Na letošním aerosalonu v Paříži společnost Airbus oznámila, že se snaží přilákat regulátory letecké dopravy k myšlence komerčního cestování bez pilotů. Soupeří v tom s Boeingem. Jenže na co taková idea naráží?
Pustit do vzduchu letadla bez pilotů se z různých praktických důvodů jeví jako dobrý nápad. Především je pilotů nedostatek. Očekává se, že v příštích 20 letech může být třeba více než 800 tisíc nových pilotů. Jenomže vycvičit pilota je náročná záležitost a stojí to dost peněz. Ty si může kandidát zaplatit sám, ale bude chtít, aby se mu vrátily a to tlačí na výši platů. Automatický pilot by mohl vyjít levněji a navíc nebude stávkovat a nepotřebuje odpočinek.
Inovace ovšem vždy vytváří vítěze a poražené. Letecký průmysl zaměstnává po celém světě desítky tisíc pilotů. Přenesení jejich práce na stroje by vedlo k rozsáhlé nezaměstnanosti. Převést je na jinou profesi je vzhledem k jejich úzké specializaci obtížné.
Tady pak do úvah o technologiích vstupuje politika. Piloti jsou podporováni silnými odborovými organizacemi, které používají kolektivní vyjednávání a kampaně a politický lobbing v zájmu svých členů. Nejde jen o piloty. Univerzity a další školy zaměstnávají desítky tisíc pracovníků jako letové instruktory, pozemní lektory a experty na simulaci. Bezpilotní technologie ohrožuje i tato pracovní místa.
Jsou tu i další – pro někoho nečekané – faktory. K leteckým nehodám nedochází často, ale dějí se, a tak jsou letecké společnosti pojištěné. Protože odpadne lidský faktor, který stojí za mnoha haváriemi, mohlo by to znamenat, že pojišťovny budou moci vyplácet méně pojistek, a tak by se pojistné dalo snížit. Jenže tak to vypadá jen v ideálním případě. Lidský faktor se přesune od pilotů k těm, kdo budou vytvářet a kontrolovat software. V roce 2015 vládní regulátoři varovali, že u letadla Dreamliner by mohlo dojít k selhání elektroniky. Důvodem byla softwarová závada, která nebyla včas odhalena, a mohla by vést ke „ztrátě kontroly nad letounem“.
Čím jsou programy složitější, tím hůře se důkladně testují. Tím se otevírají dveře hackerům.
Autopilot může mít poruchu a následky mohou být katastrofální. V několika případech už k tomu ostatně došlo. Proto je možné zvolit kompromis, například že by bylo letadlo řízeno automaticky a dohlížel by na ně jen jeden pilot. Druhý pilot by mohl všechno kontrolovat ještě ze země. Aby to ale mělo nějaký smysl, bylo by třeba, aby druhý pilot kontroloval více letadel současně, protože jinak by ho bylo možné do letadla rovnou posadit a bylo by to lepší. To je zatím nevyzkoušené riziko. Kolik letadel najednou může tento druhý neletící pilot kontrolovat, aby si udržel přehled a bylo to bezpečné?
Technologii tedy už nejspíš máme, zbývá ale řada dalších otázek, které se musí vyřešit, jinak se bezpilotní letadla masově neprosadí.
(Zdroj BBC.com/future.)