Premiér Babiš je v posledních dnech velmi nervózní. Jeho slibům nenahrává zhoršující se ekonomický výkon a policejní vyšetřování odhalilo vážný rozkol uvnitř ANO mezi Faltýnkem a Ťokem v citlivé kauze výběru mýtného, kterou se snaží zamést pod koberec.

První místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek dostal v Poslanecké sněmovně příležitost vysvětlit svoje působení v kauze, která nemá v polistopadové éře obdoby. Jde o ovlivňování zakázky za 10,75 miliardy korun na výběr mýtného na období deseti let, kterou od samého počátku provází série podezřelých a nezákonných peripetií.

Faltýnek nic nevysvětlil

Tuto šanci Faltýnek nevyužil, nic nevysvětlil a jen zopakoval jalové fráze, kterým nikdo soudný neuvěří – s výjimkou poslanců hnutí ANO, kteří uvěří všemu, co se právě požaduje. Kromě možného kriminálního pozadí však tato aféra odhaluje špatně maskovaný rozkol uvnitř ANO v pozadí se dvěma vlivnými ekonomickými skupinami.

„V letech 2015 až 2018 se všichni naši političtí oponenti těšili, že hnutí ANO problém mýta nezvládne. A jaký je výsledek? ANO to zvládlo a ještě s významnou úsporou díky panu ministru Ťokovi. Kdybychom to nezvládli, je to politický problém. My jsme to zvládli a je to zase politický problém. Takže kauza mýto nebo Faltýnek, je jen politický boj,“ bránil se ve své řeči Faltýnek.

Zapomněl však dodat, že jde o politický boj uvnitř hnutí ANO, na kterém má klíčový podíl on sám. Skutečnost je taková, že vztahy mezi Faltýnkem a jeho stranickým kolegou Ťokem jsou dlouhodobě vyhrocené na ostří nože. Averze Babišovy pravé ruky vůči ministrovi dopravy je pověstná a prošpikovaná kuloárovými historkami o nepříliš lichotivých výrazech na jeho adresu.

Babišův podíl

Svůj podíl na tomto stavu ovšem nese i Andrej Babiš, který původně přenechal svému dlouholetému souputníkovi z Agrofertu Jaroslavu Faltýnkovi, „dopravnímu expertovi ANO“, jak dnes tvrdí, rezort dopravy s jeho podřízenými organizacemi jako jeho léno.

Marketingově „protikorupční“ ministr Dan Ťok, mezi jehož hlavní manažerské rysy vždy patřila laxnost a poddajnost, měl plnit roli fíkového listu, zatímco si jeho rezort rozparcelovala Faltýnkova klientelistická skupina.

Babiš zpočátku jen nevšímavě přihlížel tomu, jak si Faltýnek do klíčových pozic ve vedení a dozorčích radách podniků v okruhu ministerstva dopravy dosazuje svoje lidi v čele s dalším poslancem ze stáje Agrofertu Milanem Ferancem, jenž původně z pozice Ťokova náměstka rezort jako jeho prodloužená ruka de facto řídil.

Faltýnkovi však časem začal Ťok odlišné krevní skupiny překážet natolik, že v době, kdy se vážně uvažovalo o jeho výměně na jaře 2018, na jeho místo tlačil do druhé vlády ANO svoje „koně“ Tomáše Drmolu nebo Tomáše Korandu. Jenže zakročil premiér Babiš, který se až tehdy začal vážně obávat rostoucího vlivu svého prvního místopředsedy v rezortu. Ťoka nakonec v čele ministerstva udržel, a ten s jeho pověřením Faltýnkovy lidi vymetl.

Manažerské selhání

Dnes se však tento vnitřní problém hnutí ANO po policejní razii vrací jako bumerang. Pokud se nyní Faltýnek snaží prezentovat jako Ťokův ochránce a podporovatel, jemuž chtěl svými aktivitami pomoci, je to pokrytecká lež, která nemá s realitou nic společného.

Babišova role v této skandální partii je zatím nejasná a měla by se osvětlit. Premiér zatím působí tak, že zcela selhalo jeho manažerské řízení, pokud přiznává, že o aktivitách své pravé ruky za Ťokovými zády směrem ke zrušení rozběhnutého tendru nevěděl. V době, kdy Faltýnek i podle zákona nesměl jednat s jeho účastníky a neměl k tomu žádné oprávnění.

Co však platí z veřejných prohlášení, premiér Babiš byl od počátku veřejným kritikem společnosti Kapsch, která provozovala systém mýtných bran doposud. To by ovšem znamenalo, že Faltýnek, který od samého počátku prosazoval zájmy této firmy, jednal proti jeho zájmu.

Premiérovi šlo podle informací deníku FORUM 24 v první řadě o to, aby případným porušením zákona problematického tendru nevznikl skandál s případnými následnými škodami státu. Policejní vyšetřování ukazuje, že tento problém není zcela zažehnán. Minimálně se však prokazují silné lobbistické tlaky na tuto zakázku přímo uvnitř „protikorupčního“ hnutí ANO. Jak to ale celé začalo?

Ťokova neschopnost

Firma Kapsch vybírá poplatky na dálnicích za mýto od roku 2007. Podle původní smlouvy měla své služby ukončit v roce 2016, jenže ministerstvo dopravy, zadavatel nového tendru, se vlastní vinou dostalo do skluzu.

Času bylo nepochybně dost. Ministr dopravy Dan Ťok krátce po nástupu v prosinci 2014 zrušil tendr svého předchůdce Antonína Prachaře na výběr projektového manažera, který měl připravit otevřenou soutěž na výběr mýta podle původního časového plánu. Prachař vybral společnost Arthur D. Little za nejnižší cenu 23 milionů korun, podle nového ministra však externista nebyl potřeba.

Ťok založil poradenskou státní firmu Cendis, ale nakonec kvůli její neefektivitě otočil a o rok později se vrátil k Prachařově představě externího projektového manažera. Bez výběrového řízení vybral společnost Deloitte za dvojnásobnou cenu 52 milionů korun, navíc bez vědomí vlády, což je u smluv podobného rozsahu podmínka.

Tento netransparentní krok vyvolal negativní reakci nejen koaličních partnerů v čele s premiérem Sobotkou, ale i vládní kolegyně z hnutí ANO Karly Šlechtové. Babiš se však tehdy za Ťoka postavil. Mezitím se ministerstvo dopravy dostalo do časové tísně a hrozily výpadky 800 milionů korun měsíčně v případě, že by nebylo prodloužení výběru mýta smluvně ošetřeno.

Nezákonné prodloužení smlouvy

Když už bylo jasné, že se nepodaří vysoutěžit regulérní tendr na deset let, ministr Ťok v srpnu 2016 s Kapschem prodloužil smlouvu na tříletý výběr mýta do konce roku 2019 za 5,3 miliardy korun. Kontroverzně bez výběrového řízení, ačkoli sliboval opak. Prodloužením smlouvy bez soutěže znovu porušil zákon, za což jej ÚOHS potrestal milionovou pokutou a situací se zabývala i Evropská komise.

Pokud dnes Jaroslav Faltýnek tvrdí, že na Ťoka tlačil premiér Sobotka a on ho chtěl jako politický reprezentant ANO chránit, bylo to v této době před uzavřením smlouvy s Kapschem. Nikoli v listopadu 2017, když se pokoutně scházel po brněnských hotelech s generálním ředitelem české pobočky Kapsche Karlem Feixem a předsedou ÚOHS Petrem Rafajem, aby dosáhli zrušení rozběhnutého tendru, vypsaného v červnu 2017.

To by bylo pro společnost Kapsch, pokud by v tendru nevyhrála, velmi výhodné, jelikož by mohlo v časovém pressu znovu dojít k jednání o prodloužení smlouvy.

Stínový ministr Faltýnek

V té době se Faltýnek, který si sám udělil do těchto jednání mandát, jak dnes prohlašuje, stále cítil „stínovým ministrem dopravy“, a vyjednával s Kapschem a ÚOHS na vlastní pěst. Také skutečně dosáhli předběžného zákazu podpisu smlouvy s vítězem a později v květnu 2018 zrušení tendru kvůli údajným nesrovnalostem v zadávací dokumentaci. Na základě stížností Kapsche, když měsíc předtím uspělo konkurenční konsorcium CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské společnosti SkyToll.

Poté však došlo k dalšímu obratu. Ťok pozici ministra udržel, i když za něj Babiš neúspěšně hledal vlastní náhradu, a Faltýnek v rezortu oslabil. ÚOHS vzápětí „státotvorně“ otočil a v září zrušil svoje původní rozhodnutí.

Tehdy se Ťok znovu octl na hraně zákona, když o pouhé tři hodiny později smlouvu s vítěznou Kellnerovou skupinou podepsal. Aniž si mohl být naprosto jistý, že jedná podle práva, což může znovu skončit až u Evropské komise. O tom svědčily i následné hrozby Kapsche, který se chystal soudit. Je přitom jasné, že současný stav a ochromení nejvážnějšího konkurenta policejním šetřením nejvíce vyhovuje Kellnerově PPF.

Babiš zatím Faltýnka podržel. Tvrdí, že jeho kauza neexistuje, ačkoli překročil svoje pravomoci a v rámci boje dvou silných ekonomických skupin prosazoval alternativní řešení proti vlastní vládě. Už jen to by mělo stačit k jeho rezignaci.

Nemělo by se ale zapomenout, že problémy s porušením zákona měl a možná stále má i Ťok, a premiér Babiš za tuto anarchii ve vlastním hnutí nese politickou odpovědnost.

 

Revue Forum Banner
Jiří Sezemský
Jiří Sezemský
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora