Nakladatelství Argo sídlí v bleděmodrém domku v srdci pražského Žižkova. Je málo míst s takovým geniem loci, je tu něco ze Seiferta, Haška i Boudníka. Na dvorku nakladatelství jsme si povídali s jeho spoluzakladatelem a šéfem Milanem Gelnarem, který knihy vydává už 25 let.
Jak to celé začalo?
V roce 1992 jsme se sešli se spolužákem ze stavební fakulty Jiřím Michkem v restauraci a přemýšleli, co podnikneme. Vzhledem k tomu, že jsem měl kamaráda Libora Maťu, který od roku 1991 rozjižděl distribuci a chtěl si přibrat i knihy, rozhodli jsme se pro nakladatelství. Spolu s Jiřím Michkem a mou manželkou Hankou jsme začínali s minimem peněz a bez jakékoliv zkušenosti. Přebírali jsme tehdy starší vydané tituly autorů, na které se už nevztahovala autorská práva, hlavně pražských Němců.
Která kniha byla úplně první publikací nakladatelství Argo?
Naší první knihou byl Anděl západního okna od Gustava Meyrinka v brožované podobě. Později, koncem devadesátých let jsme potom celé Meyrinkovo dílo vydali znovu, v nových překladech a pevné vazbě.
U mrtvých autorů jste ale nezůstali…
Po deseti až patnácti knihách, které jsme vlastně pouze přebírali (např. F. Kafka, J. Joyce), přišla spolupráce s redaktorkou Evou Slámovou, která odcházela z končícího nakladatelství Odeon. Ta s sebou přinesla samozřejmě mnoho pracovních kontaktů i bývalých autorů Odeonu. Jedním z nich byl například Robert Fulghum, osobní přítel Evy Slámové, který stal vzápětí i přítelem naším. Od začátku spolupracujeme také s historikem Martinem Nodlem, který je spoluautorem a hlavně redaktorem populárně naučných knih z edic Každodenní život či Historické myšlení. Starým kronikám a cestopisům se potom dlouhodobě věnuje redaktorka Magdalena Moravová v rámci edice Paměť středověku.
Dobrého autora je zkrátka dobré zaměstnat. Podobně tomu bylo i s úspěšným autorem Milošem Urbanem?
Miloš Urban byl prvním českým autorem našeho nakladatelství. Byl tehdy redaktorem Mladé fronty a u nás pracovala jeho první žena. V roce 1998 jsme mu vydali prvotinu Poslední tečka za rukopisy, letos potom už patnáctý titul Závěrka. A ano, Miloš Urban je od roku 2001 také naším stálým redaktorem.
Čtenářský vkus se během 25 let hodně změnil. O co byl největší zájem koncem devadesátých let?
Hodně dobré ohlasy měla naše edice anglo-amerických autorů – AAA, kterou vedla od roku 1994 až do roku 2011 právě Eva Slámová. Díky ní tehdy vyšel román Na cestě od Jacka Kerouaca, Leonard Cohen, Sylvia Plathová, Richard Brautigan, Tom Robbins, John Irving… Edice AAA je ale úspěšná po celou dobu své existence, po smrti Evy Slámové ji převzali mladí redaktoři Petr Onufer a Martin Svoboda.
Takže ze začátku byly nejúspěšnější knihy, které tu byly za komunistů zakázané a znali jsme je maximálně ze samizdatů. Vyšla v té době nějaká kniha, jejíž velký úspěch vás překvapil?
To bylo v roce 1997, když jsme poprvé vydali Nicka Cavea A uzřela oslice anděla… Prodávala se nečekaně skvěle. Kuriózní byl i způsob, kterým jsem se k vydání této knihy dostal. Nick Cave právě koncertoval v Praze, tak jsem zavolal jeho manažera a řekl mu, že jsem český nakladatel, který chce vydat Caveovu knihu. On mě vzal za Nickem Cavem, ten mi potřásl rukou a dal mi kontakt na svého nakladatele, tehdy to bylo malé britské nakladatelství. Tak snadné to tehdy bylo. Od té doby vydáváme Nicka Cavea.
Vaše nakladatelství je známé tím, že má několik velmi exkluzivních smluv se světovými autory. Kromě Roberta Fulghuma, vydáváte Umberta Eca, Paula Coelha, J. R. R. Tolkiena, J. R. Martina…
Několik autorů jsme přebrali jiným nakladatelstvím. Například u Paula Coelha jsem si ale vůbec nebyl jistý. Nevěřil jsem, že bude v Čechách někoho zajímat brazilský autor. No a k dnešku jsme prodali jen románu Alchymista více než 120 000 výtisků.
Zkouší štěstí v Argu i píšící samouci?
Ano, často posílají věci své nebo svých dětí. Někdy to přeposílám jinam, protože se to nehodí do edičního plánu, ve většině případů jsou to díla grafomanů. Často je to poznat už z úvodního dopisu. Přišel už i e-mail, kde se autorka ptá na podmínky, honorář a smlouvu s tím, že se knihu teprve chystá napsat a bude o jejím životě…
Začínali jste jako nakladatelství pro náročné čtenáře, přiblížili jste se za těch 25 let i širším vrstvám čtenářů?
Bylo to nutné. Dnes vydáváme třeba sci-fi, fantasy, komiksy, dětskou literaturu. I když například s dětskou literaturou jsme začínali teprve před osmi lety a ne příliš úspěšně. Knihkupci nás jako nakladatelství knih pro děti nevnímali, postupem času se ale situace zlepšuje. Velkým zlomem bylo v roce 2012 úspěšné vydání knihy Babička drsňačka Davida Walliamse. S nakladatelstvím Dokořán potom spolupracujeme v edicích Aliter a ZIP na knihách zaměřených na přírodní a společenské vědy.
Na vašich stránkách je v žebříčku nejprodávanějších knih na prvním místě kniha Postel, hospoda, kostel… rozhovor Markéty Zahradníkové s farářem Zbigniewem Czendlikem. Tato kniha získala i Kosmas cenu čtenářů na letošní Magnesii Liteře. Čím si vysvětlujete její úspěch?
Já se přiznám, že jsem Zbigniewa Czendlika příliš neznal, i když jsem byl asi jediný v republice. Nejdřív jsem se sešel s autorkou, která mi objasnila, jak moc je populární a vtipný. Ten rozhovor se mi líbil. Není to nějaké ploché pábení, je to moudré i vtipné.
Na nedávném veletrhu Svět knihy si nešlo nevšimnout poutače vašeho nakladatelství na obrovskou výpravnou knihu o Andy Warholovi. Kdy vyjde?
Vyjde v září, právě teď se tiskne v Hongkongu. Jde o největší projekt Arga za poslední dobu. Jedná se o knihu, kterou vydalo nakladatelství Phaidon v roce 2008. O jejím vydání jsme uvažovali už dříve, ale byla doba ekonomické krize, tak jsme se po dohodě s Phaidonem rozhodli počkat. Bude obsahovat asi 2000 vyobrazení a 15 podrobných kapitol o životě a díle tohoto umělce. Vzhledem k rozměrům 43 krát 33 cm a váze asi 6,5 kg a pochopitelně vyšší ceně, vyjde kniha pouze jednou a v omezeném nákladu.
A na co dalšího se mohou čtenáři tento rok ještě těšit ?
Největším trhákem bude novinka Dana Browna. Jeho nová kniha vyjde v USA pod názvem Origin (Původ) koncem září, my dostaneme text k překladu až těsně před vydáním. Vzhledem k obsáhlosti Brownových románů a náročnosti překladu bude na trhu těsně před Vánoci.
A dříve?
Na konci prázdnin vyjde nová kniha Thomase Pynchona Výkřik techniky. Tento záhadný osmdesátiletý autor se od roku 1960 téměř neobjevuje na veřejnosti. Vydání jeho knih bývá událostí pro knižní fajnšmekry a tato jeho nejnovější vtipná konspirační teorie zřejmě nebude výjimkou.
Hodně se teď píše o klesající tendenci prodeje elektronických knih. Jaká je vaše zkušenost?
U našeho výhradního distributora, firmy Kosmas, prodej elektronických knih zatím stále narůstá, i když už to nejsou desítky procent v minulých letech. V zahraničí se trh již ustálil a celosvětově se ukazuje, že papír nezahyne, jak mnozí strašili v úvahách o konci papírových knih. Problém spíš je v tom, že čeští příznivci e-knih mají tendenci je získávat zdarma, nelegálně. Nám se potom často nevrátí ani náklady na jejich vznik, prodávají se maximálně po desítkách kusů. Rozhodně neplatí, že by mohly existovat pouze elektronické knihy, bez papírové verze.