Obchodní řetězec má na Západě „řecký týden“. Letos ale vymazal z fotek řeckých ortodoxních kostelů kříže. Jako první na to zareagoval na svém blogu Marian Kechlibar.
„Řecké týdny“ bývají v Lidlu k vidění několikrát do roka, a to po celé Evropě. Stěžejním prvkem je značka výrobků Eridanous. Na obalech těchto produktů bývá ikonická fotka z ostrova Santorini, která patří k nejznámějším scenériím Řecka. Nu což, marketing musí být a Řecko je krásné.
Současný „řecký týden“ v Belgii s sebou však přinesl inovaci tak absurdní, že ještě před několika lety bych si ji ani nedovedl představit.
Z obalů produktů Eridanous byly vymazány kříže na kostelích
Srovnání scenerií „před zásahem Lidlu“ a „po zásahu Lidlu“ přináší tento obrázek (zdroj – KeepTalkingGreece).
Do očí bijící pokus o přepisování nikoliv jen historie, ale dokonce současnosti, vzbudil v Belgii bouři. Soukromá televize RTL se obrátila na mluvčího řetězce Lidl, který k věci sdělil následující.
„Jsme společnost, která respektuje různorodost, a to vysvětluje, proč jsme na obalech zvolili tento design. Vyhýbáme se užití náboženské symboliky, protože nechceme příspívat k vyloučení žádného náboženství.“
Ehh. K tomu nelze dodávat moc objektivních komentářů, takže moje osobní subjektivní zhodnocení a vzkaz těm, kdo na tuto velemyšlenku přišli a realizovali ji.
Když už jste tak neutrálně vykleštění, tak si tam vyfoťte skálu nebo loďku na moři. Ale co vám dává právo vzít si dva kostely a upravit si je Photoshopem podle svého vlastního diverzně-inkluzivního kréda? To nejsou budovy postavené k uctívání vaší různorodosti, ale konkrétního boha, který je pro někoho Bůh, a vy nemáte právo, nemáte právo, to žádným způsobem předělávat.
Když to vezmu ze svého hlediska: ani by mě nenapadlo mazat z fotky mešity odněkud z Turecka půlměsíc, a to nejsem žádný kamarád islámu, ba ani nepředstírám, že k němu mám neutrální vztah. Je to mešita v Turecku, tak ji přece nemůžu vydávat za komunitní centrum místních pekařů nebo bůhvíco jiného.
Jste odporní. Proti způsobu myšlení, který tímhle dáváte najevo, budu bojovat do posledního dechu.
Tohle vymazávání nepohodlných skutečností ze světa mě opravdu mimořádně vyvádí z míry. Když se vám v tomhle povolí volná ruka a budeme vám to tolerovat, (kdo? my, občané, spotřebitelé), kam až dojdete? Budete jednoho dne vymazávat z fotografií lidi, jako to dělal Sovětský svaz za báťušky Stalina? Ti ani nepotřebovali Photoshop. Kdo upadl do nemilosti, zmizel i z obrázků.
Vaší prací, Lidle, je prodávat potraviny, ne přiohýbat fyzickou a politickou realitu světa. Ale nevěřím, že s tím skončíte. Už se těším na „španělský týden“, ve kterém se nebude prodávat šunka jamón, protože je vepřová a někoho by mohla urazit; a kde místo vína Rioja bude v akci, dejme tomu, voda z Pyrenejí, protože víno je haram. Kdy? No letos ne, na to už si spálili prsty dost, ale někdy v roce 2020 bych to pomalu čekal. Jestli tohle je pokrok, tak chci zpátky do „dob temnoty“, čili dejme tomu devadesátých let 20. století.
Nejhorší na tom je, že toto nebude nejspíš důsledkem nějakého skutečného nátlaku ze strany islámských radikálů. To se někdo ve vedení korporace – s vysokou pravděpodobností Evropan, protože na těchto vysokých pozicích v businessu je imigrantů z muslimského světa velmi málo – takzvaně preventivně před…klonil. Přitom sám sebe nejspíš považuje za morálního, pokrokového a vstřícného člověka, který pracuje na toleranci a pokojném soužití mezi národy.
Ten Photoshop není myšlenkově až tak vzdálen buldozerům, kterými Islámský stát válcoval památky v Palmyře. Minimálně motivace je podobná, i když následky zatím naštěstí ne: něco nesmí být, tak to odstraníme ze světa, buď symbolicky, nebo fyzicky, podle našich aktuálních možností. Ještě jeden styčný bod: lidé se dopouštějí těch největších zvrhlostí právě s tím, že konají dobro. To jim umožňuje vypnout – či vůbec nemít – výčitky svědomí.
Osobně si myslím, že tento druh mentality představuje pro budoucnost naší civilizace daleko horší ohrožení než zástup fanatiků mávajících kalašnikovy. Preventivně si smazat vlastní historii a kulturu sami? To už si ten Mr. Džihád může opravdu dát jen kávičku a počkat, než ostatní udělají jeho práci za něj.
Milí čtenáři, myslím, že je čas se dotázat českého Lidlu, jestli třeba nemají dojem, že tím urážejí Řeky, Čechy či zdravý rozum obecně. Mimochodem, řecká komunita u nás je docela početná, hlavně na Krnovsku. Nevadí vám to, čeští Řekové? Že nějaký anonym v korporátním kreativním centru zlikvidoval symboly vaší víry Photoshopem, a dokonce za účelem prodeje zboží?