Podlétnout s letadlem mostní oblouk je výzva pro pilotní umění. Je jasné proč. Když se to nepovede, pilot už si svou zamýšlenou slávu nikdy neužije. Přesto k takovýmto legendárním činům docházelo. V tomto případě s tryskovou stíhačkou.
K události došlo 4. června 1965, kdy pilot Valentin Privalov a tři další piloti dostali rozkaz odstartovat v půlhodinových intervalech k cvičnému letu. Když Privalovův (tehdy ještě podzvukový) stíhací letoun MiG-17 vystoupal, let probíhal v mracích. „Když jsem dostal rozkaz sestoupit, pronikl jsem mraky a najednou jsem viděl právě tento most.“ Popisuje, že byl najednou jako smyslů zbavený a měl dojem, že je to jeho osud.
Námořní výcvik dal Privalovovi pocit, že dokáže správně odhadnout bezpečnou vzdálenost od hladiny řeky. Pilot si navíc dopřál let na plný plyn. Letěl metr nad vodou a jeho stroj dosáhl rychlosti 700 kilometrů v hodině. Mostní oblouk, který si pilot vybral jako svou „bránu“, byl vysoký 30 metrů a široký 120 metrů.
„Nejzajímavější je, že když se přiblížíte k mostu, je logické předpokládat, že čím blíže se dostanete, tím větší prostor by se před vámi měl jevit. Ale pro mě to bylo naopak: okno oblouku se pořád zužovalo a zužovalo. Byl jsem ale velmi klidný… Jakmile jsem cítil, že most je za mnou, přitáhl jsem řídicí páku a stoupal k oblakům.“
Valentin Privalov byl ze svého výkonu tak nadšený, že mu nedošlo, že jeho kousek vidělo mnoho šokovaných diváků, a naivně si myslel, že si toho nikdo nevšiml. To byl ovšem omyl. Brzy byli všichni čtyři piloti, kteří se tehdy účastnili výcvikového letu, zatčeni a byla zřízena komise pro vyšetření incidentu. Viník byl okamžitě odhalen.
Privalova dopravili k Jevgeniji Savickému, bývalému válečnému stíhacímu pilotovi, který se stal maršálem. (Byl to otec pozdější kosmonautky Světlany Savické.) Savickij byl na kontrole letecké továrny ve městě, kde k incidentu došlo.
„Samozřejmě že mi pořádně vynadal,“ vzpomínal Privalov. Maršála doprovázeli dva pobočníci, kteří Privalovovi potají řekli, ať se neobává. Vrchní velení se rozhodlo incident vyřešit nějak mírně.
Nakonec přišel na útvar rozkaz od ministra obrany Rodiona Malinovského, že dále není třeba trestat, že onen pohovor již stačil. Pokud pilot ještě neměl dovolenou, ať ji na deset dní dostane, pokud měl, ať má deset dní na odpočinek u jednotky.
Proč ta mírnost, to se můžeme jen dohadovat. Možná na některé maršály podlet mostu udělal dojem.
Pokud jde o slavnou fotografii, která koluje po internetu, je to zjevný fake. Proporce letadla neodpovídají rozměrům mostu a úhel stoupání je příliš strmý na to, aby byl v tomto čase a v tak malé výšce reálný.
Podle jedné verze šlo o obrázek vyrobený pro muzeum v Novosibirsku a proporce byly úmyslně zkreslené, aby si nikdo normální nemohl myslet, že jde o originální fotografii. Další verzí je, že snímek byl vytvořen v místních novinách jako ilustrační fotografie k článku o Privalovově bizarním kousku.
(Zdroj: Russia Beyond)