V Českých Budějovicích se povedlo to, co si přáli příznivci vládní koalice i na jiných místech České republiky. Ve vedení města nebude zastoupeno Babišovo hnutí. Nedávno zvolená primátorka Dagmar Škodová Parmová (ODS), která předtím zastávala post děkanky Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity, je historicky vůbec první ženou v čele jihočeské metropole. Podle svých slov je ráda, že na rozdíl od mnoha jiných velkých měst zdejší radniční koalice v podstatě kopíruje tu vládní mimo hnutí STAN, které se do zdejšího městského zastupitelstva ve volbách nedostalo. Řekla to v rozhovoru pro deník FORUM 24. V něm zároveň ocenila vládu premiéra Petra Fialy (ODS) za to, že díky zastropování cen energií jihočeská metropole nebude muset přijímat drastická úsporná opatření.
Samostatně kandidující ODS dosáhla v komunálních volbách v Českých Budějovicích největšího vítězství ze všech velkých měst ČR. Čím si to vysvětlujete?
Především tím, že jsme nabízeli intenzivní spolupráci města s Jihočeským krajem. Deklarovali jsme fakt, že je třeba České Budějovice rozhýbat, a využili přitom zkušeností z vedení kraje, v němž už dva roky působí hejtman Martin Kuba, za jehož týmem je vidět velký kus práce. A to jsme také zdůraznili v našem volebním programu pro České Budějovice, že bychom i v rámci města postupovali podobně. Našim voličům se to evidentně líbilo a těch téměř třicet procent hlasů pro nás to jasně dokázalo.
Hodně se mluví o fenoménu Martin Kuba, který je podle mnohých hlavním strůjcem vašeho vítězství?
Tak určitě na něm měl hlavní podíl soulad celého našeho týmu. Na druhé straně musím říci, že ano, jihočeský hejtman Martin Kuba jako schopný lídr a nyní též předseda Asociace krajů České republiky je persona vysoce známá a své schopnosti osvědčil už dříve. Například v covidové krizi, kdy precizním způsobem organizoval očkování a veřejné služby ve zdravotnictví. Ukazuje se, že umí věci posouvat dopředu. Pro České Budějovice je klíčovým tématem doprava, včetně stavby dálnice v okolí města, výstavba severní spojky nebo jižní silniční tangenty, aby se nám ve městě nemísil tranzit s místní dopravou. V našem týmu pro město byly osobnosti, které pro něj hodně vykonaly, mají za sebou svůj příběh, dokážou problémy řešit, a mezi ně bezesporu patří i Martin Kuba. Takže ano, fenomén Martin Kuba zafungoval, ale k tomu se přidalo velké úsilí i dalších lidí.
Kdo u vás měl jasnou stopku, že v žádném případě nepřipadal v úvahu jako koaliční partner?
My jsme to deklarovali hned zpočátku, ještě před volbami, že to budou strany typu KSČM, SPD a podobně. Tohle byla jasná, nepřekročitelná linka.
V Českých Budějovicích tomu tak není, ale v jiných městech spolupracují strany SPOLU včetně ODS s hnutím ANO. Co tomu říkáte?
My jsme se setkali se zástupci všech stran, které se dostaly do českobudějovického zastupitelstva, včetně zástupců hnutí ANO. Bylo by to strašně jednoduché a měli bychom spolu s ním dostatečný počet hlasů v městském zastupitelstvu. My jsme však chtěli o radniční spolupráci jednat především se stranami vládní a zdejší krajské koalice. To se nám povedlo a o jiných variantách jsme proto neuvažovali.
V mnoha jiných městech je však spolupráce ANO se SPOLU realitou.
Holt naši kolegové z ODS nevyhráli v jiných městech tak výrazně jako my tady v Českých Budějovicích. A jiné řešení jim asi vzniklá povolební situace neumožňovala. Navíc každé město je specifické a komunální volby jsou také více o osobnostech než volby parlamentní.
Řekla jste, že klíčová je pro vás doprava, můžete být konkrétnější?
K našim hlavním cílům patří zklidnění dopravy ve městě a odvedení tranzitní dopravy mimo centrum. K tomu je potřeba co nejdříve zahájit některé důležité dopravní stavby, například výstavbu severní spojky, která propojí dálnici D3 s výpadovkou na Písek a Strakonice. To je sice záležitostí Ředitelství silnic a dálnic, město však může pomoci s jejím zrychlením, například co se týče přípravy, výkupu pozemků apod. Další důležitou stavbou je tunel pod nádražím, který bude rovněž napojen na dálnici D3 a pomůže zklidnit dopravu hlavně ve špičkách přetížené Nádražní a Rudolfovské ulice. Jedná se o společnou investici města a Jihočeského kraje.
Jaké jsou vaše další dopravní priority?
Je to budování záchytných parkovišť P+R, která by umožnila řidičům zaparkovat auta na okrajích města a dál pokračovat městskou dopravou.
Chystáte i změny v MHD?
Máme takovou vizi. Pokusíme se přesvědčit vedení velkých místních firem, aby v rámci svých benefitů přispívaly zaměstnancům na časové jízdenky zdejšího Dopravního podniku. To proto, aby lidé jezdili do práce autobusy a trolejbusy místo auty.
Jaké další novinky chystáte v Českých Budějovicích?
Tak je to určitě výstavba městských bytů, kterých máme tristně málo. Ty by měly vzniknout ve čtvrti Čtyři Dvory nebo přestavbou areálu dolní neboli bývalé vojenské nemocnice. V něm by měly být také postaveny domov pro seniory a Alzheimer centrum. Městské byty budou určeny hlavně pro zdravotníky, učitele nebo strážníky městské policie čili pro profese, které město potřebuje.
Jak to bude letos s vánočním stromem a adventními trhy? Některá města je omezují, nebo rovnou ruší.
V Českých Budějovicích bude všechno probíhat tak, jak tomu bylo i v minulosti kromě předchozích dvou let, kdy se tyto akce nekonaly kvůli covidové epidemii. Žádná omezení nechystáme. Takže budou adventní trhy i vánoční strom včetně jeho slavnostního rozsvícení a nebude chybět ani naše tradiční atrakce – přílet anděla. Věříme, že zase zvítězíme v celorepublikové soutěži o nejkrásnější vánoční strom jako v minulých letech.
Jsou úsporná opatření vlády Petra Fialy přínosná i pro České Budějovice?
To samozřejmě, protože máme zastropované ceny energií i pro námi zřizované městské firmy a instituce, jako jsou školy nebo domovy seniorů. Pomůže to i našemu dopravnímu podniku, protože vysoutěžená cena elektřiny pro příští rok byla původně výrazně vyšší. Z toho důvodu padly i návrhy na rozsáhlé omezení provozu trolejbusů a elektrobusů. K tomu tedy naštěstí nedojde. MHD bude jezdit tak, jak jsou lidé zvyklí. Nehrozí tedy, že by děti měly ve školách zimu, a to samé se týká i důchodců v domovech seniorů.