Markéta Márová sice na vysoké škole vystudovala fotografii, ale její vášní se stal šperk. Ve fotce se soustředila na podvodní svět, který později přenesla do designu. „Při potápění jsem narazila na žraločí zuby a napadlo mě spojit je s perlami,“ vysvětluje designérka začátky své šperkařské cesty. Značka Antipearle funguje na českém trhu už od roku 2009. Před čtyřmi lety otevřela kamennou prodejnu v srdci Prahy v ulici Rytířská a má za sebou také ocenění Designbloku za nejlepší šperk.
Markéta tvoří šperky vycházející z moře a všeho, co je s podvodním životem spojené. Perly pro ni byly od začátku jasnou volbou. Jak už název značky vypovídá, právě ony tvoří středobod většiny designů. „Nakupujeme je po celém světě, včetně České republiky,“ vysvětluje Markéta. Kromě bílých používá i barvené, které se buď dobarvují, nebo mají přirozeně jiný odstín. Vše totiž záleží na perlorodce. Tvoří ze zlata i stříbra, a kromě perel začala používat i diamanty.
Původně byly šperky spíše punkovějšího rázu a odrážely tak Markétin styl. Postupem času se jejich design trošku zjemnil, i když stále vychází ze stejné estetiky. „Je to přirozený vývoj značky, stejně tak jako zapojení diamantů, z nichž děláme luxusnější produkty,“ vysvětluje designérka. Zlaté šperky vyrábí ze čtrnáctikarátového zlata. „Kvůli barvě, je totiž světlejší,“ komentuje Markéta. Stříbro zase nechává pozlacovat osmnáctikarátovým, protože déle vydrží.
Začátky byly náročné. Markéta přicházela s inovativními designy, na které český trh nebyl zvyklý. „Když jsem přišla s nápadem na zahnutou náušnici za ucho, dívali se na mě zlatníci, že jsem se zbláznila. Ale všechno jde, když se chce,“ tvrdí designérka. Zásadní pro ni bylo najít správný tým šperkařů, což byl a dodnes je problém, jelikož jsou řemeslná povolání málo atraktivní. „Bohužel levný trh v Asii nepomáhá kvalitnímu řemeslu v Evropě a tím pádem zde nemáme dostatek výrobních kapacit. Myslím si ale, že se postupně přesouváme k lokálním výrobkům, které jsou nejen kvalitnější, ale i udržitelnější, což je v dnešní době velkým tématem.“ I když některé perly pocházejí z druhého konce světa, stále se jedná o převážně lokální produkt. Veškerá výroba je totiž v Praze.
S novými kolekcemi přichází Markéta dvakrát ročně. „U šperků je to mnohem jednodušší než třeba v oděvním průmyslu. Spousta designů se opakuje, protože jsou nadčasové,“ říká designérka. Mezi nejcharakterističtější a zároveň nejprodávanější kousky patří žraločí zub s perlou. „Tento symbol zapracováváme do náušnic i náhrdelníků.“ Trendy se v kolekcích neřídí. „I když nám momentálně hraje do karet, že jsou perly velmi populární,“ směje se Markéta. V tvorbě se snaží nemyslet na to, co se bude prodávat. „Snažíme se lidi naučit nosit to, co vytvoříme,“ komentuje. Mezi její neobvyklé doplňky patří například přívěsek na kalhoty či na košile.
Markéta o sobě říká, že ve špercích je maximalista, i když její produkty jsou spíše minimalistické. „Ráda je vrstvím a kombinuju, ale oblékám se nenápadně,“ říká. Na šperky kolemjdoucích se dívá automaticky. „Nejvíce mě těší, když vidím svoje designy na lidech různého věku.“ Hodně času tráví cestováním po celém světě, kde čerpá inspiraci. K výrobě používá metodu ztraceného vosku, kdy se z něj nejprve vyrobí trojrozměrný model, který se pak odlévá do vybraného kovu.
Díky e-shopu, který funguje od založení značky, může pozorovat, kde všude její šperky kupují. „Antipearle nosí především Evropané. Kromě Česka hlavně v Německu, Švýcarsku a na Slovensku,“ říká majitelka. S širším povědomím, jež zasáhlo i okolní země, jí nejvíce pomohl vliv sociálních sítí. „Snažím se spolupracovat s našimi umělci a influencery. Hodně z nich jsou mí přátelé, tudíž je to taková příjemná práce.“