
Ilustrační foto FOTO: AdobeStock
FOTO: AdobeStock

KOMENTÁŘ / Už delší dobu sledujeme rostoucí nespokojenost policistů. Policie trpí brutálním podstavem, na základních odděleních chybějí lidé do služby, platy mají „ti dole“, ti na ulici nedostačující, neodpovídající riziku, které muži a ženy ve službě denně podstupují. Policii taky trápí, že je „dě*ka pro všechno“, dělá pro kdekoho.
Do této situace minulou středu oznámila ministryně obrany Jana Černochová (ODS), že se platy vojáků zvýší o minimálně 8300 korun hrubého. Jenomže tuto novinku údajně předem neprojednala na vládě, což ostatní ministry rozčililo. Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) se s ní měl dokonce pohádat a odejít z jednání kabinetu.
Požadavky na vyšší platy dlouho vznáší i ministr vnitra Vít Rakušan, předseda STAN. Vládě navrhuje, aby jím řízenému rezortu přidala 1,2 miliardy korun na platy policistů. „Pokud by takový materiál byl schválen, tak na jedno místo policisty by připadalo od července o čtyři tisíce korun navíc,“ řekl nedávno ministr senátorům. Zřejmě chce tedy policii přidávat plošně.
Premiér řeší napjatou situaci. Černochovou příliš neřídí, ta si dělá, co chce. Navíc má ministryně pravdu, armáda nutně potřebuje posílit, zlepšit nábor. Něco se už pro to udělalo, ale málo. Loni na začátku roku armáda čítala necelých 28 tisíc vojáků z povolání a více než čtyři tisíce lidí v aktivních zálohách. České armádní plány do roku 2030 počítají s 30 tisíci vojáků z povolání a 10 tisíci lidí v aktivních zálohách. Plány NATO od nás žádají necelých 38 tisíc vojáků pro odstrašení nepřítele.
Změna je nutná, ale nikdo s ní nepočítá
Doba se prudce mění k horšímu, nutně potřebujeme silnější armádu, o tom není pochyb. Zároveň však musíme mít výkonnou, schopnou, akční policii. Jenomže policie by dnes potřebovala – paradoxně podobně jako po revoluci 1989 – zásadní systémovou změnu. Do té se nikomu nebude chtít, měla proběhnout už dřív, už za minulé vlády. Vláda Petra Fialy změnu nestihne, ostatně s ní ani nepočítá.
Podobá se to situaci se státním rozpočtem: chybí v něm miliardy, existují propracované návrhy expertů, kde ušetřit a peníze získat (viz třeba text Daniela Prokopa Kde vzít peníze na obranu a nastartovat novou kapitolu Česka), ale vláda, stát nemají energii, vůli a vládní i úřední kvalitu na to, aby nutné modernizační změny provedly.
Vraťme se k policii. Je přetěžována úkoly, které by vůbec dělat neměla. Loni na podzim se objevila webová stránka nazvaná Konec PČR. Její autor pracuje dvacet let u policie, deset let jako vedoucí útvaru. Čtení je to tristní a jeho zjištění potvrzují i mnozí další policisté, dokonce i někteří bývalí špičkoví funkcionáři, kteří od policie odešli a s nimiž jsem mluvil. Není to žádný fejk.
K absurdnímu přetížení policie. Pracuje pro pojišťovny, ale není to její úkol ze zákona. Pojišťovny ji chtějí skoro všude tam, kde bude poškozený žádat pojistné. Policie dělá pro soudy, doručuje tuny písemností. Soudy se jaksi automaticky obracejí na policii, údajně se často ani samy nesnaží účastníky řízení kontaktovat poštou. Policie k soudům předvádí vypátrané osoby, střeží je, vozí stovky kilometrů. Předvádí občany, kteří neplatí sociální dávky a nereagují na výzvy. To po ní žádá sociálka (OSSZ). Policie hlídá u kulturních a sportovních akcí, ač jde o soukromé podniky. Úkolů se na ni valí ještě mnohem víc a vše musí dokumentovat. Není divu, že pak o policajta na ulici nezakopnete.
Nejde jen o to, že policie potřebuje zbavit břemen, která pro ni neplynou ze zákona. Policistů je taky málo, stejně jako vojáků. Podstav okolo šesti tisíc mužů a žen. Extrémní je samozřejmě podstav u policistů v terénu, jak jinak, že.
Prezidium nabobtnalo do obludných rozměrů
Web Konec PČR o tom píše: „Již mnoho let počet výkonných policistů klesá a počet policistů, kteří něco řídí nebo kontrolují, neustále stoupá. Policejní prezidium nabobtnalo do obludných rozměrů. Je to jediné místo v celé policii, kde není ani náznak podstavu.“ To je absurdní z více důvodů. Ve všech centrálách, nejen na prezidiu, přibývá vysokých hodností, množí se generálové a plukovníci, dřív byli naprostou výjimkou. Vysoké hodnosti pak logicky konzumují velkou část peněz pro policii.
V jízdě do pekel nekončíme. Psal jsem o tom již loni. Zatímco v 90. letech v policii proběhlo veliké, náročné „zcivilnění“, již několik let se odehrává pravý opak, „zpolicejnění“. Smysl zcivilnění byl jasný: kdo nedělá policejní práci, ať nenosí uniformu, ať nemá nároky na výsluhu let a další výhody. Zcivilnění trvalo několik let a byl to jasný, veřejně ohlášený, s poslanci projednaný projekt.
Naopak zpolicejnění probíhá potichu, v centrálách, shora, spontánně. Nikdo je neohlásil, neprojednal, protože by s ním nikdo nesouhlasil. Cituji web Konec PČR: „Aby se zakryl klesající počet výkonných policistů, začala policie z různých občanských zaměstnanců dělat policisty (administrativní pracovníci, správci sítě, personální pracovníci atd.). Tímto fíglem nevypadají klesající počty policistů tak hrozivě.“
Důsledek všech těchto antisystémových chyb? Jedno policejní oddělení se stará o okresní město a přilehlé obce, dohromady o cca 40 tisíc obyvatel. Na to má v danou chvíli k dispozici jednu autohlídku o dvou policistech. Toť vše. Aby mohl šéf oddělení na každý den a noc naplánovat alespoň jednu autohlídku, musí prosit okolní útvary, jestli mají k dispozici lidi. Pošlou na výpomoc policistu, ten obvod nezná. Vedoucí má tedy jednu autohlídku, ve které slouží dva policisté většinou s policejní praxí do tří let a jeden z nich nemá o místě přehled. Kdo by tam chtěl jít dělat?
Proč to píšu? Aby bylo vidět, jak byla policie za posledních cca deset let zdevastována, jak se její struktura nesmyslně změnila, jak zamířila do neefektivnosti.
Pomůže miliarda navíc? Ne. Nejvíc z ní ukrojí plukovníci a generálové. Smysl má drsné zcivilnění, odbřemenění policie a peníze poslat policajtům na ulici. Ale jak už jsem napsal výše, na to potřebujete policii dobře znát (třeba jako autor stránek Konec PČR) a mít vůli a odvahu do toho znovu říznout. Stejně drsně jako po revoluci.