Generální finanční ředitelství (GFŘ) vypsalo před několika týdny další veřejnou zakázku týkající se projektu elektronické evidence tržeb ministra financí a oligarchy Andreje Babiše. Stalo se tak přesto, že zákon o elektronické evidenci tržeb (EET) neprošel kvůli obstrukcím opozičních poslanců stále ještě Poslaneckou sněmovnou.
Jak napsal server Podnikatel.cz, vítěz zakázky má zajistit kreativní řešení a produkční zajištění kampaně k EET, přičemž hodnota zakázky činí 3,3 milionu korun a je vypsána ve zjednodušeném podlimitním řízení. Limit, do kterého lze vypsat zakázku v rámci podlimitního řízení, je přitom 3,395 milionu korun, tedy jen o 95 tisíc korun více.
[ctete]36092[/ctete]
Zájemci mohou podávat nabídky do 29. ledna 2016. Předmětem zakázky je jak návrh řešení informační kampaně k prezentaci projektu elektronické evidence tržeb včetně reklamy, marketingu a komunikace, tak i výroba výstupů pro informační kampaň. Půjde například o vymyšlení televizních, internetových a rozhlasových spotů a internetové bannerové reklamy. Poskytovatel bude muset rovněž předložit návrh printové reklamy. Podmínkou také je, aby vítěz zakázky zajistil výrobu a produkci výstupů vycházejících z kreativních návrhů. O vítězi bude z 50 % rozhodovat kreativní část a z 50 % cena.
Podobnou zakázku vypsala finanční správa již v červenci, nakonec ji ale zrušila. Předseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek již tehdy prohlásil, že jeho strana spolu s ODS udělá všechno pro to, aby přijetí zákona o EET zabránila. „Veřejné peníze uvolněné na tento projekt budou zaplaceny bez opory ve schváleném zákonu. Úředník, který o tom rozhodne, se vystaví riziku neoprávněného nakládání s rozpočtovými prostředky,“ varoval v létě Kalousek v Poslanecké sněmovně.
[ctete]37514[/ctete]
Nyní rozeslalo Generální finanční ředitelství výzvy 104 firmám. Podle serveru Podnikatel.cz se jedná o společnosti, které působí v mediální a reklamní oblasti a jsou členy Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace a Asociace komunikačních agentur České republiky.
Jak upozorňují právníci, rozdíl zadávacího řízení u podlimitní a nadlimitní zakázky spočívá především v tom, že otevřenost zadávacího řízení podlimitního je nižší oproti například otevřenému či užšímu řízení. Prakticky je tak stanovení okruhu možných dodavatelů na vůli zadavatele, vysvětlila pro server Podnikatel.cz Monika Zábranská z Advokátní kanceláře Fabian & Partners.
V rámci podlimitního řízení nemá také zadavatel povinnost uveřejnit výzvu v informačním systému o veřejných zakázkách, pouze ji musí vyvěsit na svém profilu. Podle odborníků se tak může o zakázce dovědět méně dodavatelů.
[ctete]37299[/ctete]
Aby mohla být veřejná zakázka vypsána v podlimitním řízení, nesmí její předpokládaná hodnota přesáhnout limit 3,395 milionu korun, stanovený v nařízení vlády č. 77/2008 Sb. Zakázka k EET se tak do limitu vešla jen tak tak, konkrétně o 95 tisíc korun.
Generální finanční ředitelství ovšem vylučuje, že by cenu úmyslně nastavilo na co nejvyšší částku v rámci zjednodušeného podlimitního řízení. „Předběžný rozpočet dle jednotlivých částí plnění byl samozřejmě stanoven a podle toho nastavena předpokládaná hodnota veřejné zakázky,“ uvedla pro server Podnikatel.cz mluvčí GFŘ Petra Petlachová.
Finanční správa navíc předpokládá, že cena za předmět plnění bude nižší. Podle Petlachové postupovalo GFŘ transparentním způsobem, kdy „dalo přednost spojení kreativního řešení s produkcí, aby eliminovalo riziko posouzení dělení předmětu veřejné zakázky, která by tak běžela v režimu veřejných zakázek malého rozsahu“. „Generální finanční ředitelství zvolilo nejkonzervativnější řešení z důvodu neustálého negativního atakování projektu EET, ačkoliv mohlo v souladu s právními předpisy zvolit i jiné řešení,“ tvrdí Petlachová.