Úvahy o státní pomoci aerolinkám Smartwings provázejí nesrozumitelné zvraty. Několik dní poté, co vláda oznámila, že už jejich záchranu neřeší, je po jednání ministra Havlíčka u prezidenta Zemana všechno jinak. Budou tedy nakonec ochráněny zájmy Babišova přítele a čínských akcionářů?
Letecká společnost Smartwings, jejíž součástí jsou i České aerolinie, provádí tvrdý lobbing za státní finanční podporu. Kvůli krizi letecké dopravy jí propadly tržby a její budoucnost je nejistá. Nátlakovou kampaň korunovala celostránkovými inzeráty, v nichž kritizuje váhání Babišova kabinetu poskytnout jí překlenovací úvěr nebo státní záruky, jako to prý dělají jiné země.
Schillerová pomoc odmítla
Firma tak reagovala na vyjádření ministryně financí Aleny Schillerové, která v Partii na Primě (7. 6. 2020) odmítla, že by se stát zaručil za úvěr Smartwings. Učinila tak krátce po valné hromadě společnosti, na které se akcionáři po dlouhých peripetiích a neshodách dohodli na společném postupu.
Skupina Smartwings oznámila, že se její akcionáři budou po dohodě se státem podílet na financování záchranného plánu částkou 1,6 miliardy korun. Po vládě budou žádat mimořádnou půjčku nebo garanci úvěru 900 milionů korun. Valná hromada zároveň schválila finanční plán vycházející ze závěrů expertní komise, kterou sestavil ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček.
Proto bylo překvapivé, že Schillerová následně oznámila, že řešení podpory Smartwings nevidí. Udělení státní záruky v takové výši jedné firmě by podle ní ve Sněmovně těžko prošlo. „To byla věc, kterou jsem nepodporovala od samého začátku,“ uvedla.
Přidal se k ní i Havlíček, který prohlásil, že záchranu aerolinek už jeho resort neřeší. „Máme aktuální analýzy firmy a je šance, že by mohla být podpořena na bázi vlastního kapitálu. Stát má navíc velmi omezené nástroje záruční podpory pro firmy tohoto typu,“ vysvětlil. Přitom sám dříve připouštěl garanci úvěru až do výše 1,5 miliardy korun.
Schillerová stejným způsobem reagovala na inzeráty, které vyšly v několika celostátních denících dne 12. června. Není prý možné přistupovat ke Smartwings jinak než k ostatním firmám. V tom se náhle shoduje s opozicí i šéfem ČSSD Janem Hamáčkem. „To si skutečně neumím představit,“ zdůrazňuje ministryně.
S prezidentem jsme se shodli
Věrohodnosti a transparentnosti chování vlády ovšem neprospívá, pokud je den poté všechno jinak. Havlíček byl pozván na Hrad na jednání poradního týmu prezidenta Miloše Zemana. Představil mu záchranný plán Smartwings, přičemž preferuje pomoc ve formě státní záruky za úvěr ve výši 800 milionů korun.
Podmínkou pomoci je přejmenování Smartwings na České aerolinie a zachování 2500 pracovních míst a kontrolní role státu. Projekt se prý prezidentovi nesmírně líbil.
„Mám dobrý pocit, že jsme se shodli na řešení problému ČSA, respektive Smartwings,“ uvedl Havlíček po jednání v Lánech. Nyní chce jednat s opozicí, která mimořádnou pomoc jedné firmě odmítá, stejně jako nevládní experti.
Nepochopitelný zvrat svědčí o pokračujícím chaosu vlády v přístupu k poškozeným firmám. Schillerová ještě v květnu s Havlíčkem prosazovala odkup aerolinek do vlastnictví státu, což jejich majitelé odmítli. Najednou nevidí prostor pro jejich záchranu.
Podivně lavíruje i Havlíček, který pomoc Smartwings střídavě řeší a neřeší, aby se nakonec shodl se Zemanem, že ji vyřešil. Co na to Schillerová, která státní záruku nepřipouští? Nebo je to celé jen podřadná opereta směřující k jedinému finále?
Privilegovaný přístup
Oponenti tuto akci odmítají jako neefektivní a nespravedlivou vůči tisícům dalších firem, které se potýkají s dopady krize, a nikdo jim protekční podmínky nenabízí. Mohou čerpat běžnou státní podporu, žalostnou v porovnání s jinými zeměmi.
Proč takové tance kolem jedné arogantně se chovající firmy, která nepravdivě vydírá zdražováním letenek, pokud zbankrotuje? Její místo by obsadily nízkonákladové firmy s agresivní cenovou politikou. Ostatně Ryanair už jedná s českými cestovními kancelářemi.
Smartwings je v mezinárodním srovnání malá firma a nelze ji – na rozdíl od pražského letiště – považovat za strategickou. Pokud argumentuje desítkami leteckých společností, kterým jiné vlády nějakou formou pomohou, pak to neplatí pro stovky či tisíce dalších.
Jen pro orientaci, v Mezinárodním sdružení pro leteckou dopravu (IATA) je 290 leteckých společností, které se na celosvětové letecké dopravě podílejí 82 procenty. Nelze také porovnávat domácí situaci s mamutími aerolinkami jako je Lufthansa nebo Air France-KLM se stovkami letadel, které jsou v úplně jiné lize.
Babišův přítel a podporovatel
Nestandardní je už samotný fakt, že ministr konzultuje spornou záchranu aerolinek s prezidentem, který má z ústavního hlediska na formování hospodářské politiky vlády nulový vliv. Proč to Havlíček dělá, když ještě nedávno pomoc státu zpochybňoval?
Klíč lze nalézt v akcionářské struktuře Smartwings. Je součástí holdingu Unimex Group vlastněného Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem. Miliardář Šimáně je letitý známý Andreje Babiše, se kterým má i společnou předlistopadovou minulost. Oba působili v privilegovaných komunistických podnicích zahraničního obchodu.
Šimáně rovněž od počátku patří k velkým Babišovým podporovatelům. Spekuluje se i o tom, že Babiš ještě jako ministr financí přispěl k jeho ovládnutí Českých aerolinií v roce 2017 po odchodu jihokorejských akcionářů. Případný krach Smartwings by přivodil ekonomické ztráty i opravnám Avia Prime z Babišova fondu Hartenberg, zajišťujícím servis mimo jiné i Šimáněho letecké flotile.
Česko-čínské aerolinie
Tato transakce má ještě jeden kontroverzní rozměr. Téměř 50 procent akcií Smartwings vlastní čínská státní společnost CITIC, která převzala podíl zkrachovalé čínské firmy CEFC. I s neblaze proslulým manažerem Jaroslavem Tvrdíkem, který se v minulosti podepsal na obří ztrátě Českých aerolinií. Odtud lze vyčíst zájem Hradu na záchraně aerolinek.
Premiér Babiš hovořil o mimořádné pomoci některým vybraným podnikům už počátkem dubna. Vždy bylo skloňováno jméno jediné firmy – Smartwings. Záchranu aerolinek podporuje i dnes („byla by škoda, kdyby padla“), ale nechal její řešení na Schillerové a Havlíčkovi – „aby nebyly kecy“.
Původně čeští zástupci Smartwings veřejně spekulovali, že čínský spoluvlastník hodlá svůj podíl prodat státu za korunu. To Tvrdík nepotvrdil a začal klást vlastní požadavky. Jak se nyní ukazuje, pružný Havlíček je patrně schopen jakékoli dohody, což ještě neznamená, že bude průchodná.
Možná by se nebránil ani přejmenování „strategické“ společnosti Smartwings na přesnější Česko-čínské aerolinie. O to větší pozornost bude nutné této záchranné operaci věnovat.