Na úterní mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny ke kontrolnímu hlášení pro plátce daně z přidané hodnoty vystoupili předsedové opozičních stran ODS a TOP 09 Petr Fiala a Miroslav Kalousek. Jejich projevy přinášíme v plném znění.
Projev předsedy ODS Petra Fialy:
Vládo, dejme podnikatelům vánoční dárek, odložme kontrolní hlášení DPH!
Vážený pane předsedající, dámy a pánové,
vítám vás v tomto pozdním předvánočním čase a jako zástupce předkladatelů bych vás chtěl seznámit s důvody, proč jsme se tady sešli. S důvody, které nás vedly k svolání této mimořádné schůze.
My bychom na této schůzi chtěli udělat ještě něco dobrého před Vánoci a chtěli bychom odložit kontrolní hlášení, tzv. kontrolní hlášení plátce DPH, o jeden rok. Jak asi všichni dobře víte, tak povinnost podávat kontrolní hlášení byla stanovena v zákoně o dani z přidané hodnoty v prosinci roku 2014. Asi si také vzpomenete, že už tehdy jsme varovali před tímto institutem, před tímto nástrojem. Varovali jsme před tím, že to je poměrně velký zásah pro podnikatele, že zákon přináší nové povinnosti, přináší novou administrativu, že bude také znamenat vysoké náklady.
Jenom když jsme se podívali do důvodové zprávy, tak bylo zřejmé, že dodatečné náklady pro podnikatele by měly dosáhnout v souhrnu až 1,5 miliardy korun a že vyplnění nebo zpracování každého zpracování bude stát podnikatele 3,5 hodiny času, což také není žádná maličkost.
Ministr financí a celá vládní koalice naše výhrady tehdy neslyšeli a zákon byl schválen. Můžete se ptát – no dobře, tak to se stalo před rokem a proč teď přicházíte s tím, že by se mělo kontrolní hlášení odložit? Ten důvod není jenom v tom, že zákon je špatný a přináší zbytečnou… nebo ten institut je špatný a přináší zbytečnou zátěž pro podnikatele. Ale důvod je i v tom, jak celá věc byla připravena.
A my bychom chvíli před účinností tohoto opatření chtěli dosáhnout jeho odložení právě proto, že ten rok, který byl k dispozici, nevyužilo ministerstvo financí na to, aby se dobře připravilo, a hlavně aby dobře připravilo a informovalo podnikatele o jejich nové povinnosti.
To je tvrzení, které lze těžko zpochybnit, protože když se dělají nějaká dotazníková šetření mezi podnikateli, tak se z nich ukazuje, že maximálně čtvrtina je na tuto novou povinnost připravena. Naopak když se třeba podíváte na zjištění Hospodářské komory, tak zjistíte, že osmnáct, pouhých osmnáct procent podnikatelů říká, že je na novou povinnost připraveno a že je dostatečně informováno.
To, co my tady navrhujeme, není jenom nápad opozice. Už jsem slyšel některé koaliční poslance, jak říkají: opozice musí pořád kritizovat, a proto nám chcete blokovat tady to velmi významné opatření. Dámy a pánové, není to jenom záležitost nebo názor opozice. Odložení mj. podporuje Hospodářská komora, Asociace podnikatelů a manažerů. S institutem nesouhlasí takové renomované komory, jako je Advokátní komora nebo Komora daňových poradců, která tomu nepochybně rozumí.
Zkušenosti ze Slovenska, kde takové kontrolní hlášení platí od roku 2014, ukazují, že zvýšená byrokracie pro poplatníky je jedna věc, ale druhou věcí je také zdražení práce účetních a daňových poradců.
Pak je tu samozřejmě ještě jeden důvod. Asi také všichni víte, že skupina senátorů podala podnět k Ústavnímu soudu, a bylo by proto logické vyčkat na jeho výrok, a to by nám zase umožnilo to, kdybychom to kontrolní hlášení o rok odložili.
Podle důvodové zprávy, která tady byla loni předložena, kontrolní hlášení úzce souvisí s elektronickou evidencí tržeb. No ale původně ministerstvo financí předpokládalo, že elektronickou evidenci tržeb zavede od začátku roku 2016. To se ukáže, že je naprosto nerealistické. Ani ta polovina roku 2016 není realistická a to je další důvod, proč je rozumné kontrolní hlášení odložit.
Možná namítnete – ale měli jste s tím přijít dřív. Teď máme konec prosince a jak to všechno uděláme? Tady musím konstatovat, že my jsme ten návrh podali už 9. listopadu, právě když se ukázalo, že podnikatelé nejsou informováni a že finanční správa neudělala, co měla.
Nicméně přestože jsme podali tento návrh 9. listopadu, tak vláda k němu zaujala stanovisko až 7. prosince, tedy využila té maximální lhůty 30 dnů, a to samozřejmě vede k tomu, že na projednání v Poslanecké sněmovně a v Senátu máme velmi málo času. Ale nejsme to my, kdo uvrhli podnikatele do nejistoty. Tímto zdržováním svého stanoviska to udělala opět vláda.
Protože jsem tady říkal, že to není jenom náš názor, názor opozice, že by kontrolní hlášení mělo být odloženo, tak vás krátce seznámím s některými argumenty, s kterými přicházejí renomované organizace, které upozorňují na vady v kontrolní hlášení.
Tak například již zmíněná Hospodářská komora, já jsem slyšel v rozhlase, kde jsme spolu diskutovali s panem poslancem Volným, pana poslance, jak říkal, že od Hospodářské komory nic takového neslyšel a že mluvili s prezidentem a on jim nic neříkal, tak Hospodářská komora jednoznačně prohlásila: Nebráníme se myšlence odložit účinnost opatření, aby bylo možné znovu otevřít nezaujatou diskusi k případné revizi zavedeného institutu kontrolního hlášení nebo využít časový odklad uzákonění kompenzací pro podnikatelské subjekty.
Hospodářská komora nadále zastává názor, že kontrolní hlášení představuje významné zvýšení administrativní zátěže, a že by proto nově zavedená povinnost měla být podnikatelům kompenzována úlevami nebo zlepšením v platební či administrativní rovině.
Negativní stanovisko, jak jsem říkal, zaujala také Komora daňových poradců, což je organizace, která se bude s dopady kontrolního hlášení nejvíce potýkat. Komora daňových poradců by si určitě zasloužila, aby její názory byly slyšet.
Podle Komory daňových poradců kontrolní hlášení znamená významné zatížení poctivých daňových poplatníků. Komora daňových poradců vyzývá finanční správu, aby zmírnila nastavené nepřiměřené sankce a snažila se omezit obtíže spojené se zavedením kontrolního hlášení, aby vše proběhalo bez zbytečné zátěže a postihování plátců daně.
Dále Komora daňových poradců říká, že přestože základní pravidla týkající se kontrolního hlášení jsou v zákoně o DPH již z konce roku 2014, tak teprve na začátku prosince 2015 zveřejnila finanční správa informace týkající se způsobu vyplňování kontrolního hlášení. Takové prodlení i přes relativně dlouhou dobu nabytí účinnosti kontrolního hlášení představuje výraznou komplikaci při zavádění tohoto opatření.
Proti daňovému hlášení snesla řadu argumentů i Česká advokátní komora, která má názor, že sběr dat, který bude doprovázet kontrolní hlášení, je v rozporu s požadavky základních principů tohoto státu, zejména s článkem druhým odstavcem třetím Ústavy ČR.
A konečně další instituce, kterou jsem tady jmenoval, Asociace podnikatelů a manažerů, říká, že kontrolní hlášení DPH je ohrožující povinností. Stalo se hrozbou pro malé podnikatele a živnostníky a teprve krátce před účinností tohoto zákona se ukazuje, co vše podnikatelům hrozí. Asociace podnikatelů a manažerů říká, že to je zřejmý nástroj proti malým podnikatelům a živnostníkům. Je to jasné omezení podnikatelské svobody.
Dámy a pánové, já nevím, kolik by bylo potřeba stanovisek různých asociací, profesních komor a dalších institucí, kolik argumentů potřebujete slyšet pro to, aby ministr financí uznal, že zavedení kontrolního hlášení byla chyba, anebo alespoň to, že kontrolní hlášení, což je zjevný fakt, nebylo finanční správou dobře komunikováno, nebyli dostatečně informováni podnikatelé, a že tedy existují všechny důvody pro to, abychom kontrolní hlášení, abychom jeho účinnost alespoň odložili.
A to je návrh, s kterým přicházíme. Nechcete-li tedy úplně zrušit povinnost kontrolního hlášení, což by samozřejmě bylo to nejlepší, tak aspoň vás žádám o to, abyste souhlasili s odložením a umožnili tak podnikatelům se na tuto věc řádně připravit.
Pokud byste se ptali, jaká hrozí rizika, když dnes budete hlasovat pro odložení kontrolního hlášení, tak odpověď je jednoduchá. Rizika nehrozí žádná. Vlastně hrozí pouze jedno riziko, které mohu citovat z důvodové zprávy k zákonu o DPH, a tam se říká: V případě ponechání stávající úpravy zákona nebude naplněna koaliční smlouva mezi ČSSD, hnutím ANO a KDU-ČSL na volební období 2013–2017.
Dámy a pánové, myslím si, že takové riziko nenaplnění koaliční smlouvy bychom všichni klidně mohli unést a že by bylo rozumné v tomto předvánočním čase dát podnikatelům malý dárek, možná velký dárek, a tím by bylo odložení povinnosti kontrolního hlášení plátce DPH aspoň o jeden rok. Tak vás za všechny navrhovatele žádám, abyste náš návrh podpořili a aby kontrolní hlášení bylo o rok odloženo.
■ ■ ■
Projev předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska:
Ministr financí zneužil data finanční správy k útokům na národnostní skupinu
Vážená vládo, dámy a pánové,
mí předřečníci mi do značné míry usnadnili situaci, protože tady poměrně přehledně uvedli důvody, pro které se domníváme, že tento zákon by neměl platit od Vítězného února 2016. My jsme se domnívali, že by neměl platit vůbec. Rozhodně není připraven tak, aby mohl úspěšně fungovat od 25. února.
Nechci vás v adventním čase zdržovat tím, že tady budu opakovat vše, co jsem říkal k tomuto návrhu zákona, když jsme ho projednávali. Vysoké sankce, nevyvážená mocenská pozice ze strany státu vůči podnikatelům a naprosto kratší konec provazu ze strany podnikatelů vůči státu. A to ať už se jedná o sankce, ať už se jedná o lhůty, ať už se jedná o práva či povinnosti, či ať už se jedná o uvalení odpovědnosti za nějaký proces, který nemohou ovlivnit.
Například jste schválili, že podnikatel odpovídá za doručení kontrolního hlášení, nikoli za odeslání. Jak může ovlivnit proces doručení? Zatímco stát samozřejmě plní svoji povinnost v okamžiku odeslání, nikoliv v okamžiku doručení. To je jenom takový malý příklad naprosto nesmyslně nevyvážené pozice.
Přes všechny tyto argumenty, které obsahují argumenty Hospodářské komory, Asociace malých a středních podnikatelů, Komory daňových poradců, se tento zákon stal platnou součástí právního řádu. Troufnu si říci, že jste byli hluší a slepí, anebo jste měli nějaké jiné priority, než tyto závažné argumenty.
Nicméně během roku, kdy jsme takhle argumentovali marně, se přece jenom stalo několik věcí, které stojí za úvahu a za varování, zda by měl skutečně tento zákon vstoupit v účinnost ve stanoveném datu. Jedná se především o diskusi o možném zneužití dat. Troufnu si tvrdit, že data, která má dnes finanční správa k dispozici kolem DPH, jsou dostatečná po legislativních změnách, kterých se dosáhlo v letech 2010 až 2012. Ty sice trošku zvýšily administrativní náročnost, ale naprosto nepatrně. Těch dat je tolik, že je pro finanční správu složité zpracovat je plošně. Může se v nich orientovat pouze selektivně. Bude-li jich mít stokrát více, což v případě kontrolního hlášení nastane, pak je naprosto vyloučené, aby je zpracovávala plošně. Dojde jenom k selektivnímu výběru. Na konci bude realizována hrozba, na kterou jsme upozorňovali. Tou je zneužití dat.
Během tohoto roku pan ministr financí sám několikrát osobně veřejně prokázal, že zneužívá již nyní ta data, která jsou v současnosti k dispozici. Uvedu malý příklad. Pan ministr – a je to dohledatelné – zde na mikrofon několikrát prohlásil při diskusi o elektronické evidenci tržeb, že Vietnamci neplatí daně.
Jako bývalý ministr financí dobře vím, že je možné, aby ministr financí konstatoval, že k velkým daňovým únikům dochází v těch či oněch sektorech. Ale nelze se legálně dostat k placení či neplacení daní z hlediska národnosti. Jediným mechanismem je, že prostě pan ministr někomu zadal úkol, aby mu projel všechny lidi s vietnamským jménem a podal mu tuto informaci. To už je informace, na kterou nemá právo. Pokud si ji vyžádal, tak ty informace zneužil. Vyjádření, že Vietnamci neplatí daně, je stoprocentní důkaz, který provedl ministr financí sám na sobě, že zneužívá již dnes existující data finanční správy.
Očekávám již jenom, kdy nás pan ministr veřejně seznámí se svým názorem, který v kuloárech občas rád opakuje, že Židi neplatí daně.
Jak by se panu ministrovi líbilo, kdyby pan ministr Sobotka, když byl ministrem financí, nebo ministr Kalousek, když byl ministrem financí, veřejně řekl na tento mikrofon, že Slováci neplatí daně? Nebo přinejmenším největší žijící Slovák na území České republiky že neplatí daně. Jistě by to označil za nehorázné zneužívání informací daňové správy, kterou ministr používá k politickým útokům na tu či onu národnostní skupinu.
Pan ministr financí tohle tady několikrát opakoval. Pokud mi to někdo nevěří, tak si to v tom stenu najděte. A několikrát zneužil data finanční správy k tomu, aby nepřiměřeným a především nelegálním způsobem zaútočil na národnostní skupinu.
Proč si máme myslet, že stejným způsobem nebude útočit na jiné skupiny? Po Vietnamcích přijdou Židi, pak přijdou podnikatelé, kteří obchodují s Babišovými komoditami. Kdo přijde potom? Kdo přijde po Vietnamcích?
Prostě během toho roku, co jste ten zákon schválili, pan ministr prokázal, že zneužívá data. A vy mu těch dat chcete poskytnout stokrát víc.
To samo o sobě by mělo být dostatečným důvodem, abyste buď zrušili tento zákon, nebo si vyměnili ministra financí. Tento zákon s tímto ministrem financí je nebezpečný nástroj pro jakékoli demokratické a svobodné prostředí jakékoli země. Pan ministr to bohužel prokázal sám svými veřejnými vyjádřeními ve Sněmovně.
Zkusme se zamyslet, jaký opravdu chceme mít přístup k daňovým poplatníkům. Jsou dva možné způsoby: klientský a represivní.
Klientský způsob se pokouší situaci daňovým poplatníkům udělat co nejvíce přátelskou, jednoduchou a průhlednou. To samozřejmě umožňuje koncentrovat kontrolní kapacity na ty podvodníky, kterých je tam ale menšina. Máme zhruba 300 tisíc plátců DPH a podle všech analýz, ke kterým jsem se kdy dostal, se odhaduje maximálně do 5000 problémových nebo chcete-li mravně neintegrovaných nebo těch, kteří se účelově a schválně, nikoliv nějakou chybou, dopouštějí krácení daní. Takže kvůli těmto pěti tisícům my budeme šikanovat 295 tisíc poctivých? Uvalíme na ně nové povinnosti. Těch pět tisíc se stejně bude smát, protože nějaký způsob podvodu najdou.
To je ten přístup, kdy předpokládám, že z těch 300 tisíc jsou úplně všichni podvodníci, pardon, ne 300 tisíc, ale 299 999, protože pan ministr je také plátcem DPH. On si to snad o sobě nemyslí.
My jsme se snažili o klientský přístup a zjednodušení. Součástí platného právního řádu bylo jednotné inkasní místo a sjednocení daňového základu pro daně z příjmů fyzických osob, zdravotní a sociální pojištění. Vy jste argumentovali, že tím dojde k nepřiměřenému snížení daní. Dobře. To je vaše politické právo. Pak jste bez problému mohli zvýšit onen parametr sazeb, libovolně, protože na to máte většinu. Ale neexistoval jediný důvod zrušit již v našem právním řádu platné sjednocení základu sociálního, zdravotního pojištění a daně z příjmu fyzických osob. To už v tom zákoně platilo a všichni na to byli připraveni, protože to platilo rok a půl dopředu. Vy jste to zrušili a nechali jste tu komplikaci tří různých základů pro jeden přímý odvod.
My jsme také předložili jeden ze zákonů, kterým se vůbec nechcete zabývat. Všimněte si, že my aspoň to EET projednáváme. Vy tenhle zákon vůbec nechcete zařadit na program. To je jednotné kontrolní místo.
Živnostník, podnikatel, má dnes 27 kontrol vzájemně nekoordinovaných, z různých míst. Potravinářskou inspekcí počínaje, obchodní inspekcí konče, a musí to všechno legislativně zvládnout, i procesně. My si myslíme, že úplně stejnou pozici by měl mít stát. Že by přišla jedna kontrola, která by s metodickou podporou jednotlivých institucí provedla kontrolu ve všech oblastech, kterou tam potřebuje stát mít, ale jednou kontrolní skupinou nebo jedním kontrolorem v jeden termín a nikoliv dvaceti různými kontrolními skupinami ve třiceti různých termínech. Jak se v tom dá podnikat?
Tohle všechno jsou naše návrhy, z nichž některé dokonce byly již platnou součástí právního řádu. To jste zrušili. To jste si odhlasovali, že ten zákon už zase nebude platit. A to další, co jde ke zjednodušení, o tom nechcete vůbec jednat.
To jsou ty dva různé přístupy. Asi se o nich nepřesvědčíme. Vy volíte ten represivní. Vy volíte ten, který skutečně přidělává hodiny a hodiny administrativní práce. S tím asi nic neuděláme. Vy tomu prostě věříte a myslíte si, že je to tak dobře. Já netvrdím, že jsem nositelem jediné pravdy. Ale to, že ministr financí zneužil důvěrná data chráněná daňovým tajemstvím k politickému útoku na jednu národnostní skupinu, je objektivní fakt. A jsem kdykoliv schopen doložit to několika výpisy ze stenozáznamu této Poslanecké sněmovny.
Pokud se toho neštítil na základě stávajících informací a vůči jedné národnostní skupině, není jediný důvod si myslet, že se toho bude štítit, když bude mít těch informací stokrát víc a každá skupina, která není tak či onak závislá či podřízená Agrofertu, je pro něj nepřátelská a on na ni díky těmto informacím zaútočí.
To samo o sobě je obrovské varování a moje obrovská prosba: abyste to nepřipustili. To není moje pouhá fabulace či spekulace. Ministr financí zneužil důvěrných daňových informací k tomu, aby zaútočil na jednu národnostní skupinu. To se stalo. A dokonce několikrát.