Letadlo Embraer E190AR Ázerbájdžánských aerolinií (AZAL) vzlétlo ve středu 25. prosince ráno z mezinárodního letiště Hejdara Alijeva v Baku. Necelých 500 kilometrů dělících ho od cílové destinace – hlavního města autonomní Čečenské republiky na jihu Ruské federace – mělo letadlo zdolat za zhruba hodinu a půl. Na přistávací plochu na letišti v Grozném pojmenovaném po tamním prezidentovi Ramzamu Kadyrovovi ale nikdy nedosedlo.
Mělo jít o rutinní let. Linku mezi Baku a hlavním městem Čečenska provozuje ázerbájdžánský národní letecký dopravce od 8. května loňského roku. Zhruba 40 minut po startu, když letadlo vstoupilo do ruského vzdušného prostoru poblíž Grozného, posádka oznámila řízení letového provozu, že přišla o navigační přístroje GPS. Ve stejnou dobu letadlo ztratilo i signál ADS-B, systém používaný pro sledování letadel v reálném čase.
V Rusku je tohle od začátku války na Ukrajině běžné. Rušení signálu GPS sice zakazují mezinárodní předpisy stanovené Mezinárodní telekomunikační unií a Mezinárodní organizací pro civilní letectví – tedy organizace, jejichž členem je i Ruská federace –, navzdory předpisům ale ruská armáda rušení signálu GPS používá v boji s ukrajinskými drony čím dál častěji útočícími hluboko v ruském vnitrozemí. S rušením signálu GPS se letadla opakovaně setkávají při vstupu do ruského vzdušného prostoru.
Ve středu těsně po Vánocích šlo právě o tento případ. Ruské rušení signálu GPS mimo jiné potvrzuje, že ve…
Přečetli jste část exkluzivního obsahu
pro předplatitele .
Celý obsah je dostupný pouze pro digitální a kombinované předplatitele.
Pokud chcete mít přístup k celému článku, přihlaste se prosím.