Nová verze slovenské hymny, která se poprvé objevila v prvních minutách letošního roku ve vysílání veřejnoprávní televize STVR, nevzbudila u našich východních sousedů takové nadšení, jak si zřejmě tamní ministryně kultury a dezinformátorka Martina Šimkovičová představovala. Ještě než měla veřejnost možnost si dílo hudebníka a producenta Oskara Rózsy za 46 500 eur (asi 1,17 milionu korun) poslechnout, lákala šéfka resortu na euforičtější a slavnostnější verzi hymny, přičemž její výpravnost má zvýrazňovat využití tradičního slovenského nástroje fujary v jejím závěru.
Posluchači však krátce po novoročním přípitku slyšeli spíše slepenec shluků a festival kompozičních chyb působící jako žvýkačka, již člověk nedokáže dostat z mezizubního prostoru. Alespoň takové hodnocení zaznívá od slovenských i českých hudebníků.
„Nová verze slovenské hymny vstoupí do učebnic jako k dokonalosti dovedené nepochopení vokálně symfonické instrumentace. Nejlépe bych ji popsal tak, jako by fanoušek metalu chtěl napsat něco ve stylu Pirátů z Karibiku. (Jo a za pikardský terciový závěr se z konzervatoře vyhazovalo už před 150 lety.) Nutno uznat, že tahle hymna je vážně ‚ako žiadna iná‘,“ komentoval například šéf opery Jihočeského divadla Tomáš Ondřej Pilař. „Celé aranžmá působí, jako byste měli na talíři smažený řízek s borščem, kyselou rybou, zalitý holandskou omáčkou s javorovým sirupem a dochucený sladkokyselou asijskou omáčkou s haluškovým vyvrcholením,“ přidal podobný postoj také známý slovenský violoncellista Jozef Ľupták.
Český skladatel a dirigent…
Přečetli jste část exkluzivního obsahu
pro předplatitele .
Celý obsah je dostupný pouze pro digitální a kombinované předplatitele.
Pokud chcete mít přístup k celému článku, přihlaste se prosím.