Prvního května by se dožil sta let Karel Kachyňa, jeden z největších (a nejpracovitějších) českých filmařů druhé poloviny dvacátého století. Žádné velké národní vzpomínání se nekoná. Kachyňa byl režisér z rodu nenápadných řemeslníků, dnes by se řeklo mediálně prakticky neviditelných. Rozhovorů a vzpomínek po sobě nenechal mnoho, na rozdíl od filmů, které zlidověly, máme je rádi, ale po nichž nám v hlavě spíš než jméno tvůrce utkví silná emoce anebo obraz. Nebývají předmětem teoretických zkoumání a debat, jako by nebylo co dodat. Zůstává vzpomínka, znovu a znovu vyvolávaná značnou četností televizních repríz. Jenom namátkou: Ucho; Kočár do Vídně; Lásky mezi kapkami deště; Zlatí úhoři; Pozor, vizita!; Smrt krásných srnců; Městem chodí Mikuláš; Sestřičky…
Posledně jmenovaný film byl pro Kachyňův život osudový. Během natáčení se tehdy devětapadesátiletý vdovec seznámil se začínající herečkou, sedmnáctiletou Alenou Mihulovou. Po deseti letech tajeného vztahu se vzali, začali spolu bydlet na Hradčanech, v šest set let starém domě, kde podle pověsti bydlel pražský kat. Žili tu spolu dobrý život, což v roce 1994 posvětilo narození dcery Karolíny.
Letos v březnu tomu bylo dvacet let, kdy Alena Mihulová svého muže po dlouhé a těžké nemoci vyprovodila na věčnost. „Tesknila jsem dlouho,“ přiznala se později v jednom rozhovoru.
Stýská se vám pořád?
To víte, že jo. Žiju spokojeně, ale někdy mi ukápne slza. Když o něm mluvím, vždycky se usmívám.…
Přečetli jste část exkluzivního obsahu
pro předplatitele .
Celý obsah je dostupný pouze pro digitální a kombinované předplatitele.
Pokud chcete mít přístup k celému článku, přihlaste se prosím.