Místo výzkumu se věnují špionáži. K takovému závěru dospěl projekt mezinárodního týmu novinářů, který zmapoval pohyb 72 ruských výzkumných plavidel v severoevropských vodách. Podle jeho zjištění od útoku Ruska na Ukrajinu 24. února 2022 plula v 54 případech některá z lodí výrazně pomaleji, než je obvyklé.
Oficiálně se zmíněné lodě používají k podmořskému hydrografickému výzkumu. Investigace však naznačuje, že plavidla se zabývají také špionáží podmořské infrastruktury ve výlučných ekonomických zónách osmi států v Baltském a Severním moři, informovala finská veřejnoprávní televize Yle, která byla součástí mezinárodního týmu.
Jedním z nich je loď Sibirjakov patřící k hydrografickému oddělení ruské Baltské flotily. Během léta 2023 několikrát pomalu proplouvala západní částí Finského zálivu. V červnu 2024 vyslala zprávy o počasí západně od Dánska a z oblasti mezi ostrovem Gotland a pevninským Švédskem.
Cílem je zničit infrastrukturu
Bývalý člen posádky Sibirjakova novinářům potvrdil, že Rusko má strategický zájem o kritickou infrastrukturu. „Pokud je ve válce zničena, má výhodu. Funkcí výzkumných plavidel je skenovat mořské dno a poskytovat informace armádě,“ uvedl.
Rovněž James Appathurai, který je v NATO odpovědný za inovace, kybernetické a hybridní hrozby, je přesvědčen, že pod rouškou výzkumu provádějí Rusové špionáž. „Je to mimořádně dobře financovaný a velmi schopný program. Existoval již za Sovětského svazu,“ řekl belgické televizi VRT.
Podle Appathuraie jde v hlubokomořském výzkumu skutečně o přípravu na sabotáž, a proto NATO vyvíjí nové způsoby ochrany, včetně využití umělé inteligence, která umí rozpoznat podezřelý pohyb plavidel. Cestu vidí také v užší spolupráci se soukromými subjekty, jejichž infrastruktura je ohrožena.
Pomohli i radioamatéři
Analýza novinářů je založena na dvou různých zdrojích. Tím prvním je automatický identifikační systém (AIS), který poskytuje v krátkých intervalech přesnou polohu lodí, ale v praxi může být vypnut nebo při plnění citlivých úkolů hlásit falešnou polohu. Prověřované lodě vypnuly AIS ve více než 500 případech.
Dalším zdrojem informací byly vlastní zprávy ruských lodí o počasí vysílané každých šest hodin v morseovce. Ty zahrnují i polohu, kurz a rychlost, přestože má plavidlo vypnutý AIS. Zprávy o počasí byly zachyceny a dekódovány radioamatéry.
Novináři podrobněji analyzovali polohu a rychlost, aby rozpoznali, kdy se lodě na otevřeném moři pohybují pomalu. To může znamenat, že plavidlo provádí podmořská pozorování pomocí přístrojů, které vyžadují nízkou rychlost.
Přibližně polovina lodí patří námořnictvu nebo ministerstvu obrany, ostatní jsou ve vlastnictví civilních organizací s vazbami na ruský stát.
Ruské speciální jednotky na palubě
Při vyšetřování se rovněž analyzovala podezřelá výzkumná plavidla s využitím sociálních médií. Stopy jasně ukazují, že na palubě lodí Admirál Vladimirskij i Sibirjakov cestoval ozbrojený vojenský personál. Detaily jejich oblečení naznačují, že část patří k ruským speciálním jednotkám.
Loni v říjnu vzbudila pozornost nově přestavěná oceánografická loď Jevgenij Gorigledžan, když jezdila sem a tam v malé oblasti Fehmarnského průlivu mezi Německem a Dánskem, částečně s vypnutým systémem AIS. Tato oblast se mimo jiné využívá k testování ponorek německé výroby.
Jevgenij Gorigledžan je součástí Hlavního ředitelství pro hlubokomořský výzkum GUGI, přísně tajné organizace přímo podřízené ruskému ministerstvu obrany. GUGI disponuje moderními loděmi a ponorkami schopnými operovat v hloubkách tisíců metrů.
Do Baltské námořní flotily patří také mnohem větší plavidlo Admirál Vladimirskij, které je určeno k průzkumu světových oceánů. Na přelomu června a července 2023 se několik dní zdržovalo u Nizozemska.