Již pár hodin potom, co se Česko dozvědělo výsledky prvního kola prezidentských voleb, se kolem silnic objevila nová billboardová kampaň Andreje Babiše. „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat, ne voják,“ hlásají billboardy s Babišovou podobiznou. Již dříve se o generálu Petru Pavlovi v dezinformačních kruzích šířila fáma, že by v případě svého zvolení mohl vyhlásit mobilizaci. Prezident ale něco takového může udělat jen na návrh vlády v případě, že už by předtím platil válečný stav, o kterém hlasuje parlament. Válečný stav by parlament zase schválil jen v případě, že by buď nás, nebo některý ze sousedních států, které jsou členy NATO, někdo napadl, vysvětluje pro deník FORUM 24 ústavní právník Jan Kysela.
„V českém právním řádu vůbec není institut války. V ústavě je jen válečný stav, který připadá v úvahu v případě, že by byla Česká republika napadena, nebo kdyby musela plnit závazky k jiným zemím, se kterými máme mezinárodní smlouvu o společné obraně,“ potvrzuje Kysela s tím, že do války by se Česko mohlo dostat jedině tak, že by nás buď někdo přímo napadl, nebo by byl napaden některý ze států NATO.
Dodává, že dokonce ani válečný stav mobilizaci nepodmiňuje. Mohl by být totiž vyhlášen také proto, že by někdo napadl některou zemi, která je součástí NATO, ale nachází se daleko od nás a v takovém případě by zdejší mobilizace nedávala smysl. „Česko také může vysílat své vojáky do zahraničí, ale to je zase věcí parlamentu nebo vlády, prezident v tom opět nefiguruje,“ dodává Kysela.
New Babiš billboards up today: “I won’t drag Czechia into war. I’m a diplomat. Not a soldier.”
We’ve gone from yesterday’s “gloves off” to “knives out”.
Will we soon see that, as in the case of Trump, there is no bottom? pic.twitter.com/VdSWmkjkpk
— Ian Willoughby (@Ian_Willoughby) January 15, 2023
V Česku sice podle Kysely nyní máme desetiletou tradici prezidenta, který má tendenci překračovat ústavní kompetence, vzhledem k válce ale podle Kysely takové překračování nehrozí. „Ve vztahu k válce si nedovedu představit, co by mohl prezident udělat. Vyhlásit válku přesto, že nemůže vyhlásit válku? Vyhlásit válečný stav přesto, že to přísluší parlamentu? Nařídit mobilizaci přesto, že je evidentní, že nemá oprávnění vyhlásit mobilizaci? Kdyby to udělal, kdo by takovou mobilizaci uposlechl? Kde by byla ta realizační vůle vlády, generálního štábu a podobně?“ ptá se Kysela.
Kysela potvrdil, že mezi prezidentovy kompetence nepatří ani to, kolik zbraní nebo jiných materiálních prostředků posíláme zemi, která je ve válce. Jde podle něho zcela o kompetence ministerstva obrany, které disponuje státní správou hmotných rezerv a zásobami ministerstva obrany. „Ve všech agendách, o kterých se bavíme, může prezident vystupovat ne jako někdo, kdo má nějaké kompetence, ale jako někdo, kdo má nějaký svůj hlas,“ dodává Kysela. Nemůže tedy o ničem rozhodnout, maximálně může říkat svůj názor.