Iniciativa Pod svícnem, která se zabývá problematikou domácího násilí, spustila novou sbírku na platformě Donio. Peníze z ní mají být použité na terapii pro oběti, právní zastoupení a ad hoc krizové situace. Peníze přidaly také samy zakladatelky.
Iniciativa Pod svícnem pomocí kampaně na Donio pomáhala již dříve. Na začátku dubna spustila sbírku na pomoc Magdě. Ona i její malé dítě se staly oběťmi domácího násilí ze strany manžela. Miminku způsobil mnohačetné zlomeniny, od soudu ale odešel pouze s trestem odnětí svobody v trvání 30 měsíců s podmíněným odkladem na čtyři roky, což je téměř na dolní hranici trestní sazby. Ve sbírce se podařilo vybrat přes 600 tisíc.
„Přátelé, víte, že jsme vás o peníze krom sbírky na Magdu nežádali. Už jednou jste nám pomohli změnit jeden život. Pojďme společně změnit svět dalších hrdinů. Vybrané peníze půjdou výhradně na pomoc hrdinům a hrdinkám. Děkujeme s plnou pokorou za každou korunu,“ oznámila v pátek inciativa na twitteru. Z vybraných peněz hodlá pomoct zaplatit terapii pro oběti, právní zastoupení a ad hoc krizové situace.
„Jednou jsme zažily, jaké to je, když můžete pomoct nejen dobrým slovem. Magda má na terapie pro děti, na péči. Je tu ale spousta dalších lidí, kteří to potřebují taky. Místa v azylových domech nejsou, terapeuti hrazení pojišťovnou mají místa za měsíce,“ dodala spoluzakladatelka a poslankyně Barbora Urbanová (STAN).
Do sbírky přispěla i ona a spoluzakladatelka Michaela Studená. „My jsme slíbily, že pokud padne 10 000 followers (na twitterovém účtu Pod svícnem, pozn. red.) do spuštění sbírky, vložíme tam my právě těch 10 000 Kč. Padlo to včera a Michaela Studená už poslala. Já posílám také,“ napsala Urbanová.
Iniciativa představila v červnu novou kampaň, která se zaměří na okolí obětí domácího násilí. Podle průzkumu agentury Ipsos, který si iniciativa nechala udělat, se celkem 22 procent lidí v Česku stalo obětí nějaké formy domácího násilí. Až 44 procent lidí zná někoho, kdo domácí násilí zažil, a 31 procent obětí domácí násilí s nikým neřeší.
První spot ke kampani natočili sami hrdinové a podporovatelé iniciativy. Jeho cílem je právě zvýšit všímavost okolí. „Ze spotu máme radost. Nicméně je to pouze jedna z mála aktivit, kterou v následujících měsících chystáme. Snažíme se totiž upozornit na fakt, že oběti domácího násilí, jak my raději říkáme hrdinové, potřebují důvěru a do jisté míry i pomoc okolí, aby dokázali cyklus domácího násilí opustit,“ řekla Urbanová.