Granty, kterými město podporuje kulturní dění, jsou předmětem sporů velmi často. Letošní rok ale přece jen zaráží zúčastněné o něco více – způsobem rozhodování i tím, které akce jsou nakonec omezeny.
Z divadelních scén nejhůře dopadly dvě – Divadlo v Řeznické a Divadlo Komedie. V posudku k Řeznické stojí, že „divadlo dlouhodobě ztrácí jedinečnost své programové nabídky, zmíněný eklektismus dramaturgie a provozní charakter divadla coby přiznané stagiony způsobuje absenci svébytné poetiky či tematizace jeho umělecké činnosti. Značný potenciál prostoru Divadla v Řeznické na pražské kulturní mapě zůstává nedostatečně využitý”, u Komedie zase komise soudí, že „přes proklamativní prohlášení vykazuje repertoár inscenačně průměrnou úroveň”.
Řeznická na webu uveřejnila petici, kterou zatím podepsalo téměř 600 lidí. Kritika se na komisi snesla i proto, že herečka Vilma Cibulková za jednu z rolí dostala letos cenu Thálie. Víceletým grantem nebylo podpořeno ani Divadlo Na Fidlovačce nebo Divadlo bez zábradlí.
Ještě podivnější je ale situace v literatuře, které byla udělena pouhá 2 procenta z celkové částky určené na kulturu. Proti tomu se vzápětí ohradily některé literární osobnosti otevřeným dopisem uveřejněným na webu iHNED.cz, v němž mj. stojí: „Třebaže chápeme, že z důvodu notifikace grantového systému není možné, aby se podpora literatury stala samostatnou grantovou kapitolou, považujeme za nezbytné, aby podpora literatury odpovídala významu bohatého a rozmanitého literárního života ve městě a literatura získala podstatně větší podíl z celkových grantů na kulturu, který by proporcionálně lépe odpovídal jejímu významu.” Dopis podepsali zástupci nakladatelství Triáda, Paseka, Meander, Labyrint nebo Akropolis, Klub pražských spisovatelů, Asociace spisovatelů a další.
Vzhledem k tomu, jaká odůvodnění grantová komise u jednotlivých žádostí uvádí, dalo by se očekávat, že celou věc posuzují odborníci. Bohužel právě literatura je důkazem toho, že tomu tak není. Josef Chuchma i Petr Bílek jsou novináři, nikoli odborníci na literaturu. Je zjevné, že zde mnohdy rozhodoval pouze subjektivní vkus. Peníze nedostane například Festival spisovatelů Praha, přestože díky němu v loňském roce navštívila Prahu Světlana Alexijevičová, která obdržela Nobelovu cenu za literaturu. Podle členů komise je ale „význam akce je za zenitem, rozpočet nedostatečně rozkrývá účelnost vynaložených prostředků”.