Teploty padající až k bodu mrazu, děti třesoucí se zimou. Česká obchodní inspekce (ČOI) prošetřuje případ možné diskriminace osob na trase dopravce Regiojet z Prahy do polského Přemyšlu, kde cestují především lidé z Ukrajiny. Na vině mají být odlišné podmínky přepravy, které se liší od těch, jež mohou znát pasažéři z jiných spojů „žlutého dopravce“.
Od samotného začátku plnohodnotné války na Ukrajině, v únoru 2022, Regiojet bezplatně vypravoval vlaky, které utečencům zajišťovaly naprosto klíčovou spojku s Čechami a na Ukrajinu převážely také humanitární pomoc. Doslova tisícům zoufalých uprchlíků podal pomocnou ruku na cestě do bezpečí. Společně s Českými drahami nyní udržuje jediné vlakové spojení s polskou Přemyšlí, kde se přestupuje na ukrajinskou železnici.
Rychlíky, nebo mrazáky?
Jenomže od zimy 2022/2023, kdy začala být linka placená, se objevily potíže s nefungujícím topením a elektřinou v lůžkových vozech. Redakce deníku FORUM 24 má informace minimálně o desítkách případů, kdy cestující museli přes noc jet v soupravě bez topení, přičemž někdy se teploty v soupravách blížily nule. Ve vlacích přitom cestovaly převážně ženy, často matky s malými dětmi, nebo senioři.
Redaktoři deníku FORUM 24 jednu z takových jízd zažili na vlastní kůži. V listopadu 2023 cestovali soupravou, v níž se nacházely takřka výhradně ženy s dětmi. Všechny dorazily do Prahy promrzlé a mnohé z nich to jistě odstonaly. Redakci je dokonce znám i případ paní trpící leukemií, jejíž stav se měl po loňské mnohahodinové jízdě v ledovém vagonu ještě zhoršit.
Stížnosti cestujících se dají shrnout do několika oblastí. Řada z nich hovořila o tom, že se o problémech s vlakem dozvěděla prostřednictvím SMS pozdě, tedy buď ve chvíli, kdy už byli na cestě směrem do Přemyšle, anebo dokonce i jenom pár minut před odjezdem vlaku z této stanice. Na ukrajinské straně často nefungoval signál a stornování jízdenky by pro ně znamenalo strávit noc, a možná ještě delší čas, na půl cesty, de facto na polských hranicích.
Mnozí z těch, kteří cestovali promrzlými vozy, nedostali od palubního personálu teplé nápoje, ba ani deky, nemluvě o tom, že jim nikdo nebyl ochoten pomoci s reklamací, nebo nabídnout jiné řešení situace. V některých vozech kromě topení nefungovala ani elektřina, nemluvě o toaletách či občerstvení.
Není zima jako zima
Nespokojení cestující proto požadovali vrácení jízdného. Ničeho takového se ale nedočkali. Společnost Regiojet je totiž odkázala na své tehdejší všeobecné podmínky. I přesto, že na všech ostatních linkách dopravce mají cestující v případě nefunkčního topení nárok na vrácení jízdného, a to až v plné výši, cestujících na trase Praha–Přemyšl měli smůlu. Pro ně totiž podle obchodních podmínek společnosti Regiojet byla maximální míra náhrady jízdného pouhých 25 procent, tedy čtvrtina zaplacené částky.
Nespokojeni cestující se proto pokoušeli dosáhnout spravedlnosti všemi možnými způsoby, ale neúspěšně. Nakonec se zhruba třicet z nich obrátilo na Českou obchodní inspekci s tím, že podobné ustanovení považují za diskriminační. A jak vyplývá z vyjádření inspekce, které má redakce deníku FORUM 24 k dispozici, vše skutečně nasvědčuje tomu, že měli pravdu.
„Provedenou kontrolou bylo vyhodnoceno, že zjištěné skutečnosti nasvědčují porušení ust. § 6 zákona č.634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. Tímto ustanovením se zakazuje diskriminace spotřebitele. Diskriminační jednání je spatřováno v tom, že společnost znevýhodnila spotřebitele, kteří využili přepravu poskytovanou (…) na trase Praha–Přemyšl tím, že těmto nabízela nižší procentuální kompenzaci z ceny jízdného v případě nefunkčnosti topení než spotřebitelům, kteří využili přepravy na jakékoliv jiné trase. Věc bude dále řešena v rámci pravomoci České obchodní inspekce,” napsala Česká obchodní inspekce ve vyjádření.
Deník FORUM 24 se obrátil na společnost Regiojet, zda by se k celé záležitosti mohla vyjádřit. Ta přiznala, že problémy na trase existovaly. „V průběhu zimních měsíců, kdy vlaky jezdí jako noční linky a teploty klesly hluboko pod nulu, se v několika vozech vyskytly problémy s topením, které nedokázalo udržet potřebný výkon. Tyto problémy způsobené extrémními mrazy byly identifikovány až po odjezdu z výchozí stanice a následně jsme vozy vyřadili z provozu k opravám v Praze, kde došlo k údržbě topných systémů,“ sdělila deníku FORUM 24 PR manažerka společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová.
„V případě, že je zjištěn problém s topením, se snažíme co nejdříve informovat zákazníky a poskytnout jim možnost přesednout do jiných vozů, pokud jsou k dispozici volná místa. Kompenzace za nepříjemnosti způsobené těmito problémy se cestujícím připisují automaticky na jejich konto jízdenky do pěti pracovních dnů. K dispozici je také reklamační formulář na našich webových stránkách, který mohou cestující využít k vyjádření svých dotazů či podání stížností,“ vysvětlila s tím, že podle mínění společnosti jsou cestující s přepravními podmínkami seznámeni před nákupem jízdenky a nákupem s těmito podmínkami souhlasí.
Něco se však přece jenom změnilo. Na stránkách společnosti se objevily nové smluvní přepravní podmínky, které správní rada společnosti schválila minulý pátek, tedy 3. května 2024. Zatímco dřívější obchodní podmínky schválené 25. 4. 2023 ještě ustanovení o čtvrtinových náhradách za nefunkční topení na trase Praha-Přemyšl obsahovaly, v novém znění podmínek už po této výjimce pro vracení peněz není ani památky.