Internetové prostředí bylo dlouhá léta převážně neregulované. To přispělo k rychlému růstu digitálního světa, došlo ale též k tomu, že se několika hráčům podařilo přerůst ve faktické monopoly. Velké technologické společnosti jako Google, Apple, Amazon, Meta nebo Microsoft bezesporu podstatně přispěly k rozvoji evropského digitálního prostředí. Jejich obchodní modely ale dnes stojí často v cestě spravedlivé soutěži na trhu, zajištění kvalitních produktů za férovou cenu a konkurenčnímu prostředí. A právě toto chce změnit nový evropský digitální zákon.
V polovině března se zákonodárci EU dohodli na takzvaném Aktu o digitálních trzích (Digital Markets Act), který má omezit tržní sílu velkých digitálních platforem. Týkat se má pouze společností s ročním obratem 7,5 miliardy eur a určitých produktů, které zasahují v EU alespoň 10 000 podniků a 45 milionů aktivních uživatelů. Nová pravidla tedy dopadnou pouze na největší společnosti, které mají rozhodující vliv na evropskou digitální ekonomiku.
Digitální giganti dnes určují pravidla hry na trzích, které samy vytvořily. Proto se staly dominantními a využívají toho k jednání, které je v rozporu se zájmy spotřebitelů i dalším rozvojem trhů. Tento problém je stále jasněji identifikován na obou stranách Atlantiku a zákonodárci přijímají kroky, které by tento vývoj změnily.
Obchodní modely velkých technologických korporací mimo jiné vždy směřovaly ke zvýhodňování produktů a služeb v jejich vlastním produktovém ekosystému a mnohdy efektivně omezovaly konkurenci. Tím digitální giganti dokázali bránit menším podnikům v růstu, někdy dosáhly jejich převzetí či jindy jejich vytlačení z trhu.
Názorným příkladem je třeba kontrola společnosti Google nad platebním systémem Android App Store. Nová pravidla mají toto změnit. Například umožní vývojářům aplikací nabízet alternativní platební služby než Google Pay, pokud budou chtít své aplikace nabízet v obchodě Google App Store. Další změna se dotkne třeba společnosti Meta, mateřské společnosti Facebooku, která vlastní WhatsApp i Facebook Messenger, jež používají stovky milionů Evropanů. Akt o digitálních službách například ukládá digitálním obrům povinnost umožnit tzv. interoperabilitu – tedy možnost pro uživatele chatovat napříč různými aplikacemi. Nejlepší messenger v Evropě tak klidně může vyrůst právě na síti gigantů. To uživatelům poskytne větší výběr a zároveň naruší dominantní roli Mety nad chatovými službami.
Evropa se musí postarat o to, aby podniky mohly svobodně a spravedlivě soutěžit jak offline, tak online. Jako poslanci jsme chtěli, aby z pravidel měly prospěch malé podniky a aby byli spotřebitelé v digitální sféře lépe chráněni. Věříme, že se nám podařilo vyhnout se nadměrné regulaci tím, že jsme se zaměřili pouze na největší společnosti, které představují největší riziko potlačování konkurence na trzích. Z nových pravidel budou mít prospěch především malé a středně velké podniky a zároveň i spotřebitelé, kteří budou v digitální sféře lépe chráněni, budou mít větší možnost volby a dočkají se více inovací.
Jednou ze základních priorit EU od jejího založení je zajistit spravedlivá pravidla hospodářské soutěže a bezpečné prostředí pro spotřebitele. Aktem o digitálních trzích Evropa konečně plní svůj slib – neb tato zásada musí platit jak offline, tak online.
Luděk Niedermayer, český europoslanec za TOP 09, člen frakce EPP
Andreas Schwab, německý europoslanec za CDU, člen frakce EPP