
ilustrační foto FOTO: JIP / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0
FOTO: JIP / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Hlavní město Praha se snaží vyřešit problém sdílených elektrokoloběžek, které způsobují problémy v dopravě. Městská část Praha 1 už na začátku dubna oznámila, že chce úplný zákaz koloběžek ve vybraných oblastech metropole. Proti tomu ale stojí řešení náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), který navrhuje regulaci pomocí dohody mezi Technickou správou komunikací (TSK) a jednotlivými provozovateli. To ale podle první městské části neposkytuje dostatečnou jistotu ani výsledky.
Uživatelé sdílených koloběžek jsou dlouhodobým problémem v pražské dopravě. Podle městských strážníků porušují předpisy častěji než cyklisté. Během poslední celoměstské akce, při které kontrolovali cyklisty a koloběžkáře, zjistili 1053 přestupků, z nichž 728 spáchali jezdci na koloběžkách. Nejvíce z nich řešily hlídky v Praze 1, 5 a 3.
Praha 1 chce problém řešit celoměstskou vyhláškou, která by stanovila zóny, do nichž nebude možné koloběžkami vjíždět ani je tam odstavovat. Vymezovalo by je dopravní značení a vyhláška by přikazovala provozovatelům, aby vjezd zakázali i ve svých aplikacích využívaných pro zapůjčování vozítek. Tento návrh následně schválila rada městské části a byl oficiálně odeslán na magistrát k projednání.
Proti tomuto řešení je ale Hřib, protože je podle něj zmatečné a neřeší podstatu problému. Už od loňského roku připravuje jiný návrh založený na smlouvách mezi TSK a provozovateli koloběžek, podle nějž je bude možné odkládat jenom na k tomu určených veřejných prostranstvích. Koloběžky na nich nebudou moci parkovat, a pokud je uživatelé nechají jinde, TSK je bude odstraňovat. Městská rada by měla toto řešení schválit do konce května.
První městská část se ale proti tomuto návrhu opět postavila s tím, že v něm vidí problémy, zejména nedostatečnou vymahatelnost a vysoké riziko obcházení podmínek ze strany provozovatelů. Kritizuje, že Hřib svůj návrh posunul dál až poté, co radnice přišla s návrhem na zónový zákaz
„Když se celý rok nic neděje, a Praha 1 proto navrhne vlastní postup, a následně zazní tisková konference z magistrátu, pak je zřejmé, že náš tlak funguje,“ sdělil v tiskové zprávě zastupitel Josef Ludvíček (ODS). „Bereme to jako signál, že se konečně něco začíná dít. Ale nic to nemění na našem názoru – máme obavy, že model předložený náměstkem Hřibem nebude dostatečně funkční,“ dodal.
„Zvolili jsme binární přístup: ano, nebo ne. Nelze vytvořit systém, kde budou desítky výjimek – takový systém by nebyl v praxi vynutitelný,“ vysvětlil Ludvíček.
„Předložený návrh není samoúčelný zákaz. Jde o konkrétní opatření, které může přinést skutečný výsledek. Koloběžky jsou dnes jedním z nejpalčivějších problémů veřejného prostoru v centru města. Chceme situaci změnit, a proto předkládáme řešení, které lze reálně zavést a vymáhat,“ sdělil Vojtěch Ryvola, radní pro dopravu (GEN).
Dodal, že Hřib sice veřejně slibuje rychlé zavedení nového systému, ale na základě dosavadních zkušeností zůstává Praha 1 skeptická k tomu, že k reálné změně skutečně dojde v dohledné době.