Vedení Prahy rozhodlo o záměru přebarvení tramvají a autobusů v rámci Pražské integrované dopravy. Opozice nyní kritizuje nejenom možné stamilionové náklady, ale i „netransparentní“ výběrové řízení na dodavatele vizuálního systému. Proti změně se navíc staví i autoři původního designu v čele s architektem Patrikem Kotasem, který již avizoval, že pokud k realizaci dojde, bude se soudit.
Změna barvy za sto milionů?
Schválený záměr z června loňského roku na vytvoření nové vizuální identity systému veřejné dopravy hovoří v důvodové zprávě o nákladech 2 806 000 Kč. Nakonec se sice mělo jednat o méně než 2 miliony korun, ale jde pouze o náklady na soutěž. „Náklady na přebarvení nic nebudou stát, protože se to bude dělat během údržby, kdy se běžně opravuje lak,“ řekl deníku FORUM 24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (za Praha sobě).
Šéfka pražských zastupitelů ODS Alexandra Udženija ale upozorňovala na čtvrtečním zastupitelstvu na to, že by celkové náklady oproti běžné servisní údržbě mohly být mnohem vyšší. „Když máte kompletně nový design, jde podle našich propočtů o náklady sto milionů navíc. Jestli máte červené auto a potřebujete tam opravit nějakou drobnost nebo část přelakovat, tak je to jedna věc. Ale pokud si z červeného uděláte černé, tak půjde o mnohem větší náklady.“ sdělila Udženija deníku FORUM 24.
Podle pražské zastupitelky se navíc jedná o marginální problém s tím, že by jak čas, tak peněžní prostředky měly plynout odlišným směrem. „Máte tady spoustu jiných problémů. U některých spojů se musí prodlužovat intervaly, nemáme řidiče autobusů ani tramvají, a namísto komfortního cestování, jsou dopravní prostředky přeplněné. Takže místo abychom řešili tyto konkrétní věci, tak se tu řeší, jakou bude mít barvu tramvaj,“ uvádí.
Pokrytectví, amatérismus a netransparentnost
Co se týče samotného výběrového řízení na zhotovitele vizuálu, vyzvala Pražská integrovaná doprava (ROPID) k podání návrhu pouze vybrané účastníky. Uzavřené designové soutěže se tedy nakonec mohlo zúčastnit pouze pět studií. Samotného vítěze soutěže následně vybrala komise v listopadu, ale jeho jméno nebylo doposud zveřejněno, jelikož musí nejdříve proběhnout odsouhlasení radou.
„Zase to prokazuje ten amatérismus stávající koalice. Skutečně mi vadí to pokrytectví. Jestli nám tady Piráti s Janem Čižinským říkali, jak bude všechno transparentní, jak je tedy možné, že někdo vybere pouze pět firem?“ komentuje celou situaci Udženija. Sama by upřednostňovala variantu širší soutěže, kam by se mohli přihlásit nejenom architekti, ale i studenti. „Celé je to jedna velká mlha. Vidím za tím celým něčí zájem, který tady pan náměstek Scheinherr prosazuje.“
Soud na spadnutí
Avšak nehraje se tu pouze o samotné náklady či způsob soutěže, ale také o možné porušení autorských práv. Architekt části dopravních prostředků Patrik Kotas odeslal na magistrát již právní stanovisko jako obranu proti tomu, pokud by nakonec k samotné realizaci přistoupeno bylo. Zde nevyloučil ani následné soudní řízení s tím, že očekává podobné jednání i ze strany některých dalších architektů, kteří se na původní realizaci designu podíleli.