Když budete poslouchat toto překrásné Ave Maria, budete mít možná pocit, že slyšíte hudbu nějakého staršího mistra. A když se pak podíváte na autora, tak čtete jméno italského renesančního skladatele Gullia Cacciniho, který žil v letech 1551-1618.
Obeznámenější posluchač ovšem ihned ví, že toto není renesanční dílo, nýbrž skladba pozdějšího data.
Toto Ave Maria je v klasické hudbě velmi žádané dílo, jež se hraje zejména o vánocích. A je to skladba se zvláštním příběhem.
Tuto skladbu nesložil Ital Gullio Caccini v šestnáctém či sedmnáctém století, třebaže ji pod tímto jménem vysílají světové rozhlasové stanice. Jde totiž o velkolepou mystifikaci.
Ve skutečnosti skladbu složil až ve dvacátém století Rus Vladimir Vavilov. Tento koncertní mistr ve hře na kytaru a na loutnu, který žil v letech 1925-1973, tajně skládal orchestrální díla a přiřazoval jim s oblibou autorství starých skladatelů. Když nechal ruský sbor a orchestr nacvičit a zahrát toto krásné Ave Maria s domnělým autorstvím Cacciniho, měl prostě jen tichou radost a nikomu se ke svému hříchu nepřiznal.
Vavilov hrál důležitou roli v oživení hudebního umění v Sovětském svazu krátce po válce. Pracoval jako hudební redaktor státního hudebního vydavatelství. Rutinně připisoval vlastní tvorbu jiným skladatelům, obvykle z období renesance nebo baroka a přitom zcela ignoroval styl příslušného období, čímž se posléze na jeho mystifikace přišlo. Jeho díla přitom dosáhly krátce po jeho smrti obrovského úspěchu.
Vladimír Vavilov žil skromně v šedi Sovětského svazu a nepotřeboval být slavný. Zemřel v chudobě ve věku 47 let na rakovinu slinivky. Pár měsíců po jeho smrti se z jeho skladeb staly hudební hity první kategorie. Ale jeho jméno bylo dlouho zapomenuto.
Vavilov se radoval z radosti, kterou jeho díla přinášela lidem a nepotřeboval mít z nich jinak, kromě té radosti z obdarování druhých, vůbec nic. Protože práce pro druhé je – sama o sobě – veliká radost.
Milí čtenáři, deník FORUM 24 Vám přeje krásné a požehnané Vánoce!