Obstrukce, které od úterý sledujeme v poslanecké sněmovně kvůli snížení valorizace důchodů, jsou důsledkem toho, že Andrej Babiš (ANO) vyhlásil hnutí SPD džihád, myslí si poslanec a předseda poslaneckého klubu KDU-ČSL Marek Výborný. V rozhovoru pro deník FORUM 24 popisuje, jak budou vypadat změny v jednacím řádu sněmovny, které chce prosadit vládní koalice, i to, jak by mohla vypadat reforma penzijního systému.
V poslanecké sněmovně sledujeme už od úterý schůzi ke snížení valorizace důchodů. Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) chce, aby jednání skončilo do konce týdne. Zaříznete, slovy Andreje Babiše (ANO), v pátek opozici?
My máme zájem na tom, abychom nějak racionálně jednání ukončili a mohli hlasovat o návrhu zákona. Jestli to bude v pátek, úplně nedokážu předjímat, protože jsme se zatím nedostali vinou opozice a těch obstrukcí ani k tomu, abychom projednávali návrh zákona samotný. Stále jsme v bodě zkráceného jednání, což je v zásadě debata o legislativní nouzi. Odehrává se analogicky už během deseti hodin podruhé, a jak jsme si odhlasovali, skončí dnes (rozhovor byl pořízený ve čtvrtek 2. března, pozn. red.) ve 20 hodin a konečně se dostaneme k tomu projednávanému bodu.
Vzhledem k těm emocím, které vyvolává, tak to určitě bude jednání v řádu několika desítek hodin. Ano, myslím, že bychom chtěli směřovat k jeho cíli někdy během pátečního večera. Nedokážu ale předjímat, jestli se nám to podaří, nebo ne, protože všichni poslanci musí mít možnost vystoupit se svými pozměňovacími návrhy. Uvidíme.
Opozice kritizuje přijetí novely ve stavu legislativní nouze.
Musím zdůraznit, že jsme přesvědčeni – a opakovaně pan ministr Jurečka, já osobně a další – jsme odůvodňovali, proč je návrh zákona nutné projednávat v legislativní nouzi. Ještě mi dovolte říct jednu věc. To hlasování musí podle mého přesvědčení a nálezu Ústavního soudu z minulosti splňovat, že byl opozici dán dostatečný prostor pro to, aby se mohla k tomu zákonu i ke stavu legislativní nouze vyjádřit.
Opozice musí také současně vzít to, že i s její rolí je spojena odpovědnost a konstruktivita, a také to, že v určitém okamžiku o návrhu zákona musí býti hlasováno, protože není možné, aby tady menšina bránila většině přijímat zákony a tudíž prostřednictvím vlády potom také je vykonávat a vládnout. To bychom to tady mohli zavřít a vůbec bychom tady nemuseli být. Nesmíme samozřejmě opozici její práva upřít nad rámec přípustnosti. O tom celém se tady možná někdy vede spor a my se jako vládní koalice snažíme velmi dbát na to, abychom ten balanc udrželi.
To, že červnová valorizace kvůli inflaci bude muset podle zákona proběhnout, víte ale minimálně od konce minulého roku. Nezatáhli jste za záchrannou brzdu příliš pozdě?
Máte pravdu, že jsme nikdy nepopírali to, že bude potřeba i v letošním roce mimořádně valorizovat penze. Nicméně ze všech aktuálních predikcí, které byly v tom prosinci, nebo i na začátku ledna, tak vyplývalo, že by se ta valorizace měla pohybovat v objemu 15, maximálně 20 miliard korun.
Jakkoli má opozice pravdu, že tato částka nebyla zahrnuta v rozpočtu připravovaném v polovině minulého roku, tak jak ministr práce a sociálních věcí, tak vláda jako celek garantovala, že tyto prostředky je připravena a schopna v rámci současného a aktuálního státního rozpočtu nalézt. Problém je ten, že 10. února byly zveřejněny údaje Českého statistického úřadu, kde vyšlo skokové zvýšení inflace o 8,6 procentního bodu, a od toho se najednou odvinul fakt, že ta valorizace není o předpokládaných 15, maximálně 20 miliardách, ale o 35 miliardách korun. To se bavíme o červenci, ale i všechny další následující valorizace by se počítaly z takto navýšených penzí.
Fiskální dopad by nebyl 19, ale téměř 66, nebo i 70 miliard korun jenom v letošním roce. Tady jsme skutečně nabyli dojmu, že je to velký problém pro státní rozpočet, pokud chceme také pamatovat na další skupiny, jako jsou třeba rodiče, a po třech, respektive čtyřech letech valorizovat, zvýšit rodičovský příspěvek, nebo pokud chceme zajistit dostatek finančních prostředků na rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy v krajích.
Takže na vaše rozhodnutí přijít se snížením valorizace penzí až teď neměly vliv prezidentské volby? V kuloárech poslanecké sněmovny se právě o tomhle trochu mluví. Asi si dokážete představit, že pokud byste s takovým nepopulárním opatřením přišli před volbami hlavy státu, Andrej Babiš (ANO) by toho jako jeden z kandidátů určitě využil.
Je možné, že by toho využil. Nicméně je na to jednoduchá odpověď. Druhé kolo prezidentských voleb bylo poslední lednový víkend a data inflace, která byla výrazně odlišná od predikce České národní banky, byla zveřejněna 10. února. Je zřejmé, že ten důvod není v prezidentské volbě.
Současný ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka od začátku deklaroval, že upravený vzoreček pro výpočet valorizace důchodů bude součástí velké debaty o penzijní reformě, protože se v loňském roce ukázalo, že vůbec nepočítá s inflací 17 procent a nese to s sebou všechny negativní dopady, včetně rozevírání nůžek mezi vysokopříjmovými a nízkopříjmovými seniory.
Pokud novelu zákona protlačíte poslaneckou sněmovnou a schválí ji senát, budete potřebovat ještě podpis prezidenta, v té době již Petra Pavla. On sám ale řekl, že má ohledně snížení valorizace důchodů určité pochybnosti. Nebojíte se, že vám novelu prezident vrátí a v tom případě už se nestihne schválit a červnová valorizace bude muset proběhnout tak, jak je naplánováno?
To je odpovědnost nového pana prezidenta. Pan vicepremiér Jurečka ho minulý týden navštívil a seznámil ho se zněním zákona. Odůvodnil mu postup, který vláda zvolila, odůvodnil, proč se vláda domnívá, že je na místě nikoli zastavit růst penzí, nepřidat nic, ale snížit tu valorizační částku zhruba na 750 korun v průměru pro každého seniora. Pan prezident to posoudí a já si jsem jist, že se odpovědně rozhodne.
Takže by se dalo říct, že máte podporu pro tento konkrétní návrh částečně předjednanou?
Ne, pan prezident si vyslechl argumenty pana vicepremiéra a já rozumím tomu, že v situaci, kdy ještě ani není v prezidentském úřadě, nám nemůže dát žádnou garanci, jaké bude jeho finální stanovisko. To bych nepovažoval za rozumné a šťastné a tady rozumím tomu jeho postupu.
Současně jsem slyšel i jeho výhrady k některým parametrům, které sdělil jako občan Petr Pavel. Tomu rozumím, já taky nejsem nadšen z toho, že projednáváme zákon ve stavu legislativní nouze. Nicméně jiné cesty bohužel nebylo, když opozice dopředu deklarovala, že ten zákon bude vetovat, kdybychom ho chtěli projednat v tom standardním i zrychleném řízení.
A v senátu máte podporu vyjednanou?
Ano, v senátu se intenzivně jednalo a jedná. Minulý týden jednala paní náměstkyně s vedením senátu a s vedením jednotlivých senátorských klubů. Ona i pan ministr jsou znovu připraveni navštívit jednání jednotlivých senátorských klubů. Podle informací, které mám od Josefa Klementa, předsedy našeho senátorského klubu KDU-ČSL a nezávislých, tak by v senátu měl s tím zákonem býti pravděpodobně vysloven souhlas. Ano, intenzivně se se senátem jedná.
Vy jste na twitteru napsal, že v demokracii platí, že sněmovní menšina má právo vystoupit i přiměřeně obstruovat, ale nemůže nad únosnou mez bránit většině přijímat zákony a vládě vládnout. Z vašeho pohledu během tohoto volebního období opozice brání vládě vládnout?
Ano a mám pocit, že každých 14 dní. Když se podíváme na příklad, kdy se každé úterý projednává program schůze, tak v tom minulém volebním období bylo zcela standardní a běžné, že jsme své připomínky k programu a návrhy na změny probrali v řádu 90, maximálně 120 minut. Teď jsme tady opakovaně, neříkám, že vždy, ale velmi často svědky toho, že se opozice uchýlí k obstrukci v úvodu schůze a načítá různé nesmyslné návrhy na program schůze a to je pro mě zjevná obstrukce, která sem nepatří. Já rozumím obstrukci u nějakých zákonů a podobně, ale tohle tady nemá podle mě co dělat. I proto připravujeme úpravy jednacího řádu.
A vnímáte to jako nějaký boj hnutí ANO a hnutí SPD o stejnou skupinu voličů? Jaký důvod k tomu opozice podle vás má?
Ano, je to důsledek toho, že Andrej Babiš vyhlásil džihád SPD. Tak to je, je to střet dvou opozičních uskupení. Já se k tomu ani nechci vyjadřovat, to je jejich problém. Mrzí mě jediná věc, že se tento souboj negativně přelévá do jednání poslanecké sněmovny.
Vy právě kvůli obstrukcím opozice plánujete představit změny v jednacím řádu sněmovny. Jak by měl podle vás jednací řád dolní komory nově vypadat?
Pan místopředseda Bartošek k tomu svolal pracovní skupinu a i na ní je vidět přístup opozice. Poprvé jsme se nad jednacím řádem potkali i s opozicí. Řekli jsme si nějaké úvahy, co by mohlo být předmětem takových debat. Hnutí SPD po prvním jednání férově sdělilo, že se s námi o změnách jednacího řádu už nebude bavit, protože žádné změny nechce a nebude podporovat. Je to legitimní, já to nekritizuji, ale jsem rád, že to dokázali říct.
Hnutí ANO nebylo schopno ani dát nějaké stanovisko, nebo nám říct, že se o tom nebude bavit. Tam jsme ani tu odpověď nedostali. Pokračovali jsme v těch jednáních na půdorysu koalice a v tuto chvíli jsme dospěli k nějaké finální shodě.
Jedna část – a ta si myslím, že by pro opozici mohla být nekonfliktní – se týká úpravy interpelací. Rádi bychom je dostali ze čtvrtka na ranní hodiny každého jednacího den od středy do pátku. Interpelace by byly od osmi do devíti hodin na předem dohodnuté tři ministry. Tito tři ministři by museli býti přítomni. To znamená, že by nikdo nemluvil do zdi a dostalo by to charakter interpelací v britském parlamentu.
Druhá část se týká třeba okamžiku zahájení schůze a jednání o programu schůze, částečného omezení poslanců v tom, že by nemohli neomezeně vystupovat s návrhy na změny programu schůze, a podobně. Ještě tam je jedna věc, že by se mohla třetí čtení projednávat v pátek i ve středu celý jednací den.
Vy jste už zmínil, že by valorizace byla problémem i pro další státní rozpočty, ne jen pro ten letošní. Pokud by červnová valorizace prošla tak, jak je naplánovaná, znamenalo by to, že v dalších letech zasáhnete proti důchodcům? Je na stole například i nějaké zmrazení růstu penzí?
V žádném případě ne, to musím jednoznačně odmítnout. Nikdy jsme takto neuvažovali. Domnívám se, že to by skutečně bylo protiústavní a tady by pravděpodobně Ústavní soud měl důvody, proč takové rozhodnutí, které by zmrazilo důchody, zrušit. Senioři si zaslouží takový důchod, aby dokázali důstojně žít. Proto jsme jasně deklarovali, že dostanou i v letošní mimořádné valorizaci v průměru 750 korun. Určitě neuvažujeme o zmrazení.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) řekl, že v případě neschválení novely České republice hrozí velké hospodářské škody. Později ale prohlásil, že se valorizace podle původního schématu do letošního rozpočtu vejde. Jak tomu máme rozumět? Neprotiřečí si?
Je to odpovědný člen vlády a ministr financí a moc dobře ví, že pokud se nám nepodaří do 22. března mít novelu ve sbírce zákonů, tak 23. března musí vláda vydat nařízení k valorizaci. Prostě bude muset podle platného zákona valorizaci připravit, ať už bude nákladově na 35 miliardách korun. To se prostě nedá nic dělat. On by si s tím musel jako správce státní kasy poradit v rámci rozpočtu jako celku.
Valorizace je asi jen určitým kouskem skládačky v problému České republiky s důchody. Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje reformu důchodového systému. Kdy by mohla být hotová?
Jsou to dvě věci. Je to penzijní reforma a balík, který se týká úspor a daňových změn. Oba dva balíky teď procházejí intenzivní koaliční debatou. Máme ambici mít obojí uzavřeno někdy do začátku, nebo poloviny dubna a pak třeba o důchodové penzijní reformě vést intenzivní debatu s opozicí. Pan ministr Jurečka jasně deklaroval, že pokud opozice přijde s nějakými rozumnými doplňky a návrhy, že je připraven s nimi vést debatu a případně to i zohlednit.
V žádném případě nechceme jít cestou, že teď něco schválíme, a za dva roky, pokud bychom nepokračovali ve vládě, to někdo zruší. To už tady jednou nastalo a je to chyba. Musíme schválit penzijní reformu takovou, která bude platit příští desítky let a dokáže ten systém stabilizovat pro všechny generace. To znamená i pro generaci dnešních Husákových dětí i pro ty mladší.
A jak by ta reforma mohla vypadat? Změní se například věk odchodu do důchodu, nebo i valorizační schéma?
Valorizační schéma se musí změnit. Vidíme, co to dělá, když je inflace na 17 procentech, takže tam nic jiného nejde, musíme to změnit. Pokud jde o věk odchodu do důchodu, tak je to jeden z parametrů, který má na celý systém výrazný vliv. Ano, i tady se vede debata, jakým způsobem by se věk odchodu do důchodu měl vyvíjet. Nic ale není uzavřeno. Titulky, že lidé půjdou do důchodu v 68 letech, jsou naprosto nesmyslné. Nic takového dohodnuto není. Vede se o tom debata a je nesporné, že i toto je jedno z kritérií.
A vede se debata ještě o další výrazné změně?
Samozřejmě, ten systém musí být vyvážený a musí být funkční na příští desítky let. Musí zohledňovat priority této společnosti. Takhle k tomu přistupujeme, ale já opravdu nechci být konkrétní, protože ty debaty nejsou uzavřeny v rámci koalice.