Na začátku letošního roku dosáhly ceny ojetých vozů svého maxima, poté začaly postupně klesat. Z dat společnosti Aures Holdings, pod kterou patří autocentra AAA Auto a Mototechna, vyplývá, že v první polovině tohoto roku se ceny starších aut snížily o 12 procent. Během léta se však zlevňování zastavilo a došlo ke stabilizaci cen. Přesto však na trhu můžeme najít značky, jejichž cena i nadále klesá. Které vozy to jsou?
Ne každý řidič si pochopitelně z finančních důvodů může dovolit nákup zcela nového vozu. Řada lidí tak raději navštěvuje autobazary a vybírá cenově dostupný ojetý vůz. Ceny ojetých aut dosáhly svého vrcholu na počátku letošního roku, kdy se v průměru pohybovaly na úrovni 215 000 korun. Nyní již však čtvrtý měsíc v řadě nepřekročily hranici 200 000 korun.
„Přestože ekonomická situace nejen v Česku, ale i v Evropě není zdaleka stabilizovaná, sekundární automobilový trh se postupně dostává z krize, a to i přes mírný pokles v nabídce, který pozorujeme poslední půlrok. Ceny ojetých aut dosáhly již začátkem roku svého maxima a postupně klesají, a to díky poklesu cen hlavně u nejžádanějších modelů,“ sdělil na začátku července podle webu Auto.cz společný generální ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.
Během léta se však pokles cen zastavil a ceny ojetých vozů se stabilizovaly. „Nyní už můžeme hovořit o stabilizaci cen na celém sekundárním trhu. Neplatí to však pro všechny modely. U nejžádanějších vozů, zejména škodovek, můžeme i dnes hovořit o poklesu průměrných cen,“ doplňuje Vaněček.
Nejčastěji nabízeným vozem v kategorii ojetých aut je Škoda Octavia, jejíž mediánová cena je 180 000 korun. Převažují vozy s nájezdem zhruba 196 000 kilometrů a stářím deseti let. Na pomyslném druhém místě je pak patnáctiletá Škoda Fabia za 80 000 korun.
Během roku zlevnily také elektromobily, které svého cenového vrcholu dosáhly v únoru, kdy se prodávaly za 759 000 korun. V červnu však již byla střední hodnota ceny 658 000 korun. Pokles cen má na svědomí především rostoucí nabídka.
„Pokles ceny koresponduje převážně s rostoucí nabídkou. Zatímco loni se měsíčně v inzerci objevilo v průměru 1121 elektrických aut, v červnu to bylo 1407 elektromobilů. Díky tomu klesly například ceny nejžádanějších vozů Škoda Enyaq a BMW i3 o 151 000 korun, respektive 55 000 korun. Letos tedy čekáme minimálně zdvojnásobení loňských prodejních objemů bateriových automobilů,“ dodává Petr Vaněček.