Některé transparentní účty devítky prezidentských kandidátů evidují tisíce až desetitisíce transakcí. Jak ukazuje analýza financování prezidentských kampaní, kterou zpracovala organizace Rekonstrukce státu, ne všichni kandidáti dodržují pravidla hry.
Analýza nabízí celkové shrnutí příjmů a přehled největších, zajímavých či problematických darů u jednotlivých uchazečů.
Základní obrázek si však lze udělat již z této tabulky:
„Současný prezident Miloš Zeman vede svoji ,nekampaň‘ tak, aby nebyli vidět jeho praví sponzoři. Využil skuliny v zákoně, která umožnila, aby část kampaně vedl ve prospěch Zemana netransparentní spolek Přátelé Miloše Zemana. Tento spolek nemá transparentní účet a jeho dárce neznáme,“ konstatuje mluvčí Rekonstrukce státu Tereza Krištofová.
I u ostatních kandidátů lze dohledat chyby ve finančním vedení kampaně, ale nejsou takto systémového charakteru.
Analýza vychází ze znění zákona (č. 275/2012 Sb.,) o volbě prezidenta republiky, z transparentních účtů kandidátů, z jejich webových stránek, ze zpráv z médií, z dat z obchodního rejstříku a z přehledů finančních a nefinančních darů, které kandidáti zveřejnili tři dny před volbami.
Zákon vyžaduje právě to, aby „nejpozději tři dny přede dnem volby“ byly známy všechny osoby, které ve prospěch kandidáta na funkci prezidenta republiky „uhradily nebo se zavázaly uhradit výdaje na volební kampaň, poskytly peněžitý dar nebo bezúplatné plnění“.
Přehled peněžních příjmů, nepeněžních darů i největších zveřejněných darů najdete ZDE.
Vyšlo na webu HlídacíPes.org.