Jára Cimrman je bohužel jen mýtem. Avšak řadu menších Cimrmanů, těchto pionýrů slepých uliček, český národ skutečně měl, byť nedosahovali renesančních rozměrů mytického velikána, nýbrž dobývali úspěchů spíše dílčích, např. v oblasti automatického nalepování známek na dopisy.
Se zmíněným vynálezem, tedy automatickým nalepovačem poštovních známek, přišel v roce 1912 tehdy devětadvacetiletý František Kašpar. Fenomenální hráč na xylofon, ale také řezbář a výrobce hudebních nástrojů, cestovatel a vynálezce se narodil nedaleko Litovle v roce 1883. Jeho otec tu byl mlynářem. František se nechal v patnácti letech odvést k vojenskému námořnictvu v Pule. Později působil v orchestrech v Německu, v Tunisku a Alžírsku jako hráč na xylofon, v jehož ovládání dosáhl nebývalého mistrovství. A vynalézal…
Nejprve to byl vodní velociped pro šest šlapajících námořníků, jenž marně nabízel velení rakouského námořnictva. Poté obdobný stroj pro jednoho pasažéra. Na vodu ho poprvé spustil v roce 1908 a svůj hydrocykl, jak vynález označoval, nadále zdokonaloval. Nadměrnou váhu – první model vážil 68 kilo – se mu podařilo snížit na méně než polovinu a řízení (ovládání směru jízdy) uložil v otáčivé rukojeti řídítek.
V únoru 1910 přinesl pod titulkem Český hydrocykl v Alžíru zprávu o Kašparově novátorském počinu časopis Vynálezy a pokroky. Text obsahoval zevrubný popis stroje. „Hydrocykl p. Kašpara sestává ze dvou plováků zhotovených z galvanisovaného plechu, které vybíhají na konci v ostrou hranu pro zmenšení odporu při jízdě. Plováky, jichž délka je 3,25 m, jsou vedle…
Přečetli jste část exkluzivního obsahu
pro předplatitele .
Celý obsah je dostupný pouze pro digitální a kombinované předplatitele.
Pokud chcete mít přístup k celému článku, přihlaste se prosím.