Nejdůležitější věcí při zavádění jakéhokoliv nového systému je důkladné proškolení posádky, včasná a precizní příprava, dělba rolí a srozumitelná logistika operace. I hlavní pilot letadla si musí uvědomit, že není jediným, který ovládá řízení letadla, že je to vždy o týmové práci a bezchybné kontrole stroje. Neznalosti anebo nedbalosti při respektování těchto elementárních principů mohou vést ke katastrofám. To není šíření poplašné zprávy, nýbrž holé konstatování faktu.
Vážná pochybení při plánování letu a samotné pilotáži mají téměř vždy fatální dopady. Pro autopilota i další automatická řízení je extrémně důležité dostávat naprosto přesná data. Bez nich jsou jejich funkce nejenom bezcenné, ale dokonce nebezpečné. Kapitán korábu nese vždy hlavní díl odpovědnosti. Tu nenese někdo, kdo prý měl přijít a prý nepřišel, a nenese ji ani žádný sebedokonalejší technický nástroj. Kapitán je lodi pán, on nejen může, ale i musí správně a adekvátně rozhodnout a zvážit všechna možná rizika. Jemu cestující svěřují svoje osudy, zdraví i životy.
Svalovat pak ex post vinu za případná neštěstí na letecké dispečery, špatnou komunikaci se zahraničím, na dodávky toho či onoho, na ostatní členy posádky, na údajně mylné statistiky, na špatné počasí, či dokonce na neposlušné pasažéry je hanebné a zbabělé. Řetězce tragických událostí pak už běží v režimu špatně nastaveného programu bez adekvátní kontroly a možnosti účinné a včasné změny. V pilotní kabině našeho společného letadla už dávno svítí všechny výstražné kontrolky. A co dělá kapitán? Posílá na svůj „čaulidi“ facebook videa a fotečky…
Co dodat? Snad jen to, že ani dnes není v provozu žádné, opravdu žádné dopravní letadlo, které by dokázalo úplně automaticky vzlétnout a doletět do místa určení bez lidského aktivního přístupu a kontroly. Piloti bývají zpravidla prvotřídní profíci, kteří mají během letu práce více než dost. Náš vůdce by se mohl k tématu něco dozvědět třeba i při partičce šachu se svým potomkem ve Švýcarsku, třeba… Možná by se něčemu náš Všeználek přiučil.
Mýtů o neomylnosti vyvoleného mikro-makro manažera již bylo více než dost. U rohlíků a hnojiv se občas nějaká chybička ztratí, ale když pilotujete plně naložené letadlo s námi všemi, tak je to přeci jenom jiné kafe!