Rekordní výdaje až 70 miliard korun plánuje v letošním roce Správa železnic na výstavbu a obnovu nádraží a železničních tratí. Potud v pořádku, ale jedná se především o to, aby tyto peníze byly rozumně investované. Nemělo by to být ve stylu dřívějších neblahých komunistických dob, kdy se soudruzi chlubili, kolik že to za rok vyrobili milionů tun oceli, a pak člověk přišel do obchodu a nesehnal nůžky.
Desítky miliard korun na železnice jsou na první dojem dobrou zprávou. Je tu však jedno zásadní ale. Před časem jsem se bavil s kamarádem „šotoušem“ a ten mi k tomu řekl: „Podívej se, v Rakousku staví nové hlavní tratě pro rychlost dvě stě kilometrů kousek vedle původních. A až budou hotové, tak se na ně převede provoz. Bude to prakticky bez výluk. U nás opravujeme stávající tratě na koridory pro rychlost maximálně sto šedesát kilometrů a je to samá výluka.“
A to je přesně ono. My bychom měli myslet více dopředu. Asi jako naši předkové, kteří za staré dobré habsburské monarchie v druhé polovině 19. století postavili de facto všechny naše železniční tratě, jež vydržely v provozu až do současnosti. To svědčí o jejich dovednosti. Je logické, že v 21. století, kdy jsou požadavky na železniční dopravu náročnější než tenkrát za císaře pána, musí nastat změna – především je nutné zvýšení traťové rychlosti.
Ta změna se však musí provádět promyšleně. Abych jenom nekritizoval, tak oceňuji skutečnost, že rekonstrukce IV. železničního koridoru mezi Prahou, Českými Budějovicemi a Rakouskem v úseku Soběslav – Doubí probíhala tak, že vedle stávající tratě se postavila úplně nová dvojkolejná trať, po které budou vlaky moci jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí. Výluky byly v takovém případě minimální. A to je dobře.
Takže by bylo rozumné, aby Správa železnic pokračovala v tomto trendu, neprováděla opravy tak, že pouze vymění nové kolejnice za staré, což znamená velké množství výluk a nepohodlí pro cestující, ale bude stavět nové tratě na zelené louce. Není důležité peníze pouze prostavět, ale daleko důležitější jsou skutečně efektivní investice. Vždyť se jedná o peníze nás všech – daňových poplatníků.