Pražská koalice SPOLU s podporou hnutí ANO plánuje zvolit nového primátora, pravděpodobně jím bude Bohuslav Svoboda. Nový primátor by ovšem podle koalice neměl být členem jedenáctičlenné rady hlavního města Prahy. Podle politologa Stanislava Balíka, děkana Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, není taková struktura rady podle zákona možná. Stejného názoru, že se jedná o bizarní konstrukci, je i ústavní právník Jan Kysela, vedoucí Katedry politologie a sociologie Právnické fakulty Univerzity Karlovy, který tento způsob přirovnal k uvažování prezidenta Miloše Zemana ve vztahu k ústavě.
„To je úplně absurdní nápad, který nechápu, kde se vzal,“ okomentoval pravděpodobně nastávající situaci Stanislav Balík. Zákon o hlavním městě Praze podle něj mluví naprosto jasně, a to tak, že primátor je součástí rady. „Vzhledem k tomu, že jde o veřejné právo, můžete dělat jen to, co vám zákon dovoluje, nikoliv to, co vám nezakazuje,“ vysvětlil politolog. K tomu se přidal Jan Kysela. „Přijde mi, že je to velmi podobný způsob uvažování, jako má Miloš Zeman ve vztahu k ústavě. Pokud něco není výslovně zakázáno, tak je to spíš dovoleno,“ řekl ústavní právník.
Podle předsedy zastupitelů SPOLU Zdeňka Zajíčka (ODS) má pražská koalice písemné stanovisko ministerstva vnitra o tom, že je tento krok v souladu se zákonem. „V tomto případě není žádná možnost,“ negoval tuto možnost Balík s tím, že je možné, že se mediálně mísí dvě věci. Dokázal by si jakýmsi výkladem představit, že by koalice pověřila primátora jako dvanáctou osobu pouze na přechodné období, dokud nebude zvolena nová rada. „Ve chvíli, kdy rada bude zvolena, tak je primátor součástí a počítá se do jedenácti členů,“ zdůraznil politolog.
S tím, že zákon tento postup samozřejmě neumožňuje a primátor je členem rady, souhlasí i Jan Kysela. „Mně se zdá, že zákon zkrátka předpokládá, že máte radu, která končí tím, že zvolíte novou. A že byste si z ní začala odlupovat, někoho necháte a někoho přidáte a toho někoho přidáte způsobem, že ho do ní vlastně neumístíte. Mně tato konstrukce přijde naprosto bizarní,“ okomentoval právník, podle kterého při čtení zákona nedojdete k bodu, který by tento postup umožňoval. „Ale jestli jsou v tom nějaké skuliny a praktické příklady z minulosti, že z toho můžete vyvodit závěry, že by to šlo, tak to nejsem schopen říci.“
Primátor v případně zvolení nad rámec rady na dočasnou dobu nemá podle Stanislava Balíka v zásadě žádné zvláštní pravomoci a koná pouze to, čím ho pověří rada. „Pokud pomineme roli zaměstnance vůči úředníkům magistrátu, jsou všechny jeho pravomoci odvozeny od toho, co mu zastupitelstvo nebo rada svěří a čím ho pověří,“ vysvětlil. Primátor by se mohl účastnit schůzí, pokud by s tím rada souhlasila, nicméně by nemohl hlasovat.
Podle politologa je jedním z důvodů, proč chce koalice zvolit nového primátora co nejdříve, silná pozice Zdeňka Hřiba (Piráti), kterou je potřeba oslabit. „Z toho, co vnímám, velká část rozhodnutí, která zatím takticky Piráti dělali, případně i v alianci s Prahou Sobě, nebyla ani tolik kolektivním rozhodnutím nějakých pirátských génií, ale právě spíše individuálním rozhodnutím prosazeným Zdeňkem Hřibem jako stávajícím primátorem,“ vysvětlil a dodal, že na pozici Zdeňka Hřiba bude záležet, pokud se situace nějak vyvine. SPOLU podle něj může provést řadu různých taktických tahů.
SPOLU a ANO mají dohromady 33 hlasů, tedy těsnou většinu, a to může být pro jakékoliv usnesení zastupitelstva včetně schválení programu schůze a nějakého procedurálního návrhu problematické, jak vysvětlil Balík. Aby tato struktura fungovala, museli by se spolehnout na to, že na každém zastupitelstvu budou úplně všichni. „Například Hana Kordová Marvanová (STAN) avizovala, že takové uspořádání nemá její podporu, a ona je součástí klubu ODS,“ namítl politolog.