Konkurenční prostředí kromě svých hlavních výhod poskytuje také možnost zhodnotit státní podniky v tomto odvětví. Stále panuje názor, že mnoho státních podniků poskytuje služby, které jsou pro obyvatelstvo nepostradatelné, ale v odvětví chybí motivace v podobě ziskové příležitosti pro soukromé poskytovatele. To je jeden z důvodů fungování ztrátových státních podniků. V okamžiku změny podmínek v odvětví je však obtížné si uvědomit, že doba státních podniků mnohde skončila a jejich prostor by měl být přenechán soukromým poskytovatelům, kteří často dokazují, že jsou schopni nahradit jejich činnost s ještě lepšími hospodářskými výsledky.
Podobným scénářem prochází i Česká pošta, která oznámila další propouštění, jež nebude první, ani poslední. Od května oznámila zrušení téměř 700 pracovních míst, což si obhajuje úsporou téměř 500 milionů ročně. Do roku 2025 plánuje společnost snížit počet zaměstnanců o 7000 ze současných 27 000. Jedná se o pokusy o restrukturalizaci nákladů a administrativního fungování společnosti, které budou doprovázeny rozdělením společnosti na dvě samostatné účetní jednotky.
Neuspokojivé výsledky České pošty jsou údajně způsobeny její povinností poskytovat univerzální službu, kterou jí ukládá zákon o poštovních službách. Právě tato část by měla být oddělena a měla by být vytvořena jedna společnost, která bude poskytovat univerzální službu – za předpokladu, že ji bude nadále poskytovat státní podnik. Druhý nově vytvořený podnik by pak mohl působit v tržním prostředí bez této zátěže.
Univerzální služba je licence, která zavazuje držitele k poskytování služeb, jako jsou například listovní zásilky, které nejsou ziskové. Vzniklé náklady pak hradí stát do maximální výše 1,5 miliardy korun ročně. V případě České pošty však dochází k tomu, že stát neplatí dluhy a od roku 2018 jí dluží celkem 6 miliard korun.
Z hlediska existence státního podniku je univerzální služba hlavním důvodem jeho fungování. Ve skutečnosti ji lze považovat za službu ve veřejném zájmu. Doby, kdy neměla substituty a neexistovali alternativní poskytovatelé této služby, jsou však již minulostí.
Státní podnik a konkurenční boj
Pokud však chceme zachovat univerzální službu jako licenci, je nejlepším možným krokem povolit konkurenční boj o její získání, jak se o to již snaží Český telekomunikační úřad. Ukazuje se, že o poskytování těchto služeb mají zájem nejen státní podniky, ale i soukromí poskytovatelé, což boří mýtus o nenahraditelnosti poštovních služeb poskytovaných státem.
S rozvojem konkurence v odvětví a vznikem firem, které jsou na rozdíl od České pošty ziskové a rostou, se pomalu dostáváme do situace, kdy si toto odvětví dokážeme představit s klesajícím zastoupením státního podniku. Jeho podíl na trhu přebírají soukromí poskytovatelé a vzhledem k jeho ztrátám je to signál, že existují efektivnější alternativy jeho činnosti. V tržním prostředí by stejný soukromý podnik čelil existenčním problémům a rozhodoval by se, zda na trhu setrvat. Ačkoli se v našem případě jedná o státní podnik, který funguje z kapes daňových poplatníků, přicházejí podobné úvahy v tržním prostředí s velkým zpožděním.
Nemusíme mluvit výhradně o privatizaci České pošty, i když i to je jedna z možností. Tento krok má však mnoho kritiků a slovo privatizace je v očích společnosti vnímáno velmi negativně. Otázka nutnosti licencování univerzální služby a přinejmenším její případné získání v konkurenčním prostředí spolu se změnou podmínek pro vznik co největší konkurence zvýší efektivitu sektoru i při existenci České pošty. Je otázkou let, kdy tento historický gigant ztratí své postavení na trhu a služby, které poskytuje, se stanou pouhou drahou vzpomínkou, kterou nahradí pokrok a inovace.
* * *
Deník FORUM 24 dává prostor mladým ekonomům a nadaným studentům, aby se zapojili do veřejné debaty o současné krizové situaci v souvislosti s koronavirem, jeho ekonomických dopadech, veřejných financích a ekonomice jako takové. Ve spolupráci s Institutem ekonomického vzdělávání (INEV) proto pravidelně zveřejňujeme jejich texty. INEV vytváří zázemí pro výuku ekonomie a financí na středních školách. Motivuje a sdružuje studenty se zájmem o ekonomii a ekonomická témata a podporuje je v jejich činnosti a dalším studiu. Jedním z hlavních projektů INEV je Ekonomická olympiáda – největší ekonomická soutěž v České republice.