Část polských komerčních televizí ve středu přerušila své vysílání, protestují tím proti návrhu nové daně z reklamy. Podle nich by byl takový krok pro mnohé likvidační. Zároveň upozorňují na to, že vláda posílá obrovské dotace do státní televize TVP.
Vláda chce zdaněním reklamy zajistit peníze pro některé z národních fondů, například na ochranu kulturního dědictví. Daň by se měla pohybovat od dvou do patnácti procent, konkrétní výše by záležela na velikosti média. Protestující však upozorňují na to, že by polská média byla zdaněna více než například internetový gigant Google.
Wiele mediów przyłączyło się do akcji „Media bez wyboru”.
Pokazujemy, jakim zagrożeniem dla rynku mediowego jest proponowana przez rząd opłata od reklamy. Widzowie mogą zostać pozbawieni wyboru i różnorodności, do których są przyzwyczajeni.#mediabezwyboru pic.twitter.com/gpNifcXlJx— tvn24 (@tvn24) February 10, 2021
Na několika komerčních televizích se proto ve středu objevila pouze černá obrazovka s jednoduchým sdělením. „Tady měl být tvůj oblíbený program,“ oznamují divákům. Do protestu se zapojily největší polské komerční televize TVN a Polsat.
Nová daň by se měla dotknout také internetových médií, na většině zpravodajských webů v zemi proto čtenáři najdou pouze prohlášení. Akci podporují vydavatelství Burda Media, Ringier Axel Springer, Bauer Media a Agora. Nefungují ani zpravodajské weby jednotlivých televizních stanic. Protestní akce probíhá pod heslem „Media bez wyboru“, tedy „Média bez možnosti volby“.
„Zdanění bude znamenat oslabení nebo dokonce likvidaci sdělovacích prostředků v Polsku,“ upozorňují signatáři v otevřeném dopise, který zaslali premiérovi. Zároveň připomínají nerovný přístup k médiím na polském trhu. „V době, kdy státní média dostávají dvě miliardy zlotých (zhruba 11,5 miliardy korun) z kapes daňových poplatníků, chce vláda soukromým médiím naúčtovat další daň ve výší jedné miliardy zlotých (v přepočtu necelých 6 miliard korun),“ stojí ve společném prohlášení.