„Olympiádu umění“ vyhráli a laureáty Zlatých lvů 60. bienále v Benátkách, takto nejsledovanější přehlídky výtvarného umění na světě, se stali domorodí umělci z pátého kontinentu: Austrálec Archie Moore a maurský Mataaho Collective. Trapas roku spáchal francouzský sociální monumentalista JR. Jinde byla v hlavní roli politika, až se heslo letošního Bienále Cizinci všude v myslích diváků začalo měnit na: Politika všude.
Proč politika? Tak například hned první den si to skrze Giardini – historický areál, kde vedle hlavních výstavních prostorů v průběhu minulého století vzniklo na třicet národních pavilonů – štrádovali propalestinští demonstranti, než jim benátská policie se štíty v rukou poněkud salonně domluvila. Zavřený paradoxně nezůstal ruský pavilon – ten se „převlékl“ na bolivijský –, ale ten izraelský, jehož autorka odmítla výstavu nainstalovat s tím, že se tak stane, až budou Hamásem propuštěni všichni unesení občané Izraele. Divná energie vycházela z pavilonu Belgie, tentokrát odnárodněného, se zamalovaným názvem země v průčelí, odkud se pod záminkou podpory evropských národnostních menšin distribuovala palestinská propaganda.
V tomto kontextu byl protest slovenských umělců a jejich českých kolegů proti působení ministryně kultury SR Martiny Šimkovičové (zvolena za SNS) při projevu jejího zástupce – Šimkovičová se na rozdíl od svého českého kolegy Martina Baxy zahájení nezúčastnila – před pavilonem České a Slovenské republiky lehce přehlédnutelnou tonalitou.
Mozaika se vrací do módy
Politika se místy odrážela i v jednotlivých instalacích.…
Přečetli jste část exkluzivního obsahu
pro předplatitele .
Celý obsah je dostupný pouze pro digitální a kombinované předplatitele.
Pokud chcete mít přístup k celému článku, přihlaste se prosím.