Jiří Ovčáček se na svém Twitteru rozhořčil. To dělá pořád, tentokrát byl však jeho šéf trefen do velmi citlivého místa.

Ovčáček reagoval dvěma tweety na rozhovor zveřejněný s analytikem Františkem Vrábelem na webu iRozhlas.cz. Napsal

Jako ideologické cvičení z doby normalizace. Navíc absolutně nedůvěryhodné. Lze se jenom divit, že zrovna zde někdo utrácí dolary. Zřejmě neví, že před prezidentskou volbou právě tito “vyanalyzovali”, že vyhraje Jiří Drahoš. Vskutku ukázka “kvality”.

Je mimořádně smutné, že spojenecké vlády netuší, že poskytují finanční grant dezinformátorovi. Například tvrzení F. Vrábela, že před prezidentskou volbou šly dezinformace v podstatě jen proti J. Drahošovi, je lživé…

Co Ovčáčka na tom rozhovoru tak pobouřilo? On ho nejspíš rozčílil celý. (Můžete si přečíst ZDE.)

Havně však šlo nejspíš o tyto pasáže:

„Odborníci říkají, že největší nárůst dezinformací se u nás objevil při loňské volbě prezidenta. Potvrzují to vaše pozorování?

Souhlasím, z pohledu Ruska to byla nejdůležitější událost u nás.

Výsledek byl těsný, rozhodly podle vás o výsledku volby dezinformace?

O tom nepochybuji, měly na to veliký vliv a dezinformační kampaně rozhodly o vítězi.

Platí, že dezinformace útočily především na Jiřího Drahoše?

V podstatě šly pouze proti němu. Při ovlivňování veřejného mínění ale hrají roli nejen dezinformace, váhu má i to, nakolik se o kandidátovi mluví. Odrazí se to v povědomí veřejnosti o něm. Nikoho asi nepřekvapí, že o prezidentu Zemanovi se před volbou mluvilo více než o jeho protikandidátech. Ale ten nepoměr v jeho prospěch byl naprosto propastný. Zeman a jeho okolí to samozřejmě vědí, proto se mimo jiné hrála hra s vládou a média ho byla plná.

To ale přece patří ke schopnostem dobrého politika.

Ale když šla volba do finále, mezi prvním a druhým kolem, nebyl důvod, aby měl Zeman větší podíl na zpravodajském koláči. V Americe by to nebylo přípustné. Oba kandidáti tam dostávají v médiích stejný prostor, v Česku byla situace výrazně jiná. V online médiích to bylo výrazně vychýleno ve prospěch Zemana, rozdíl byl deset procent v jeho prospěch. U televizí byl rozdíl daleko větší. Na periferii, nejen zeměpisné, ale i znalostní, mají největší vliv právě ony. Hlavní roli tam hraje TV Nova, tam jsme viděli dramatický rozdíl: dvě třetiny prostoru pro Zemana, jen zbytek se týkal Drahoše. Nebyla to ale jen doména soukromých televizí, nepřípustný nepoměr byl i u České televize.“

Pan Ovčáček má smůlu. Aby někdo poznal, že Zeman vyhrál za použití dezinformací, na to ani nepotřebuje peníze od amerických imperialistů. Stačilo vidět Zemanovy billboardy, kde se strašilo Drahošem jako vítačem uprchlíků. Byl to samozřejmě nesmysl, ale na mobilizaci poněkud prostomyslných spoluobčanů před druhým kolem to stačilo.

Ta kampaň byla ostatně placena z dost podivných peněz. Psali jsme o tom už loni 28. srpna. Dlouhodobě existovalo podezření, že peníze pro Zemanovu kampaň pocházejí z Ruska z okolí prezidenta Putina. V pořadu Reportéři ČT se objevil jeden z pravděpodobných toků.

„Je jím jihomoravská společnost Adast systems. Právě tyto bývalé strojírny, kterým dodnes zůstala jen výroba stojanů pro čerpací stanice, mají být hlavním ,bílým koněm‘, přes kterého do ČR, přesněji k Zemanovi, ruské peníze putují. Adast systems, její dceřiné firmy a zaměstnanci managementu věnovali Zemanově straně SPO 12 milionů korun, což je podle zjištění Reportérů polovina všech darů. Současně má zmíněná společnost obtížně dohledatelné vlastníky ukryté za firmu ve Švýcarsku. I když skuteční vlastníci nejsou známi, za společnost může jednat pouze jedna osoba a tou je Fabio Delco. Ten je spojován s mnoha společnostmi. Údajně se zaměřuje na skrývání skutečných vlastníků firem a má být spojován s prací pro ruské oligarchy z okolí prezidenta Putina.

Jisté je, že Miloš Zeman si je vědom toho, kolik peněz od Adast systems dostal. Jejich továrnu několikrát navštívil, vedení společnosti bere na své zahraniční cesty.“

Je potřeba k tomu něco dodávat?

Krom toho se Zeman dočkal nefér podpory. Pokutu 40.000 korun dostalo nakladatelství Olympia, které před prezidentskými volbami vydalo a na billboardech propagovalo knihu rozhovorů s prezidentem Milošem Zemanem. Podle Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí se nakladatelství umístěním propagačních billboardů zapojilo do předvolební kampaně, ale náklady na reklamu se na prezidentově transparentním účtu neobjevily. Ve srovnání s dopadem takové kampaně je ta pokuta směšná. Billboardy splnily účel, tak to tolik nebolí.

Pokud jde o dezinformace, bylo by dobré Ovčáčkovi ještě připomenout, co všechno se při předchozí volbě šířilo o jeho protikandidátovi Karlu Schwarzenbergovi. Podpora sudetských Němců, jak mají Schwarzenbergové rodinný hrad, kde mají výzdobu s hákovými kříži, a podobně. Docela silný kalibr a opět mířený na nepříliš bystré občany. K získání většiny to ale zatím stačilo.

Zeman už nikdy nikam kandidovat nebude a svou truchlivou roli nějak dohraje. Zůstanou tady ale zemanovsky myslící lidé a hlavně všichni ti nezištní a skrytí dárci, kteří ho dostali nahoru a budou tam chtít dostat někoho jiného. Někoho takového, kdo by v podrývání země pokračoval. Jestli k tomu bude ještě potřeba Ovčáček, nebo se najme nějaký jiný neslušný gramofon, na tom tolik nezáleží. Podstata bude stejná: Dezinformovat, mlžit a vydávat to za odvážný boj za pravdu.

Revue Forum Banner
Jan Jandourek
Jan Jandourek
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora