KOMENTÁŘ / Vozidla s autonomním řízením představují bezesporu velice slibnou větev vývoje. Je nicméně potřeba dbát na to, aby výsledný produkt byl bezpečný. Proto v USA funguje systém, v jehož rámci firmy testující taková vozidla musí hlásit nehody ministerstvu dopravy na Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu. Podle agentury Reuters Trumpova administrativa zvažuje, že tuto povinnost zruší. Dlouhodobě je přitom trnem v oku Elonu Muskovi, který patřil k největším podporovatelům Donalda Trumpa v kampani.
Tesla je nejhodnotnější firma, v níž Elon Musk drží akcie, a právě růst jejich ceny po volbách je jednou z hlavních příčin, proč se jeho majetek vyšplhal přes 400 miliard dolarů. Výrobce elektrických vozů je jedním z nejaktivnějších hráčů na poli tzv. samořiditelných aut. Už současná vozidla dodávaná na trh jsou schopná fungovat v plně autonomním módu s dohledem řidiče.
Právní rámec, bezpečnost, odpovědnost
Vzhledem k tomu, že právě Tesla má takových vozidel v běžném provozu nejvíce, nepřekvapí, že tato značka má největší zastoupení v kolonce smrtelných nehod. Ohromujících 40 z celkových 45 hlášených v systému mají na svědomí Tesly. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu má pak možnost na základě poskytnutých informací zahájit vlastní šetření.
Na základě dat už proběhlo deset vyšetřování v šesti různých společnostech a čtyři výrobci museli v jejich důsledku stáhnout z trhu devět různých produktů. Dá se tedy říci, že úřad a systém fungují přesně tak, jak mají.
V říjnu přitom úřad ohlásil, že prověřuje software právě vozidel Tesla vyrobených v letech 2016 až 2024 s tím, že může nařídit jejich stažení a případné úpravy softwaru. To by se mohlo týkat až 2,4 milionu automobilů této značky. Akcie po tomto prohlášení mírně oslabily na zhruba 213 dolarů za kus.
Zbavit se regulací
Musk se netají tím, že regulace považuje za přehnané a zbytečné. Patří k inovátorům, kteří preferují rychlost. Nikdy se netajil přístupem, který se v angličtině označuje jako „move quickly and break things“ (volně přeloženo, buď rychlý a neboj se něco rozbít). To je i v podnikání docela kontroverzní motto. Pro vládní aparát se nehodí vůbec.
Regulace samozřejmě mohou být přehnané a představovat zbytečnou zátěž. Nicméně jejich cílem je zabránit tomu, aby se s vidinou zisku na trh dostávaly nebezpečné produkty. Je jedno, zda jde o léčiva, potraviny či samořiditelné vozy. Debata o jejich patřičnosti by měla být přirozeně vždy otevřená. Nicméně situace, kdy si jeden podnikatel může de facto diktovat, jaké regulace v jeho oboru mají být, je prostě objektivně špatná.