Finsko kvůli hrozbě ze strany Ruska usiluje o vybudování mostu mezi městy Umeå a Vaasa v nejsevernější části Baltského moře. V létě 2023 nová finská vláda do svého programu napsala, že chce prozkoumat možnosti „pevného spojení“ přes Kvarken, jak se tato oblast nazývá.
Rozvoj dopravy mezi východem a západem, mimo jiné i most Kvarken, označil finský výbor pro obranu letos v březnu za jeden z nejdůležitějších cílů pro funkční období Evropského parlamentu 2024-2029. Nápad na jeho výstavbu přitom vznikl už na počátku 70. let minulého století, kdy příslušný návrh předložilo 80 finských poslanců. Zatímco tehdy byl zamítnut, dnes je znovu na pořadu dne.
„Stačí se podívat na mapu a zjistit, kde se teď realizují největší průmyslové investice a odkud v budoucnu může přijít hrozba. Chceš-li mír, připravuj se na válku,“ řekl deníku Dagens Nyheter (DN) Mathias Lindström, ředitel organizace Kvarkenská rada.
„Finsko a Švédsko jsou značně závislé na dovozu i vývozu. Pokud dojde k narušení dopravy v Baltském moři, budou naše země čelit velkým problémům. Na Ukrajině vidíme, jak důležité je mít dopravní spojení, takže teď je ten správný čas jednat preventivně a za účelem odstrašení,“ dodal.
V případě krize by Švédsku podle něj velmi pomohl volný pohyb potravin a vody ve směru východ-západ. „Švédsko bude pravděpodobně hrát důležitou roli, pokud jde o skladování materiálu a zásob, ale také při tranzitu materiálu z norských atlantických přístavů k východní hranici ve Finsku,“ vysvětlil Lindström.
Podle Kvarkenské rady by most kromě významu v době „nestabilní geopolitické situace“ znamenal spolehlivější nákladní dopravu v čase míru. Usnadnil by také dojíždění do zaměstnání, vedl by k lepší spolupráci v oblasti výzkumu a vzdělávání, urychlil by průmyslové investice na severu a posílil cestovní ruch.
Most dlouhý sedmdesát kilometrů
Finští vědci Esa Eranti a Antti Talvitie již dříve předložili dva návrhy na silniční propojení Finska a Švédska přes Botnický záliv. Ačkoli se hovoří o mostě, pravděpodobně půjde o kombinaci hrází, mostních úseků a možná i tunelu. Je pravděpodobné, že zde bude také vedení pro vodík a elektřinu, ve hře je i železnice.
Délka pevného spojení, jehož výstavba by přišla v přepočtu až na 133 miliardy Kč, se odhaduje zhruba na 70 kilometrů. Kritici tvrdí, že intenzita dopravy přes Kvarken není dost velká na to, aby se projekt vyplatil. Zohledňují rovněž riziko, že most negativně ovlivní přírodní rezervace na ostrovech a obou stranách zálivu, které jsou součástí seznamu UNESCO.
Michael Malm z oddělení strategie velitelství švédských ozbrojených sil se domnívá, že most je v případě válečného konfliktu „téměř nemožné bránit“, zatímco lodě jsou velmi dobré pro přepravu velkého množství materiálu nebo jednotek. Zároveň však pro DN uvedl, že se švédská armáda podobným stavbám nebrání.
„Vše, co nás spojuje, je dobré. Pokud si ale chceme zajistit zásobování v potřebné míře, pak možná existují jiná řešení, která jsou z našeho pohledu lepší. A také taková, která jsou menším cílem, to znamená méně zranitelná.“
Cesta autem mezi Umeå a Vaasou by trvala hodinu, zatímco současná doprava trajektem zabere přibližně čtyřnásobek času.