Plánované zrychlení železnice mezi Prahou a Mladou Boleslaví narazilo na začátku minulého roku na nečekaný odpor. Zatímco stát počítá na nové trati za miliardy s rychlostí 160 km/h, současný primátor Mladé Boleslavi Jiří Bouška, který v posledních komunálních volbách kandidoval za koalici hnutí ANO a Volby pro Mladou Boleslav, požadoval mimo jiné snížení rychlosti na 80 km/h. Politik argumentoval snahou o snížení hlučnosti. Správa železnic však nyní jeho pokus odmítla. Ve čtvrtek o tom informoval web zDopravy.cz.
Správa železnic trvá na tom, aby po novostavbě takzvané Bezděčínské spojky, která je součástí plánovaného zrychlení trati z Prahy do Mladé Boleslavi a dál do Liberce, jezdily vlaky rychlostí 160 km/h, napsal web. Smetla tak ze stolu pokus primátora Jiřího Boušky, který ještě ve funkci prvního náměstka primátora požadoval snížení rychlosti na 80 km/h a zmenšení poloměru oblouku, který má na nové železnici ve městě vzniknout. Vyplývá to z doplnění dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí, kterou ve čtvrtek zveřejnil středočeský krajský úřad v registru EIA (proces posuzování vlivů na životní prostředí).
Zahájení stavby až v roce 2028
Bouška stanovisko poslal loni do zjišťovacího řízení bez projednání v radě města. Požadavek vysvětloval snahou o snížení hlučnosti. Správa železnic pak musela prověřit, zda technické řešení s menším poloměrem oblouku a nižší rychlostí není možné. Po téměř roce se v příloze dokumentace objevily argumenty, proč není možné požadavkům primátora vyhovět.
Zpracovatelé dokumentace, kterými jsou společnosti Sagasta a Ecological Consulting, se odvolávají i na vyhlášku ministerstva dopravy, podle níž se nesmí v traťových kolejích umisťovat poloměr oblouku menší než 500 metrů, pokud tomu nebrání složité místní podmínky, například kvůli zástavbě nebo geologickým podmínkám. To však není případ trati, která povede v těsné blízkosti dálnice D10, napsal web zDopravy.cz.
„Nabízená varianta zmenšení poloměru oblouku je nevyhovující také z několika dalších důvodů, jako je snížení rychlosti průjezdu obloukem a zvýšení jízdních dob. To je problém zejména v širším kontextu dopravního napojení Praha–Liberec, kde je nutné zajistit dostatečně atraktivní alternativu silniční dopravy, ať už pro cestující, nebo přepravu nákladů,“ argumentují autoři dokumentace.
Stavba Bezděčínské spojky měla původně začít letos. Rok 2025 zazněl už v sedm let starém memorandu s mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto, která bude z trati také profitovat. Loni pak Správa železnic mluvila o termínu zahájení v roce 2027, po zdržení s připomínkami se aktuálně odhaduje rok 2028.
Primátor a krajský zastupitel
Bouška stojí v čele uskupení Volba pro Mladou Boleslav, které před komunálními volbami v roce 2022 vytvořilo společný volební subjekt s hnutím ANO. Se ziskem 30 procent hlasů jejich společná kandidátka ve volbých zvítězila. Na druhém místě skončilo uskupení ODS, TOP 09 a nezávislých kandidátů. Oba subjekty se následně domluvily na společné koalici, kterou doplnilo ještě hnutí STAN a Hlas pro MB.
Všechna uskupení se tehdy dohodla, že Mladou Boleslav povede dlouholetý primátor Raduan Nwelati (ODS), který stál v čele města od roku 2006. Bouška se stal jeho náměstkem a podle dohody si měli zhruba za dva roky role vyměnit. To se stalo v dubnu minulého roku, kdy na základě hlasování zastupitelstva převzal Bouška primátorský řetěz. Nwelati se naopak stal Bouškovým náměstkem.
Pětačtyřicetiletý Bouška je rovněž členem zastupitelstva Středočeského kraje, kde byl už v roce 2020 zvolen jako nestranník za Babišovo hnutí ANO. Svůj mandát obhájil i v loňských krajských volbách.