V červnu klesl vývoz ruské ropy přes námořní přístavy o 20 procent a týdenní výběr vývozního cla se snížil na 123 milionů USD. S posílením rublu na 52,5 rublu za dolar se rozpočet začal potýkat s problémy. Zprávu uvedla agentura Bloomberg s odvoláním na údaje ministerstva financí a statistiky o přepravě tankerů. Nepříznivě vypadají i další čísla, která ukazují rostoucí potíže ruské ekonomiky.
Web kapital-rus.ru v návaznosti píše, že v týdnu končícím 24. června dodalo Rusko na vývoz 2,98 milionu barelů ropy denně. Jedná se o nejnižší objem od konce března, kdy byl v Evropě vyhlášen bojkot ruské ropy. „Vývoz z baltských přístavů klesl o 31 procent, z černomořských přístavů o 8 procent a vývoz ropy přes Arktidu se snížil na polovinu. Pouze dodávky do Asie přes Tichomoří se nezměnily, denně tam odjíždělo 0,9 milionu barelů, odhaduje agentura Bloomberg.“
„Tento propad znamená problémy pro ruskou státní pokladnu. Již v květnu se federální rozpočet potýkal s poklesem příjmů z ropy a plynu o polovinu oproti dubnu, a to na 871 miliard rublů. Vláda kvůli tomu musela snížit výdaje o 26 procent. V červnu byl dalším problémem rubl – posílil o 7,5 rublu za dolar na 52,5 rublu za dolar. Současně by měl rozpočet obdržet petrodolary ve výši 72 rublů. Každé snížení kurzu dolaru o 5 rublů tak připraví rozpočet o 800 miliard rublů ročních příjmů. Nyní rozpočet potřebuje cenu ropy na úrovni 100 dolarů za barel, říká Natalia Orlova, hlavní ekonomka Alfa Bank. V květnu se však ropa Ural prodávala se slevou – za 78 dolarů. Sleva 30-35 dolarů za barel je způsobena sankcemi a vysokými náklady na přepravu do Indie a Číny z Baltského a Černého moře.“
Problémy začaly i v ruském automobilovém průmyslu. Píše o tom i Komsomolskaja pravda, tedy nikoli opoziční tisk.
„Rusko zaznamenalo v květnu letošního roku pokles výroby osobních automobilů. Podle údajů Rosstatu se v tomto období produkce meziročně snížila o 96,7 procent. Současně se výroba oproti dubnu letošního roku snížila o 81,3 procent. V období od ledna do května bylo v Rusku vyrobeno 268 tisíc automobilů, což je o 56,4 procent méně než ve stejném období loňského roku. Výroba nákladních automobilů v květnu klesla o 39,3 procent (-38,2 procent oproti dubnu 2022). Za pět měsíců bylo vyrobeno 60 100 nákladních automobilů, což je o 12 procent méně než ve stejném období loňského roku, vyplývá ze zprávy o socioekonomické situaci Ruska, která byla zpracována za prvních pět měsíců letošního roku.“
Jistou komickou stránkou věci je údiv ruských činitelů, jak daleko věci dospěly. Pozornost vzbudil příspěvek Alexandra Bastrykina, šéfa Vyšetřovacího výboru Ruské federace, na Mezinárodním právním fóru mládeže. Hovořil o závislosti Ruska na západních technologiích. „Jsou tady sankce, jak udeřily, zdražily se klobásy v restauracích. Ukázalo se, že letadla nejsou – Roskosmos dostává komponenty z USA. Proč si nevyrobí vlastní?“
Protože debata pod články je někde ještě možná, několik čtenářů se Bastrykina řečnicky ptá, jestli by se neměla vznést žaloba na vedení země, které to všechno dvacet let řídí.