NÁZOR / Taxíkáři na pražském letišti bývali postrachem turistů, a někdy se tam znepřátelené taxikářské mafie i praly. Letos letiště, aby to napravilo, svěřilo taxislužbu ve svém areálu Uberu, a objednání taxíku datové aplikaci. Přišel náraz z druhé strany – některým cestujícím vadí, že si není možné u letiště normálně sednout do taxíka, zeptat se na cenu, a v cíli zaplatit penězi nebo kartou. Tristní je, že pravdu mají obě strany.
Zpráva pražského letiště z 26. září: „Taxislužbu na Letišti Václava Havla Praha nově zajišťuje společnost Uber. Pevně stanovená cena jízdy předem, zajištění dopravní obslužnosti v režimu 24 hodin denně.“ Mluvčí letiště paní Klára Divíšková k tomu dodává: „Při koncipování nového modelu poskytování taxislužby jsme udělali průzkum mezi cestujícími. Drtivá většina z nich požadovala stanovení pevné ceny předem a naopak se nechtějí o ceně dohadovat s řidiči, nebo být překvapeni z výsledné ceny stanovené taxametrem. Jdeme s celosvětovými trendy v oblasti poskytování služby a chceme cestujícím poskytnout inovativní službu. Že jdeme správným směrem nás utvrzují konkrétní data. Uber již nyní poskytuje více jízd než předchozí operátor. Data potvrzují, že o službu je ze strany našich cestujících větší zájem. Řídíme se aktuálně platnou zákonnou úpravou, dle které je Uber legálním a oficiálním zprostředkovatelem služby.“
Běžný cestující, který vystoupí z letadla, ale může narazit: Nastoupit do prvního taxi, zeptat se na cenu jízdy a v cíli zaplatit penězi nebo kartou bohužel nejde.
Cestující Miroslav Kalousek
Post na síti X exministra financí má 635 700 zobrazení, Miroslav Kalousek natrefil na živé téma: „Přiletěl jsem z daleka, chtěl jsem si vzít taxi. Na nástupišti stála řada hezkých aut společnosti Uber. Jenže jsem se dozvěděl, že aby mi byla služba poskytnuta, musím si jí objednat přes aplikaci, nebo se zaregistrovat v terminálu v letištní hale. Nechci ani aplikaci, ani se nechci nikde registrovat. Chci taxíka, kterému zaplatím buď kartou, nebo v hotovosti a dostanu účet. Tečka. Jenže to mám smůlu, jen za těchto podmínek mě nikdo z čekajících taxíků odvézt nesmí, a jiná společnost než Uber na letišti taxislužbu neposkytuje. Tuhle marnou diskuzi jsem v danou chvíli nevedl jen já, ale řada šokovaných cizinců, kteří nechápali, proč by se měli někde registrovat, nebo si pořizovat aplikaci, když chtějí jen odvézt taxíkem z letiště do hotelu. Moc prosím jak akcionáře letiště, ministerstvo financí, tak Magistrát, zjednejte nápravu. Tohle je totiž strašná ostuda. Letiště Václava Havla je branou do země, která musí být přátelská. Když sem někdo přiletí poprvé v životě a tohle bude jeho první zkušenost, bude si možná přát, aby to byla i zkušenost poslední. Procházel jsem různými letišti do mnoha zemí na světě, ale tohle jsem nezažil nikde. A nas…é pohledy a nevěřícné kroucení hlavou cizinců, kteří tuhle zkušenost dělali paralelně se mnou, si budu pamatovat dlouho. Oni jistě také.“
A co autority?
Miroslavem Kalouskem zmíněných autorit jsem se zeptal, proč nejde normálně nastoupit, objednat a v cíli zaplatit. „Vzhledem k tomu, že jde o dotazy spíše technické, dovolím si je přeposlat kolegům z tiskového oddělení Letiště Praha,“ odpověděla mi Michaela Lagronová, ředitelka odboru komunikace Ministerstva financí. „Na vaše dotazy bohužel nedokážu odpovědět a musíte se obrátit přímo na letiště. Magistrát neodpovídá za taxislužby v Praze, jsme pouze kontrolním orgánem nad dodržováním zákona o silniční dopravě a zákona o cenách. Jízdy prostřednictvím společnosti UBER kontrolujeme, ale řízení pro porušení zákona o cenách je vedeno s jednotlivými poskytovateli taxislužby, protože UBER ze zákona za předražování neodpovídá. To vyplývá ze situace, kdy zhruba před 8 lety, tedy v době kdy UBER vstoupil na český trh, rozhodlo Ministerstvo dopravy, že prodávajícím je dopravce, který tak odpovídá za stanovení ceny. Jakákoliv regulace bohužel není v kompetenci magistrátu, neboť to současně platné zákony neumožňují,“ napsal Vít Hofman, mluvčí pražského magistrátu. Autority jsou mimo hru.
Mluvčí letiště
Poslední slovo nechávám mluvčí letiště Kláře Divíškové. Ptám se jí: Proč není možné, aby cestující zadal taxikáři adresu, a ten mu zadání provedl ze svého mobilu v autě a řekl mu předem cenu?
„Naším cílem bylo z celého procesu odstranit i element řidiče. Řidič by například mohl zadat jinou cílovou destinaci s delší trasou a tím vygenerovat vyšší výslednou částku. I když bychom toto dokázali nějak ošetřit, zadání elektronické objednávky musí na základě výkladu Ministerstva dopravy, se kterým jsme nastavení nového modelu konzultovali, zadávat klient a nelze, aby objednávku za klienta vyplnil personál nebo řidiči. Stávající legislativa to neumožňuje.“
Proč nejsou terminály Uber přímo u čekajících taxi?
„Letiště Praha nabízí tři možnosti objednání oficiální taxislužby Uber. Vozidlo je možné objednat přes aplikaci, kiosek nebo na přepážce s obsluhou, vše pár metrů od stojící flotily společnosti Uber. Díky tomu je garantovaná cena předem, o kterou cestující v našich průzkumech kladli hlavní důraz. Cena se nemění ani při čekání v koloně nebo při změně trasy. Umístění kiosků nebo jiných objednávacích panelů přímo u vozů je prakticky nemožné, neboť například na Terminálu 1 je poměrně vysoká střecha a prostor není dostatečně ochráněn před nepříznivými vlivy počasí. Dalším aspektem je náročné a velmi nákladné přivedení sítí (datové a elektrické přívody), prakticky bychom museli rozkopat celé přednádraží. Dalšími důvody je dispozice daného prostoru, kdy obzvlášť na Terminálu 2 je prostor přednádraží velmi omezený. Rozhodli jsme se pro umístění kiosků do lokality výdeje zavazadel a příletových hal, které pro tyto účely vnímáme jako nejvhodnější. V současné době připravujeme větší propagaci a informovanost v podobě navigace už v neveřejné části terminálů.“
Nemívám problém s aktivistickou žurnalistikou, ale v tomto sporu prostě nevím. Realita je složitá, a mám pocit, že pravdu mají obě strany.