Babišovy noviny, to je pojem. Mf DNES i Lidové noviny tak pilně slouží svému majiteli, až z toho občas přechází zrak. Tento týden byl ale obzvláště povedený, a proto stojí za to si jej shrnout tak, aby bylo jasné, jak vydavatelství Mafra vlastně funguje.
Začněme úterým. Na to napjatě čekali všichni oddaní fanoušci rubriky Poslední slovo, kterou kvůli manipulacím Lidových novin opustil Martin C. Putna. Nahradila jej novinářka Radka Kvačková, která dokázala, že ztratit charakter a ohnout páteř je možné kdykoli a dokáže to i člověk, od kterého to vůbec nečekáte. V textu přiznala, že Lidovky nadržují hnutí ANO, ovšem nadržovaly prý všechny noviny, takže je to v pořádku. O vlastníkovi jsme se nedozvěděli nic, zato o tom, že když někdo z Babišových novin odešel, udělal to jen kvůli lajkům na Facebooku.
Velký den pro dva největší české tzv. seriózní deníky nastal ve čtvrtek. Jelikož volby začínaly už v pátek, bylo potřeba přinést rozhovor se šéfem, aby na něj nějaký čtenář náhodou nezapomněl. Je ovšem logické, že redakční rivalita existuje i v rámci jednoho vydavatelství, a tak bylo těžké rozhodnout, ve kterých novinách interview vlastně vyjde. Rozhodnutí bylo šalamounské: Vyšly prostě rozhovory dva.
Snaživý redaktor Petr Kolář hovořil s Babišem o tom, jak to bude v Praze, Lidové noviny zase přinesly o něco kratší rozhovor o reverse charge, údajném zahraničněpolitickém úspěchu našeho premiéra. No není to hezké, jak Lidové noviny a Mf DNES dokáží spolupracovat?
Jenomže Mladou frontu vede Jaroslav Plesl, známý kritik Evropské unie, který se sice často mýlí, je ale dostatečně oddán svému zaměstnání, a tak se na šéfredaktorském postu jistě ještě nějakou dobu udrží. A když se kritizuje Evropská unie, rozhodně není nutné k tomu používat příliš pravdy, alespoň ne v Mf DNES.
Čtvrteční titulní článek těchto novin nám tedy sděluje, že Evropská unie se chystá zlikvidovat automobilovou dopravu. Europarlamentem prošel návrh na snížení emisí spalovacích motorů. Článek ovšem vůbec nezahrnuje argumenty pro toto rozhodnutí, není zde citován jediný zastánce, nic podobného. Jediné, co je jeho cílem, je sdělit občanům, že jim Evropská unie už brzy zakáže jezdit autem. A to je samozřejmě naprostý nesmysl.
To, co také stojí za zmínku, je páteční pravidelná rubrika Lidových novin s názvem Lékárna. Obvykle do ní totiž píše šéfredaktor listu István Léko. Tentokrát mu to ale nějak nevyšlo, a tak se zapojil redaktor Přemysl Houda. A ten přinesl čtenářům něco, co v novinách pravděpodobně ještě nikdy neviděli. Není jasné, jestli se někde část tohoto článku ztratila, nebo jestli se Houda prostě zbláznil. Autorce tohoto textu se nepodařilo nalézt nikoho, kdo by dešifroval u tohoto absurdního textu jiný smysl než snahu říci velice vznešeně nic.
Pro shrnutí: Houda nejprve píše o tom, že by asi měl napsat něco o odchodu Petry Procházkové z Lidovek, jenomže ta odešla kvůli Lékovi, který píše do výše jmenované rubriky, a Houda je ve složité situaci, protože nemůže do Lékovy rubriky psát o Lékovi.
To je rozhodně divné. Jenomže po tomto úvodu napíše Houda rádoby intelektuální nesmysl o hrdinech z Dostojevského románů. Nijak to nenavazuje a dost pravděpodobně to kromě toho, že redaktor chtěl do tohoto balastu schovat, že nemá co říct a že nebude kritizovat svého nadřízeného, mělo dokázat, že někdy četl nějakou knihu. Čtenáři by se mohlo ale možná spíše zdát, že pan Houda má v hlavě Běsy.
Andrej Babiš si koupil noviny, aby psaly pravdu. Dozvídáme se z nich pravdy hodně, a to zejména o lidech, kteří v nich pracují.