Může tím cílit na tradičnější, konzervativnější část české populace, komentuje politolog Lubomír Kopeček z Masarykovy univerzity nečekaně objevenou zbožnost Andreje Babiše (ANO) týden před druhým kolem prezidentských voleb. Může podle něj jít o úsilí získat další hlasy například mezi voliči senátora Pavla Fischera, který do druhého kola nepostoupil. Někteří věřící už se ale vyjádřili, že je Babišova exhibice s talismanem v podobě Pražského Jezulátka spíše uráží, a shodují se, že expremiér nepochopil víru.
„Všechno, co Babiš v těchto dnech dělá, je součástí jeho promyšleného politického marketingu. Už z tohoto důvodu působí značně nevěrohodně, když je najednou nějak moc věřící,“ řekl deníku FORUM 24 katolický kněz, dominikán a garant platformy Dominikánská 8 Benedikt Mohelník s tím, že Babišovo aktuální vystupování podle něj ani není v souladu s jeho dřívějšími vyjádřeními. „Nakonec to na mne působí především trapně a dojmem, že si chce tímto způsobem nakoupit voliče,“ dodává kněz.
To, že se Babiš pravděpodobně snaží na poslední chvíli oslovit tradičnější a konzervativnější voliče, si myslí i politolog Lubomír Kopeček z Masarykovy univerzity. „Může jít například o snahu získat voliče Pavla Fischera, který nepostoupil do druhého kola,“ říká deníku FORUM 24.
Mohelník se k nově nalezené víře bývalého předsedy vlády a nyní prezidentského kandidáta vyjádřil i na sociální síti facebook. „Jako věřícího křesťana mě toto zneužívání náboženské praxe hluboce uráží. Pošlapává něco, co je mi drahé. A mám pocit, že ze mě dělá idiota,“ vyjádřil se kněz. Babiš podle něj předvádí karikaturu křesťanské víry, ze které dělá pověrčivou praktiku. „Pošle prosbu Jezulátku a ono to funguje,“ podivuje se. „Nevím, co tomu pánovi funguje, ale zcela jistě vím, že Ježíš Kristus (třebas zobrazený jako Jezulátko) nefunguje jako automat na plnění přání různých lidí, natožpak na uspokojení pochybných a zištných politických ambicí.“
„Mám pocit, že mě jako věřícího považuje za naivního hlupáčka. To mě spíš uráží, než získává na jeho stranu,“ řekl Mohelník redakci FORUM 24 k tomu, jestli má Babiš šanci svým počínáním získat další voliče. „Svým vystupováním (nejspíš nechtěně) ukazuje, co si ve skutečnosti o víře a věřících myslí,“ vysvětluje. „Je pod jeho rozlišovací schopnosti vidět rozdíl mezi vírou a pověrčivostí. Výstup s Pražským Jezulátkem byl výmluvnou ukázkou. Pro něho je soška Pražského Jezulátka něco jako talisman. Stačí poslat prosbu, napsat lísteček se svým přáním a ono to funguje. Ukázkově nám předvedl lidovou pověrčivost. Pro křesťana je víra věcí bytostného postoje, osobního vztahu k Ježíši Kristu a z toho vyplývajícího životního stylu,“ myslí si Mohelník.
Je pro křesťana důležité, jestli kandidát na prezidenta sdílí víru? „Podstatné jsou pro mě morální kvality, osobní integrita, občanské ctnosti. Jako směšná karikatura působí, když se někdo snaží své morální a další deficity přelakovat ‚pobožnůstkářským‘ nátěrem,“ uzavírá Benedikt Mohelník.
Automat na plnění přání
Religionista Martin Vaňáč z Evangelické teologické fakulty Karlovy univerzity ale nabízí ještě jiný výklad. Nejedná se o pokus oslovit křesťany, ale naopak o snahu oslovit nevěřící většinu. „Návštěva kostela nebyla prezentována jako výraz křesťanské zbožnosti, ale jako víra v jakousi moc, která překvapivě občas funguje. Religionisté považují tuto víru v neurčité, nebo přesněji nedefinované něco v sekularizované české společnosti za hodně rozšířenou. Většina obyvatel aktivně nepraktikuje žádnou víru, ale není možné je považovat za zcela nevěřící, protože většinou v něco věří,“ popisuje religionista.
„Pokus oslovit tyto ‚něcisty‘ může mít větší šanci na úspěch než snaha oslovit praktikující křesťanskou menšinu, pro kterou je jedním z ústředních motivů víra v ukřižovaného a vzkříšeného Krista, nikoliv používání křesťanských symbolů jako ochranných amuletů,“ dodává pro deník FORUM 24 k návštěvě kostela a nošení Jezulátek pro štěstí v kapse.
Podle Vaňáče víra není automat, do kterého se může hodit jakékoliv přání, a ono to funguje. „Modlitba je v křesťanství vnímána jako rozhovor s živým Bohem, kterého věřící sice také může a má prosit, ale uznává Boží svrchovanost a vůli,“ vysvětluje Vaňáč Babišovy výroky o tom, že jako prezident by Pražské Jezulátko doporučoval i státníkům v Evropě, protože funguje a plní přání.
Babiš bere Boží jméno nadarmo
„Rozhodně jsme nikdy nepozorovali, že by se Babiš projevoval jako věřící křesťan. Toho bychom si my všimli. Ale lidově nábožensky se už choval. Bere homeopatika na křivdu. Sleduje otce Slunce a matku Zemi. Věští z koule,“ přiklání se k danému výkladu také duo mladých farářů Pastoral Brothers.
Ti vysvětlují a popularizují víru na YouTube a myslí si, že také může jít o snahu oslovit některé voliče Pavla Fischera a Jaroslava Bašty. Pokus podle nich ale nemusí být úspěšný. „Zřejmě tím některé věřící voliče Pavla Fischera nebo Jaroslava Bašty, kteří se běžně o politiku tolik nezajímají, může nalákat. Lidé, kteří volili Fischera, že je přece také křesťan/katolík jako my, tak ty to může zviklat. Nebo volili Baštu, protože hájí křesťanské hodnoty, o kterých nám přece tady povídá pan farář. Takoví voliči se lehce s Babišem ztotožní, protože ‚my přece to Jezulátko také ctíme a nosíme v kapse. To on nebude tak zlý, jak říkají ti zpropadení halíci z Prahy‘. Ovšem lidi, kteří volili Pavla Fischera, protože je oslovuje jeho osobnost a názory, tak ty Babiš nemůže oslovit, ani kdyby to Jezulátko snědl,“ řekli Pastoral Brothers deníku FORUM 24.
„O Andreji Babišovi si myslíme, že bere Boží jméno nadarmo. Porušuje tak třetí přikázání (podle protestantského počítání). Zaštiťuje se Bohem, aby tak posvětil svou kampaň. Má to mít ten efekt, že volba Babiše je Boží vůle. Podobně jedná i Putin, když si nechá uspořádat bohoslužbu pouze pro sebe. Některé věřící Babišovo zneužívání náboženských symbolů uráží. Nás to neuráží. V Bibli takové jednání Bůh zakazuje. Babiš zneužíváním Boha pro ospravedlnění své kampaně dává Bohu najevo, že si Ho ve skutečnosti neváží,“ řekli Pastoral Brothers redakci deníku FORUM 24 s tím, že jejich názory nevyjadřují oficiální názory Českobratrské církve evangelické, ke které se hlásí.