Západní sankce zřejmě způsobují Rusku pořádné problémy. Tamní piloti by totiž podle návrhu ruského ministerstva průmyslu měli být zároveň leteckými techniky. To znamená, že by zvládali stroje také opravovat. Návrh na revizi přístupu k výcviku pilotů předložil na Východním ekonomickém fóru náměstek ministerstva Oleg Bočarov. Ruské letecké společnosti zároveň pilotům doporučily, aby méně používali brzdy. Důvodem jsou chybějící součástky.
„Společně s ministerstvem dopravy bychom měli cvičit a certifikovat piloty jako univerzální bojovníky. Měli by být piloty a leteckými techniky zároveň. Zařízení by mělo umožňovat opravy v provozu,“ cituje náměstka Bočarova deník The Moscow Times.
Podle náměstka by se taková praxe měla týkat především pilotů v regionálním letectví. Měl by se vytvořit „zásadně nový systém údržby letové způsobilosti“.
Ministerstvo průmyslu a obchodu v současné době pracuje na uvedení na trh malého letadla Bajkal na trh, jehož vytvoření v základní konfiguraci je plánováno na rok 2023. Piloti by se měli naučit upravovat si letadlo přímo v provozu, tedy přeměnit jen podle potřeby na nákladní, nákladně-osobní nebo osobní stroj. „Ve skutečnosti se na nové úrovni dostáváme do stejného starého dobrého sovětského systému, kdy SSSR provozoval více než 4500 letadel. Jedná se o velmi závažnou výzvu – neméně závažnou než program MS-21 a Superjet.“
Novinka nebudí všeobecné nadšení. Oleg Prichoďko, viceprezident Svazu leteckého personálu Ruska a pilot, se domnívá, že v praxi to nebude fungovat, protože piloti a technici jsou zcela odlišné profese. Piloti sice už nyní mohou občas kontrolovat letadla a provádět některé jednoduché práce, ale pouze po konzultaci s inženýry. „Plnohodnotná údržba vyžaduje samostatné vzdělávání. Takže tento návrh ministerstva průmyslu a obchodu je nereálný,“ prohlásil.
Již dříve se objevily návrhy, které také vzbudily pozornost. Ministerstvo průmyslu a obchodu plánuje nahradit druhého pilota v letadle virtuálním pilotem. Něco takového by ale odporovalo mezinárodním pravidlům bezpečnosti letů. Se zlepšováky přicházejí i samotné ruské letecké společnosti, které doporučily pilotům, aby při přistávání a pojíždění používali méně brzd, a šetřili tak životnost západních letadel, kterým kvůli západním sankcím chybějí náhradní součástky.