Tradiční předvolební divadlo se odehrálo tento týden u Roudnice nad Labem. Delegace v čele s premiérem Babišem tady otevírala novou část obchvatu Roudnice nad Labem. Kromě tradičních perliček je tu ještě jedna, o které dosud nikdo nehovořil. Obchvat, který otevřel pan premiér, radikálně zkracuje cestu přímo k jeho továrně.
Ale od začátku. Babiš se při otevření komunikace chlubil tímto: „Obchvat Roudnice prostě postavíme. To jsme slíbili v komunálních volbách v roce 2014. A splnili jsme to. Dnes jsme ho otevřeli. Tři kilometry nové komunikace se čtyřmi okružními křižovatkami, čtyři nové mosty. Vysazeny tu budou tisíce stromů a keřů. Pro místní obyvatele je to skvělá zpráva.“
Zní to pěkně, až na pár zásadních faktů. Stavbu obchvatu nezajišťovala zdejší radnice, ale Ústecký kraj. Čili ANO při komunálních volbách v roce 2014 slibovalo něco, co nemohlo splnit a věděli to. Nyní se tím ještě chlubí. Přitom nesplnili nic, protože ani nemohli. Nebyla to jejich věc.
Stavba obchvatu Roudnice nad Labem není ani náhodou věcí posledních sedmi let. Stavba byla v plánu 40 let, v intenzivních přípravách posledních zhruba deset, dvanáct let a nechystal ji žádný Babiš, ale úředníci na Krajském úřadu Ústeckého kraje. A samozřejmě, jak už to tak bývá, Babiš se zapomněl zmínit, kdo stavbu platil. 85% hradila Evropská unie. Situace je o to trapnější, že to Babišovi na sociálních sítích musela připomenout Evropská komise.
A teď ta fabrika. Nová část obchvatu Roudnice nad Labem výrazně zkracuje cestu do Štětí, ale také k průmyslovému areálu premiéra, ležícímu na okraji Roudnice nad Labem. Je to přímá spojka dálnice D8 – areál Agrofertu. A není to jen tak nějaký areál. Jde o bývalý masokombinát Procházka, který svého času patřil mezi největší podniky tohoto typu v České republice. Šlo o přímého a největšího konkurenta Kosteleckých uzenin, které v té době už ovládal Andrej Babiš. Proto masokombinát Procházka koupil, zavřel, stroje převezl do svých jiných masokombinátů a v Roudnici propustil zaměstnance. Na čas tam provozoval výrobnu lahůdek Papei. Značka na sebe upozornila zejména výrobkem Chytrá vejce.
Šlo o to, že z klecových chovů převezl Babiš vejce do zmíněného areálu v Roudnici nad Labem. Tady stroje vejce zbavily přírodního obalu a v tekutém stavu žloutek a bílek přemístily do malých tetrapakových krabiček. Nic víc, nic míň. A nebyl by to Babiš, kdyby do toho nezamotal dotace. V tomto případě se pokusil na tento produkt čerpat dotace určené pro malé lokální výrobce potravin. Nevyšlo to. Chytrá vejce zmizela z trhu, zřejmě nebyla dost chytrá. Také nástupnická značka Papei už propustila zaměstnance a ukončila výrobu. Co přesně se nyní v bývalém masokombinátu děje a co v areálu Babiš plánuje, není jasné. Jisté je jen to, že nový obchvat mu výrazně zjednodušil spojení s dálnicí, tedy zvýšil hodnotu jeho majetku, a ještě se pan premiér ukázal jako šikovný stavitel obchvatů. Dobrá práce.