Klimatičtí aktivisté ze spolku Poslední generace v úterý opět pochodovali pražskou magistrálou. Hrstka lidí, která dlouhodobě žádá změny v dopravě, vyrazila od stanice metra Vltavská směrem k Národnímu muzeu na Václavském náměstí. Za své chování to tvrdě schytali od expremiéra Mirka Topolánka (ODS). Podle něj mají členové spolku Poslední generace pouze právo nevypovídat a právo na obhájce.
„Pozor, dnes v 17:30 od Vltavské znovu vyjdou aktivisté, kteří chtějí radikální změny v dopravě. Znovu opakujeme, že není v pořádku si brát Pražany za rukojmí při prosazování svých cílů! Respektujeme právo Poslední generace na protest. Zásadně ale nesouhlasíme s jeho formou,“ oznámila v úterý dopoledne na sociální síti pražská koalice SPOLU, za kterou kandidoval současný primátor hlavního města Bohuslav Svoboda (ODS).
S tvrzením koalice SPOLU nesouhlasil expremiér a někdejší šéf občanských demokratů Mirek Topolánek. „Poslední generace má pouze právo nevypovídat a právo na obhájce. Pokud si ho nemohou dovolit, protože jim Rusáci, Číňani, Íránci nebo jiní šmejdi přestali platit, bude jim bezplatně přidělen,“ vzkázal ostře bývalý ministerský předseda.
Aktivisté z Poslední generace dlouhodobě protestují za zavedení maximální rychlosti 30 km/h v celém městě. Většina Pražanů však pro jejich chování pochopení nemá. Šest z deseti obyvatel hlavního města má k protestům klimatických aktivistů negativní postoj, vyplývá z loňslého průzkumu agentury NMS Market Research.
Přestože s blokádami ani plošnou třicítkou Pražané nesouhlasí, většina z nich se shoduje, že by chtěli automobilovou dopravu regulovat. „Pro někoho možná překvapivě ale data ukazují, že i přes negativní postoj k protestům Poslední generace by Pražané chtěli automobilovou dopravu regulovat,“ okomentoval loni v létě spoluautor výzkumu Michael Bouška z NMS Market Research. „Mezi lidmi ale není shoda na tom, jak konkrétně auta omezit,“ dodal.
Až 70 procent lidí si podle průzkumu myslí, že by se automobilová doprava měla kvůli vysoké intenzitě regulovat. Podle 65 procent respondentů by to mělo být ve prospěch MHD. Naopak omezit auta ve prospěch pěší či cyklistické dopravy má podporu necelé poloviny lidí. Podle lehce nadpoloviční většiny obyvatel hlavního města by měl být omezen vjezd aut do centra a také parkování v centru metropole. Pro maximální plošnou rychlost 30 km/hod je jen zhruba třetina Pražanů.
Spolek Poslední generace v minulosti zkoušel jednat s magistrátem hlavního města o dopravní situaci, loni v dubnu například primátoru Bohuslavu Svobodovi (ODS) poslali dopis s konkrétními požadavky.
Podle pražského primátora je ale jakákoliv debata bezpředmětná, protože aktivisté opakovaně pořádají blokády silnic. „Není přeci možné, aby se zároveň jednalo a zároveň pokračovalo v nátlakových metodách, jimiž se komplikuje už tak komplikovaná doprava v Praze, a z většiny obyvatel metropole se stávají rukojmí menšinové iniciativy, která chce tímto způsobem prosazovat své vlastní představy,“ řekl už dříve deníku FORUM 24 Svoboda.