Předvánočním prodejním akcím již několik let vládne stále populárnější akce s anglickým názvem Black Friday neboli černý pátek. O tom, jak název Black Friday vznikl, se spekuluje. Tato akce, někde dokonce i svátek, má původ v USA a Kanadě, kde vybrané obchody vždy koncem listopadu výrazně zlevní své zboží. Mezi zákazníky byla tak populární, že si postupně prošlapala cestičku i do českých marketingových vod, ovšem v pozměněné podobě.
U nás se Black Friday objevuje zejména v podání e-shopů. Narozdíl od USA, kde organizátoři této oblíbené akce striktně dodržují konec listopadu, se s černým pátkem na české půdě zachází různě. Black Friday se u nás již po několika letech těší takové popularitě, že spousta lidí čeká s vánočními nákupy vyloženě na něj. Nápor na servery bývá tak vysoký, že e-shopy kolabují. Reakcí na tento nápor je snaha ho rozložit do delšího období, proto se u nás tato akce neomezuje jen na konec listopadu. Mall.cz ji například letos spustil už v půlce října.
Na Black Friday se většina lidí těší zejména kvůli slevám na elektroniku. Nejvíce rostou prodeje mobilních telefonů a televizí, velké oblibě se těší nositelná elektronika. Zákazníci už si ale zvykli na to, že černý pátek se neomezuje jen na tento sortiment, ale v podání e-shopů se vztahuje na celý jejich sortiment. V této akci tak můžete nakoupit třeba i sportovní potřeby, kosmetiku nebo hračky, ať už se jedná o ty moderní ve stylu LEGO®, nebo třeba dřevěné hračky, chcete-li dopřát svým potomkům v návalu nostalgie houpacího koně či obrázkové kostky.