Koncept volebních kampaní jako špinavých válek o lidský volební zkrat se vyostřuje a špičatí každý další volební cyklus. Zhruba od roku 2016, kdy společnost Cambridge Analytica ukázala zkoprnělému světu, jak lze na základě přístupu k psychologickým datům populace vyhrát volby i pro naprostého outsidera (jakým byl Donald Trump), víme, že volby rozhoduje znalost práce s daty, schopnost se v nich rychle orientovat a schopnost zvítězit v bitvě o převahu v informačním prostoru. Tato bitva nemá žádná pravidla kromě jediného – vítěz bere všechno. Bez ohledu na jeho message nebo program.
Jde vlastně o „hack“ neuroplastické kvality lidského mozku a soutěží se o počet zásahů danou informací, tedy jménem kandidáta. Počet opakování vytvoří dojem známého, poznaného, a tudíž méně nebezpečného. Čím je společnost konzervativnější a ostražitější vůči novotám, tím více tato taktika prostého opakování získává na významu. Počtem opakování, jak vědecky prokázal americký psycholog Robert Zajonc, se díky neuroplasticitě zvyšuje přijatelnost čehokoli.
Ostatně, v počtu zásahů jsme u obou hlavních soupeřů české prezidentské volby mohli vidět dost smělou konkurenci, ze hry vypadli kandidáti, jejichž štáby na tuto soutěž neměly dost kapacit. Ale opakování není jediná účinná látka informačního mixu. Druhou účinnou látkou není obsah, jak bychom se mylně mohli domnívat, ale memetické symboly, které reprezentují směs emocionálních motivů k volbě. A v těch se původně odehrávalo těžiště jinak vyrovnaného souboje.
Pomiňme prosím skutečnost katastrofální politiky, kterou reprezentuje Andrej Babiš a jeho soukromé zaměstnanecké hnutí pro ČR, protože pro nerozhodnuté voliče či samotné voliče Andreje Babiše tento obsahový fakt nehrál sebemenší roli při rozhodování. Jen malá část české Gaussovy křivky je schopna odvodit své uvažování od racionální úvahy založené na zkušenosti a vyhodnocení kvality. Odhaduji tak jedno procento populace. Zbytek tvoří lidé, u kterých je třeba vyvolat emocionální zkrat.
Náš demokratický tábor v tom není žádnou výjimkou. Ostatně kampaň Petra Pavla se s logikou a racionálním uvažováním svých fanoušků také moc nezdržovala. Že se s tím nezdržuje volební štáb Andreje Babiše, víme zhruba…
Přečetli jste úryvek článku Týdeníku FORUM
Tento článek byl publikován pouze ve zkrácené formě. Kompletní verzi si mohou přečíst předplatitelé FORUM 24+ přihlášením do čtenářské zóny na webu Týdeníku FORUM.