Časy se mění. Diskusní pořad Partie na FTV Prima už není duelem vládní koalice a opozice jako donedávna. Letos zve jeho dramaturgie pouze představitele vlády. Ti nemusí čelit nepříjemné konfrontaci a dostávají nerušený prostor pro vlastní propagandu a mystifikaci veřejnosti.
V koronavirové krizi selhává nejen vláda, ale i některá mainstreamová média. Na nic si už nehrají a otevřeně dávají prostor jednostranné vládní prezentaci. Kdysi nezávislé deníky Mladá fronta DNES a Lidové noviny, sehrávající roli Babišova tlampače už několik let, jsou jen špičkou ledovce. Ostatně kvůli tomu si je premiér koupil, aby o něm psaly (jeho) „pravdu“. Dnes, kdy teče voda do podpalubí, makají o to víc na plné obrátky.
Souboj názorů a argumentů?
Do očí bijící je dramaturgický přístup diskusního pořadu Partie. Na webových stránkách FTV Prima je upoutáván jako „souboj názorů a argumentů“. Vedle hlavní zpravodajské relace je druhým nejstarším pořadem této televize, vysílaným od roku 1998. „Během dvou dekád si Partie prošla změnami, počet hostů se ustálil na dvou, tak aby politik měl vždy svého oponenta,“ uvádí web.
Co platilo až na výjimky ještě loni, v letošním roce už neplatí. Do dvanácti pořadů Partie odvysílaných od ledna nebyl pozván jediný opoziční politik. Pokaždé šlo o dlouhé monology vládních představitelů bez kvalifikované oponentury.
Pro orientaci zmiňme hosty, kteří se v Partii vystřídali od Nového roku. Andrej Babiš (12. ledna), Jan Hamáček (19. ledna), Alena Schillerová (20. ledna), Tomáš Petříček (2. února), Karel Havlíček (9. února), Alena Schillerová (16. února), Lubomír Zaorálek (23. února), Roman Prymula (1. března), Robert Plaga (8. března), Andrej Babiš (15. března), Adam Vojtěch a Roman Prymula (22. března) a naposledy znovu Alena Schillerová a Karel Havlíček (29. března). Kdo bude příště? Andrej Babiš?
Úlitba vládní moci
To je série, kterou tento pořad za svoji existenci nepamatuje. Je viditelnou úlitbou vládní moci ve složitých časech, kdy byla prakticky vypnuta opozice. FTV Prima přitom vysoce pravděpodobně porušuje zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, a to hned ve dvou bodech:
Provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.
Provozovatel vysílání je povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí.
Přesně to se v Partii zjevně neděje. Je pozoruhodné, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, dohlížející na dodržování mediálních zákonů, nekoná. Omluvou není ani mimořádnost současné situace.
V tomto směru jistě nelze nic očekávat od mediálně nejaktivnějšího člena rady Vadima Petrova. Tento nominant hnutí ANO považuje za svůj terč „vyváženost“ vysílání v České televizi. Jednostranné scénáře v druhém nejsledovanějším televizním diskusním pořadu (téměř půl milionu diváků) ho nezajímají. Ale co ti ostatní?
Bez oponentů
Tato zásadní změna vytváří uspávající selanku jako v posledním díle, kam byli pozváni ministryně financí Alena Schillerová a ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček. Partie předvedla místo „souboje“ názorů a argumentů jejich soulad a vzájemné doplňování, jak se sluší a patří na dva nejspolehlivější ministry premiéra Babiše.
Mnohoslovné a často zavádějící výstupy obou členů vlády nikdo nerozporoval. Havlíček nevynechal ani příležitost kopnout si do nepřítomných oponentů a vyzval opozici, aby nekritizovala a raději pomáhala. Ve skutečnosti vládní koalice smetla všechny pozměňující návrhy opozice při projednávání ve Sněmovně ze stolu.
Havlíček sice hodně mluví o pomoci podnikatelům postiženým krizí, ale jeho úvěry jsou natolik komplikované a existenčně rizikové, že je mnohé malé a střední firmy raději nevyužijí.
Schillerová zase neměla problém opakovat nepravdy, že se malé firmy a živnostníci, kterým stát zakázal podnikat, dočkají náhrady škody. Poté, co vláda změnila zákonný rámec, podle něhož bude přijímat krizová opatření, to bude mnohem obtížnější, ne-li zcela nemožné. Její pomoc živnostníkům zdaleka nestačí.
V režii marketingu ANO
Není však podstatné jen to, co v Partii zaznělo, ale rovněž co aspoň rámcově nezaznělo. Vláda zaspala v přípravě testování a nákupů ochranných pomůcek pro lékaře a sestry. Dnes se ministři ANO a ČSSD veřejně hádají, kdo za to může. Pod stále větší tlak se dostává ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, jehož nekompetentnost hraničí s obecným ohrožením.
To samé platí pro časovanou bombu nejen ve zdravotnických zařízeních, ale aktuálně i v sociálních službách. Vláda ji začíná řešit až v době, kdy se v některých domovech pro seniory kvůli nedostatečné ochraně šíří koronavirus, což si vyžádalo první oběti. To je v rozporu s proklamacemi Schillerové, že má vláda „pandemii jednoznačně v rukou“.
Podobných ožehavých otázek zůstali oba ministři za hnutí ANO ušetřeni. Havlíček nebyl konfrontován ani se skutečností, proč vláda dlouho ignoruje nabídku domácích výrobců a dováží ochranné pomůcky téměř výlučně z adorované Číny. Situace je natolik absurdní, že české firmy kvůli nezájmu státu vyvážejí svoji produkci do zahraničí, a zájem o ni mnohonásobně převyšuje jejich možnosti.
Jestli to takhle půjde dál, slušelo by se přiznat na rovinu, že dramaturgii Partie definitivně převzal marketingový tým hnutí ANO. Předstírání, že tento formát dnes není ničím jiným než nástrojem vládní propagandy, je jen lhaním do vlastní kapsy.