Bývalý vůdce proruských separatistů na Ukrajině Igor Girkin (Strelkov) byl oficiálně obžalován z podílu na loňském sestřelení malajsijského letounu nad Ukrajinou. Žalují ho pozůstalí po 18 obětech, včetně šesti Britů, a požadují po něm odškodné ve výši 900 milionů dolarů, píše britský Telegraph. Boeing 777 na lince z Amsterodamu do Kuala Lumpur byl sestřelen raketou loni v červenci a na palubě zahynulo všech 298 lidí.
Pozornost se na Girkina soustředila poté, co se k zodpovědnosti za útok přihlásila ruská webová stránka spojovaná s jeho skupinou – tvrdila, že šlo o ukrajinský letoun An-26, a citovala výrok rebelů: „Varovali jsme je, aby naším vzdušným prostorem nelétali.“
Tato věta pak z internetové stránky rychle zmizela, ale vedla k obvinění, že Girkinovy milice sestřelily letadlo omylem.
Samozvaná Doněcká lidová republika odpovědnost za tragédii vždycky odmítala. Soud v Chicagu teď nicméně konstatoval, že „letoun letěl prostorem, kde povstalecká armáda prováděla válečnou činnost a pod velením obžalovaného Girkina sestřelila Boeing 777“.
Soud dodal, že Girkin „tuto akci nařídil, napomáhal jí a/nebo k ní podněcoval a/nebo se spolčil s osobami, které střelu či střely odpálily“.
Prý jsou to idioti
Myroslava Reginskaja, mluvčí Igora Girkina, jenž rovněž vystupuje pod jménem Igor Strelkov, prohlásila, že bývalý velitel nebude na obvinění reagovat ani je komentovat. „Když jsou ti lidé idioti, tak jsou to idioti,“ řekla mluvčí.
Americký soud uvedl, že osoby pod Girkinovým velením převzaly za sestřelení letounu odpovědnost, a ze spoluviny na tomto zločinu obvinil Kreml.
Podle něj byla raketa, která civilní letadlo sestřelila, dovezena na Ukrajinu z Ruska. „Obžalovaný Girkin jednal z pověření členů ruské vlády,“ konstatoval soud. Obhájce pozůstalých Floyd Wisner vycházel při požadavku odškodného z amerického Zákona o ochraně obětí mučení, který lze použít proti cizím státním příslušníkům.
Podle něj nejde o peníze, ale o to přimět Girkina k odpovědi a Rusko ke spolupráci s mezinárodním tribunálem.
Právník po pozůstalých ani nepožaduje úhradu svých služeb. Podobnou žalobu podala jedna z pozůstalých i na malajsijské aerolinie, jimž letoun patřil.
Vychází z toho, že společnost neměla nad východní Ukrajinou vůbec letět, neboť to byla „mezinárodně uznávaná konfliktní zóna“. Americké civilní letouny měly tuto trasu zakázanou a vyhýbaly se jí i British Airways, připomíná Telegraph.
Publikováno na ČRo Plus. Zpracováno ze zahraničního tisku.