Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) si neuvědomuje, že nám už čtyři roky vládne. Při schůzce s ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO) si stěžoval, jak jsou u nás špatné zákony či úřady.
Smyslem bilanční schůzky bylo vysvětlit veřejnosti, že chyby udělaly vlády předchozí, zatímco ta stávající v nich pouze pokračovala (nebo někdy dokonce něco i vyřešila či zlepšila). Dalším smyslem schůzky bylo právě postěžovat si.
Vláda vloni, kdy už poklesly přísliby peněz z Evropské unie, investovala o desítky miliard korun méně, než bylo zvykem za vlády Petra Nečase. Letos od ledna do srpna se navíc investice v meziročním srovnání (tedy ve srovnání s lednem až srpnem 2016) propadly o dalších 26 %.
Petr Nečas a koalice ODS, TOP 09 a VV (resp. LIDEM) přitom vládli v době, kdy nás zasáhla světová finanční krize a následný hospodářský úpadek, zatímco Bohuslav Sobotka přicházel „na trůn“ v době, kdy už se česká ekonomika rozjížděla (také díky tomu, že na rozdíl od ekonomik jihoevropských neměla ani zdaleka tak vysoký státní dluh, jehož refinancování – obnova – by prodražovalo úvěry soukromým firmám).
Sobotka se pokusil vysvětlit, proč byly investice vlády tak nízké. Asi stovka dopravních staveb za nějakých 130 miliard korun totiž měla problémy s posudky vlivu těchto silnic (či dalších staveb) na přírodu a životní prostředí. Všechny možné české vlády totiž zapomněly, že nám Evropská komise neuzná posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, kdy jsme ještě nebyli členy Unie.
Sobotkově vládě se v devíti případech podařilo vyprosit výjimku, ale ani jednu stavbu pak už nebyl čas zahájit. Problémem podle premiéra Sobotky však není ani tak pomalá příprava jako spíše snaha některých občanských sdružení stavby zmařit (nebo alespoň pozdržet).
Těmi občanskými sdruženími měl jistě na mysli „ekologické“ chuligány či výtržníky (někdy též nazývané aktivisty). Mohou být třeba z východní Moravy a přitom se jim daří blokovat aktuálně třeba dostavbu dálnice ve východních Čechách. Proč? Protože tam leze vzácná žába nebo roste vůkol rudý vřes.
Stavby se tak prodražují už jen na základě zdržení a často pak ještě i kvůli „ekology“ vynuceným stavebním úpravám. Pokud tedy nepatříte mezi přílišné zastánce práv přírody na úkor lidí, jistě budete s premiérem Sobotkou jedině souhlasit. Můžete si tak společně s ním zanadávat na naši neschopnou vládu, která s tím nic nedokázala udělat. Zjevně nám vládne nějaký neschopný premiér.
Výstavba dálnic je navíc jen poměrně malým segmentem možných vládních investic. Jestliže tedy míra vládních investic výrazně zaostává za mírou investic soukromých, nelze se vymlouvat na blokády dálnic. Je tu ještě dostavba jaderných elektráren, kterou však stávající vláda nesmyslně zmařila (což nás už přišlo řádově na stovky milionů). Dále také můžeme místo „neomezeného“ utrácení alespoň opravovat chodníky, silnice, železnice, nemocnice, budovat další čističky vod, dávat peníze na vědu nebo ještě více finančně podpořit záchranáře či hasiče, pane premiére.
Největší legrací však je, že premiér pochválil ministra dopravy, protože konečně vyhlásil soutěž na budoucího provozovatele našeho mýtného systému. Byl to právě ministr Ťok, který dříve tuto soutěž o tři roky zbytečně odložil. Tvrdil totiž, že know-how na současné mýtné brány má jen jejich současný provozovatel. Ale co má být? Pokud by nebyl ochotný své know-how prodat případnému jinému vítězi, začala by se zkrátka používat nová technologie na výběr mýta nebo by si nový vítěz postavil brány nové. To už by byl zkrátka problém provozovatele dosavadního, nikoli pana ministra. Není jasné, proč tedy nekonal.