Tím dálničním spojením by mohla být součást Pražského okruhu označovaná jako stavba 511. Měří asi 12,5 km a v případě její existence by ji využívalo každý den více než 80 000 automobilů, autobusů a kamionů.
Nejde ale jen o auta, která by po této části Pražského okruhu mohly jezdit. Jde i o obyvatele okolních částí Prahy. Stavba 511 by přinesla výrazné zlepšení podmínek více než 200 tisíc lidí od části Jižního Města přes Spořilov, Zahradní Město, Hostivař, Dolní Počernice až po drtivou většinu jihovýchodní oblasti Prahy i přiléhající části středních Čech.
Na tom, že Pražský okruh je naprosto zásadní stavba pro Prahu i celou Českou republiku, panuje všeobecná shoda. I přesto se ale minulý rok odložila. Důvodů je celá řada, vinu na sebe hází jeden státní úřad na druhý, vznikají pracovní skupiny, premiér slibuje termíny otevření a tak dále a tak dále.
Základní myšlenka všech zúčastněných spočívá v tom, že Česká republika musí splnit jasně dané podmínky, aby mohla získat na stavbu peníze z EU.
Což o to, za normálních podmínek by to byl logický požadavek a evropské dotace do infrastruktury patří k tomu lepšímu, co z EU přichází. Problém ale je, že situace se stavbou 511 rozhodně standardní není a pro občany ČR je lepší začít stavět hned a „za vlastní“, než stavbu o několik let zpozdit s vidinou potenciálního příspěvku z EU.
Náklady na stavbu jsou odhadovány na 15 miliard korun. Na první pohled to vypadá hodně, ale pokud je rozložíte do čtyř let, což je přibližná doba stavby, dostáváme se na již mnohem smysluplnější částku, a to jsou přibližně 4 miliardy ročně.
Pořád se vám to zdá hodně? Tak to ani nechtějte vědět, kolik vláda za dobu svého působení od roku 2014 nabrala státních zaměstnanců.
Když srovnáme letošní čísla s rokem 2014, bylo to bezmála 30 000 lidí, kteří všechny daňové poplatníky stojí o 25 miliard ročně navíc. Máte pocit, že vám těch 30 000 státních zaměstnanců zlepšilo nějak výrazně život? Neřekl bych.
Zato dostavba Pražského okruhu objektivně zlepší život mnoha tisícům lidí a firem a děti na Spořilově přestanou dýchat zplodiny z kamionů, které dnes musejí jezdit po vnitřním okruhu.
Je to zkrátka o prioritách. Akceschopná vláda hájící zájmy občanů by 4 miliardy ročně na dostavbu okruhu našla. Ta současná nad tím ani neuvažuje. To není v zájmu Pražanů.